Hallo,
Op 27 september 2007 diende ik op de website van een Internet Service Provider een aanvraag in voor hun diensten. Er werd een online contract 'getekend'. Ik kreeg hiervan echter geen bevestiging. Toen ik hen een week later emailde om te weten wanneer ik aangesloten zou worden, kreeg ik enkele dagen later een email dat ze me een week later de datum van aansluiting zouden meedelen. Toen ik 2 weken later nog steeds niks had gehoord van hen, probeerde ik hen te bellen op hun klanten/klachtendienst, maar zelfs het antwoordapparaat zat vol. Ik stuurde dan maar een email met de melding dat ik niks meer met hen te maken wilde hebben. Meer dan een maand later kwam de eerste factuur. Weer een email gestuurd, nog een factuur ontvangen, weer ge
ëmaild, enz. tot ik een aangetekende brief stuurde, op 8 februari. Op 21 april krijg ik een brief terug dat het contract beëindigd (vanaf 08/02) is zonder dat ik beëindigingskosten moet betalen.
Dus ik dacht dat ik er van af was...
Maar vandaag kreeg ik een brief van een advocaat (met hoedanigheid van curator) waarin stond dat deze ISP failliet, dat er in de boekhouding stond dat ik het bedrijf dus nog een som (van de facturen) moest betalen en of ik dat wel eens snel wou doen, of anders volgen er procedures. Voor alle duidelijkheid, het gaat over 228 euro...
Nu had ik ten tijde van m'n eerste aangetekende brief wat rond gekeken naar de wetgeving, omdat ik het nogal vreemd vond dat ik nooit een bevestiging gekregen had van deze ISP van de voorwaarden en de details van het contract (niet per post en niet per mail). Op deze website (http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1991071430 - afdeling 9, onderafdeling 2, artikel 79) zag ik dat de verkoper van diensten alle gegevens van het contract schriftelijk/'duurzame drager' moet opsturen naar de koper, maar dit is "niet van toepassing op diensten die zelf met behulp van een techniek voor communicatie op afstand worden uitgevoerd wanneer deze diensten in één keer worden verleend en rechtstreeks door de communicatietechniek-exploitant worden gefactureerd. Niettemin moet de consument in ieder geval in kennis gesteld worden van het geografische adres van de vestiging van de verkoper waar hij zijn klachten kan indienen."
Ik ging er dus van uit dat deze overeenkomst eigenlijk niet geldig was, omdat ze me nooit iets van die overeenkomst opgestuurd/gemaild hadden...
Nu is mijn vraag, is de dienst die een ISP aanbiedt een dienst die in één keer wordt verleend? Wat betekent dit concreet? Heb ik gelijk? Hoe maak ik dit dan het beste duidelijk aan die curator?
hartelijke dank op voorbaat,
Ruben