ondeugdelijk haarstuk

efranke
Topic Starter
Berichten: 10

ondeugdelijk haarstuk

#1 , 23 jun 2020 13:25

Mijn vader, 81 jaar, heeft anderhalf jaar geleden een nieuw haarstuk laten aanmeten. Bij aflevering blijkt dat het haarstuk niet degelijk is en slecht past. Hij zou een nieuw haarstuk krijgen mits betaling van 600 euro (reeds 1200 euro betaald). Na verloop van tijd komt het tweede haarstuk aan en wordt dit gepast. Op het eerst zicht lijkt dit in orde.

Echter thuis blijkt het haarstuk achteraan duidelijk te klein te zijn. Het sluit niet aan met het nog aanwezige haar. Mijn vader kaart dit aan maar de kapster weigert alle medewerking.

Hij heeft zijn rechtsbijstandsmakelaar DAS ingeschakeld maar na enkele maanden geeft DAS negatief advies, zij kunnen hem niet helpen. Ze bieden hem een compromis aan van 300 euro.

Hij overweegt nu een advocaat onder de arm te nemen om het totaal betaalde bedrag terug te eisen van de kapster. Ik vraag me echter af of hij kans maakt. Is het de moeite om voor het oorspronkelijke bedrag van 1200 euro een procedure te starten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 23 jun 2020 14:07

Het gaat in totaal dus om 1800 euro? Dat lijkt mij al wel de moeite.

Het meest frappante hier vind ik dat er gevraagd wordt bij te betalen omdat iets niet paste, dat ligt toch aan de leverancier en is dus voor zijn rekening? Garantie? Niet-conforme levering?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 23 jun 2020 14:17

1800 ofwel 1200 EUR is veel te weinig om een procedure met advocaat op te starten.
Aangezien een advocaat geen kapper is gaat hij bovendien een expertise vragen die u ook moet betalen.
U hebt ook geen garantie om gelijk te halen en dan hebt u bovendien nog de advocatenkosten van de verweerder aan uw been.

Uiteraard kunt u wegens principiële redenen een procedure voeren. Gebeurt geregeld in dien er ruime financiële middelen voorhanden zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

efranke
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 24 jun 2020 08:22

Volgens een concurrent worden vaak de haarstukjes besteld in China en komt het vaker voor dat de afmetingen niet kloppen of dat de kwaliteit ondermaats is.
Na het antwoord van Thomas begrijpen we nu dat voor dit bedrag het geen goed idee lijkt om een procedure op te starten.
Heeft het, of kan dit besproken worden voor de vrederechter? Voor mijn vader gaat het om principes, het is hem niet om het geld te doen.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 24 jun 2020 09:09

Ook dat is niet uw probleem, maar dat van de verkoper. Hij moet het zelf dan maar regelen met de Chinese producent.

efranke
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 24 jun 2020 10:01

Dat is het probleem juist. Ze wil mijn vader niet meer helpen. Hij is naar een concurrerende kapper gestapt om een nieuw haarstuk te laten maken. Het is trouwens deze concurrent die sprak over Chinese import en dat de kapster in kwestie daar gebruik van maakt.

De kapster weigert hem nog te woord te staan.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 jun 2020 11:49

Dat is het probleem juist. Ze wil mijn vader niet meer helpen.
Daarom zijn er vrederechters

Terug naar “Consumenten Koop”