tweedehandse verkoop 1 jaar niet afgehaald

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

tweedehandse verkoop 1 jaar niet afgehaald

#1 , 22 jun 2020 13:34

een jaar geleden (juni 2019) werd ik gecontacteerd op een advertentie van mij voor een tweedehandse platendraaier die ik te koop had geplaatst.
de liefhebber vond op dat moment geen enkele manier om hem zelf te komen afhalen en wilde ook niet dat ik hem zou verzenden maar wilde de platendraaier ook niet uit zijn handen laten gaan en daarom stelde hij voor het aankoopbedrag op mijn rekening over te maken en de daaropvolgende dagen die te laten ophalen door iemand anders .
ik heb de persoon mijn rekeningnummer, adres en telefoonnummer doorgegeven en enkel dagen nadien stond het bedrag op mijn rekening..
de persoon heeft mij nooit getelefoneerd, de persoon die het moest ophalen ook niet.
vanaf dat moment geen enkel nieuws meer vernomen tot ik vandaag opeens een mailtje kreeg dat hij het toestel alsnog kwam ophalen (1 jaar na datum ??)
toestel is ondertussen al weg (heb gewacht tot eind 2019)...het toestel stond hier maanden te staan en werkte uiteindelijk niet meer en heb het dan maar weggegooid... is nu mijn vraag...moet ik die persoon zijn geld teruggeven of mag ik dat houden?

enerzijds vind ik het wel jammer dat ik gedurende een jaar niets van de persoon heb gehoord en anderzijds is het toestel uiteindelijk waardeloos geworden door de lange stilstand met uiteindelijk defect en heb ik hiermee eigenlijk ook verlies geleden mocht ik het geld moeten teruggeven. .
de uitleg van de liefhebber was dat hij mijn mails en gegevens was kwijtgespeeld maar dat lijkt mij eerder een pover excuus want hij kon toch perfect zijn bankgegevens raadplegen waar ik zeker in voorkwam.

het betreft een particuliere verkoop van een tweedehandsvoorwerp tussen 2 particuliere personen.
graag een antwoord hierop en alvast bedankt hiervoor.
mvg, An

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 jun 2020 13:39

Hebt u het voorwerp weggedaan zonder iets van herinnering of waarschuwing aan de nieuwe eigenaar?

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2020 13:51

ik begrijp al waar u naartoe wil... er was geen afhaaldatum afgesproken...en neen, ik heb hem verder niet gecontacteerd omdat hij mij liet weten dat de rest van de transactie zou verlopen tussen zijn vriend en mijzelf en die vriend zou mij contacteren , wat hij nooit gedaan heeft.
dus heb ik 2 opties. de ene is het toestel leveren maar dat heb ik niet meer en de ander optie is dus terugbetalen... ?
wel een beetje een rare situatie toch want op die manier heeft de koper geen enkel probleem en moet ik hem terugbetalen maar ik ben wel mijn toestel kwijt omdat het defect was geraakt en niet werd afgehaald...
straks moet ik hem nog een schadevergoeding betalen omdat ik het toestel niet meer bezit.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 22 jun 2020 14:01

straks moet ik hem nog een schadevergoeding betalen omdat ik het toestel niet meer bezit.
Ik zou daar niet te hard mee lachen, de koper kan dat inderdaad eisen. Terugbetalen lijkt mij de oplossing waar beide partijen mee kunnen leven.

Moest het zich nog eens herhalen in de toekomst, kan u best na enkele weken per A.S. de koper nog twee weken geven om het op te halen. Dan kan u weinig verweten worden als u het daarna wegdoet.

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2020 14:19

bedankt voor de info en heb er weer iets door geleerd...best niets verkopen wat men op voorhand overschrijft met de belofte het (ooit) te komen halen... rare wereld toch..

als ik het goed begrijp , en er niets op voorhand duidelijk, en op papier is overeengekomen, kan ik perfect een auto kopen bij persoon X,enkele jaren wachten met afhalen en dan eisen dat hij in de staat zoals indertijd bij aankoop is overeengekomen aan mij afgeleverd moet worden of ik een schadevergoeding kan eisen?

een aangetekend schrijven kon ik hem niet sturen want behalve zijn mailadres had ik niets anders van gegevens van hem...en daar bleef het stil

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2020 14:51

ik heb de persoon laten weten dat ik geen problemen wil en hem zijn geld ga terugstorten...
hij vindt dit alles doodnormaal en zelfs geen woordje van excuus...
het was even uit zijn gedachten gegaan was de uitleg..

