Laptop

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Laptop

#1 , 26 mei 2020 16:23

Kochten in 2018 laptop voor communie dochter.
Ding ging stuk in 2019, na iets meer dan een jaar gebruik. Geen grote schade, enkel de fiche voor de hoofdtelefoon werkte niet meer en 1 cijfer op numeriek toetsenbord.
Binnen gedaan bij grote Nederlandse elektroketen voor herstelling. Na enkele weken kregen we bericht dat laptop niet meer te herstellen zou zijn en we kregen het volledige bedrag terug. Uiteraard nieuwe laptop gekocht.

Nu iets meer dan 1 jaar later, laptop kapot. (Bon, dat merk koop ik dus nooit meer).
Terug binnen gedaan voor herstelling. Ventilator stuk, hij gaf die melding van zodra hij opstartte. Is plots gebeurd, zonder enige aanwijzing.

Dat is nu al weken geleden dat we hem retour hebben gestuurd, toen de winkels nog niet open waren. Enige mailtje dat we vorige week kregen was dat de herstelling langer duurde dan verwacht.
Nu met die ganse coronatoestanden hebben we dus, toen deze in panne viel, een nieuwe moeten kopen of we zaten met een kind dat haar huiswerk niet meer kon maken.

Wat zijn nu mijn rechten? Moet ik voor onbepaalde tijd wachten op de herstelling? Wat is een redelijke termijn voor herstelling? En welke andere opties zijn er?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 mei 2020 20:56

In deze tijden: 2-3 maanden lijkt mij redelijk.
In normale omstandigheden: 2-3 weken.

Dit gevoelsmatig, rekening houdend dat er nu een serieuze run is naar laptops voor de thuiswerkers/scholen (en dat zal wel nog even blijven, nu er bepaalde scholen niet voor november terug zullen open gaan enerzijds, anderzijds dat er bedrijven zijn die nu pas op thuiswerk beginnen over te schakelen) + de run die we gehad hebben de voorbije maanden, met als gevolg dat de stock overal laag is (qua onderdelen).

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2020 14:00

In normale omstandigheden als er lange werkzaamheden zijn hoort er een tijdelijke vervangtoestel aangeboden te worden in Nederland. Meestal als ze van tevoren al snel zien dat de reparatie langer dan 2 weken of 1 maand gaat duren bieden ze dit meestal ook aan (en zelf vragen helpt meestal anders ook wel, dat kunt U het beste doen wanneer U de laptop overdraagt).
Normaal mag in Nederland een laptop/apparaat niet buitengewoon lang in herstel zijn, is dat wel zo dan moet er wettelijk een alternatief geboden worden. Maar wat dat nu met Corona betekent durf ik niet te zeggen. Veel bedrijven zullen ook gauw overmacht roepen (of dat terecht is of niet, niemand kan het controleren).

U had in het begon kunnen vragen voor een laptop te leen als vervanging zolang deze in reparatie is (dat was zeker redelijk geweest aangezien de reparatie waarschijnlijk langer zou gaan duren). Aangezien U al een nieuwe heeft gekocht denk ik niet dat dat nu nog de moeite waard is. U hoeft daar niet oneindig lang op te wachten maar hoe lang is moeilijk te zeggen omdat er een grote kans is dat het bedrijf overmacht zal claimen (wat dan redelijk is zal momenteel van de rechter afhangen of toekomstige regels).

U kunt eens proberen te bellen/mailen om hen te vragen welke andere opties er zijn en of er opties zijn voor in de tussentijd, zeker aangezien het al lang duurt. Soms zijn bedrijven heel meegaand en meedenkend, soms ook compleet niet. Een vergoeding verwacht ik niet dat hier een optie zal zijn ivm de hele Corona-situatie.

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2020 19:01

Een bedrijf kan zomaar geen overmacht inroepen, zeker niet wanneer er een alternatief is. En die is er, namelijk: de laptot vervangen door een nieuw exemplaar of de ontbinding van de aankoop conform artikel 1649quinquies B.W.
.

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2020 14:58

Een bedrijf kan zomaar geen overmacht inroepen, zeker niet wanneer er een alternatief is. En die is er, namelijk: de laptot vervangen door een nieuw exemplaar of de ontbinding van de aankoop conform artikel 1649quinquies B.W.
Ontbinding koop zal een winkel in dit geval niet gauw aanbieden, zeker omdat het product al enige tijd in gebruik is geweest of vaak zelfs niet het volledige bedrag teruggeeft omdat men al een jaar van de laptop gebruik heeft kunnen maken (dus weet niet of dat zo ideaal is) maar daar hoeft men niet mee akkoord te gaan volgens mij.
Laptop vervangen, is niet zo heel eenvoudig, men kan zich beroepen op geen vergelijkbaar model en dat ze mogelijk momenteel niks in stock hebben (nogmaals terecht of niet, moeilijk te controleren). En dat kan door de Corona situatie. Natuurlijk zijn er redelijke alternatieven, maar grote bedrijven doen er alles aan om winst te maximaliseren en verlies te minimaliseren (welke waarden ze daarbij hanteren en wat ze belangrijk vinden varieert van bedrijf tot bedrijf natuurlijk). Ofwel vaak als de wet het toestaat en ze er niet een (te) slechte reputatie van krijgen dan zullen veel grote bedrijven het doen.

Terug naar “Consumenten Koop”