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2020 15:18

Misschien dit eens lezen art 1590 BW
En hier goed uitgelegd..
viewtopic.php?f=14&t=80021&hilit=handgeld#p478000
JurecaBE moderator

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2020 15:42

dank u voor de info maar het artikel 1590 BW lijkt mij eerder van toepassing op een geschreven /overeengekomen (notarieel) document overwegend aankoop onroerend goed. of heb ik iets over het hoofd gezien?
bij mij /is er geen overeenkomst op papier , enkel een mailtje met " ik stuur zo snel mogelijk iemand om het toestel op te halen'...hoe snel is dat dan uitgedrukt in een aanvaardbare periode?

helaas heb ik verzuimd om de persoon een aanvaardbare afhaalperiode te geven anders had ik wel een punt heb ik ondertussen begrepen.
mvg, An

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jun 2020 15:43


straks moet ik hem nog een schadevergoeding betalen omdat ik het toestel niet meer bezit.
waarom zou de koper geen schadevergoeding kunnen vragen op basis van art 1184 ?

Art. 1184. In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.
In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding.
De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 jun 2020 16:26

Als ik iets verkoop op 2de hands, en dat is wel redelijk wat, spreek ik altijd een datum en zelfs uur af voor afhaling.

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 jun 2020 18:17

@ de reden...
ik denk niet dat er mij een rechter mij zou straffen met een schadevergoeding volgens art 1184 naar de koper toe. de verbintenis is inderdaad niet uitgevoerd maar hier kan men toch niet meer spreken van een billijke periode. ook ga ik ervan uit dat de koper toch ook iets mocht laten weten als het wat langer zou duren..maar een jaar?? en zich beroepen op het feit dat hij mijn gegevens niet meer vond en mij dus niet kon contacteren lijkt mij een te eenvoudig excuus want hij had die via mijn bankrekening die op zijn rekeninguittreksel terug te vinden waren.. toch? ok, ik heb mijn verplichtingen maar in zeker zin heeft de koper dat toch ook...

@ Mava:

uiteraard spreekt men in 99,99% van de gevallen een datum en uur af maar bij mij ging het net iets anders....de koper wilde het item niet kwijtspelen maar kon het niet direct komen halen omdat hij meer dan 100 km van mij vandaan woont en dus een vriend die op amper 3 km !!!! van mij vandaan woont de opdracht gaf het item te komen halen maar die man niet wilde belasten met de betaling en om 100% zeker te zijn dat ik het item voor hem zou reserveren maakte hij het volledige bedrag op mijn rekening over ... een belachelijk bedrag van amper 2 cijfertjes,

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ik denk nu toch ook niet dat het mijn plicht is die vriend te gaan contacteren om te vragen of hij het soms wil komen halen of zelfs bij hem aan de deur brengen....

er zullen er nu wel zijn die zeggen "alleé... 3 km; "dat lever je toch gewoon af"... en dat zou ik ook nog gedaan hebben als men mij dat zou gevraagd hebben maar dat bleek allemaal niet nodig want de persoon zou MIJ persoonlijk contacteren... als ieder van ons zijn/haar verbintenissen zou nakomen op een aanvaardbare en verantwoorde manier zou deze conversatie waarschijnlijk niet nodig zijn geweest..

kort samengevat voel ik mij nu het slachtoffer omdat ik =
1- verplicht het item tot het einde der tijden diende in bewaring te houden tot de koper "ooit" zin had om het te komen halen
2- hier en daar lees dat ik zelfs kan veroordeeld worden tot een schadevergoeding naar de koper toe??
3- eigenlijk de grootste verliezer ben in dit verhaal omdat het item na 1 jaar niet te zijn afgehaald , niet meer werkte en ik het ook niet meer bezit ik dus als enige financieel verlies lijd..
hoe in godsnaam de koper dan ooit op een schadevergoeding aanspraak zou kunnen maken is mij een compleet raadsel.

enfin, de persoon krijgt zijn geld terug en daar stopt het dan hopelijk...
toch denk ik dat "reserveren" ook gebonden is aan een bepaalde en billijke tijd..

bedankt aan iedereen voor de info; An

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 22 jun 2020 21:46

als ik het goed begrijp , en er niets op voorhand duidelijk, en op papier is overeengekomen, kan ik perfect een auto kopen bij persoon X,enkele jaren wachten met afhalen en dan eisen dat hij in de staat zoals indertijd bij aankoop is overeengekomen aan mij afgeleverd moet worden of ik een schadevergoeding kan eisen?
Klopt, maar de verkoper kan wel stallingskosten vragen dan.
U kon hier hetzelfde gedaan hebben...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jun 2020 10:10


Klopt, maar de verkoper kan wel stallingskosten vragen dan.
hoe ga je voldoen aan art 1315bw met een niet afzonderlijke onderhandelde bepaling?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jun 2020 10:17

@ de reden...
ik denk niet dat er mij een rechter mij zou straffen met een schadevergoeding volgens art 1184 naar de koper toe. de verbintenis is inderdaad niet uitgevoerd maar hier kan men toch niet meer spreken van een billijke periode.
Art. 2262bis. § 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.

tzal allicht zover niet komen als je het gewoon terugbetaald, een bedrag van 2 cijfers is wat weinig om een procedure te starten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Consumenten Koop”