Mandaat weight watchers

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Mandaat weight watchers

#1 , 12 mei 2020 08:39

Ik heb in januari aangemeld via website vd weight watchers een aanvraag gedaan om gebruik te maken van WW met begeleiding.ik heb nergens een handtekening moeten zetten.
We hebben bevestiging gekregen dat alles ok is en dat er maandelijks een bedrag afgaat via domiciliëring via de visa kaart. Er staat ook bij dat dit maandelijks opzegbaar is voor te stoppen als ik mijn doel bereikt heb.
Ik wil nu stoppen maar dit is onmogelijk volgens WW omdat ik volgens hen een jaarabonnement heb. Ik heb geen enkel contract gezien ve jaarabonnement ik wilde ook geen jaarabonnement. Ze kunnen ook niks bewijzen omdat ik volgens hen een mandaad heb bevestigd. Ik weet hier zelf niks van. Iedere maand gaat het bedrag vd rekening. Wat kan ik doen? Een visa domiciliëring kan ik ook niet blokkeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gesmoyer
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2020 09:47

Heeft u niet een aanvraag verward met het effectief afsluiten van een online abonnement ?

U heeft misschien een account moeten aanmaken, een plan moeten selecteren en uw bankgegevens moeten invullen. Dit kan zeer zeker zonder een handtekening gebeurd zijn. En het feit dat u een jaarabonnement niet kunt afsluiten voor het einde hiervan zal in hun voorwaarden beschreven staan.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2020 10:23

Ik heb mij wel moeten registreren en gegevens moeten invullen maar ik heb nergens moeten kiezen uit verschillende mogelijkheden.
En stel nu dat dit dan toch gebeurt zou zijn is het dan niet raar dat ze zelf geen enkel bewijs kunnen voorleggen?
Volgens WW kan ik dat alleen terugvinden via een mandaat maar ik zou totaal niet weten hoe ik dit kan.

Reclame

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2020 14:05

Ik heb mij wel moeten registreren en gegevens moeten invullen maar ik heb nergens moeten kiezen uit verschillende mogelijkheden.
En stel nu dat dit dan toch gebeurt zou zijn is het dan niet raar dat ze zelf geen enkel bewijs kunnen voorleggen?
Volgens WW kan ik dat alleen terugvinden via een mandaat maar ik zou totaal niet weten hoe ik dit kan.
Verkoper moet bewijs kunnen tonen dat is wettelijk verplicht.
Dat hoeft niet perse een mandaat te zijn, maar de verkoper moet wel kunnen laten zien dat U akkoord bent gegaan met de voorwaarden en dus een verkoopovereenkomst heeft afgesloten.

Ik weet niet wanneer het afgesloten is maar de recentere wetgeving zegt dat een hokje/vakje niet meer vooraf afgevinkt mag zijn, U moet dat zelf aanklikken/afvinken. Is dat niet het geval en was het vooraf al aangevinkt (KIJK DIT ZELF NA) dan is het als het goed is geen rechtsgeldig contract.

Waarom moet U zelf nakijken of vakjes vooraf zijn afgevinkt, omdat dat op website binnen een paar minuten door een webdeveloper aangepast kan worden. En bedrijven zoals WW zijn niet altijd te vertrouwen (grote bedrijven). Als U zeker wilt zijn dat U bewijs heeft dan kunt U naar deze website gaan https://web.archive.org/web/ en dan plakt U het complete webadres van de pagina waar vakjes vooraf zijn aangevinkt bij "Save Page Now" en dan klikt U op "SAVE PAGE". Als U dan terug gaat naar archive.org en op het EXACTE webadres zoekt dan zult U zien dat er een kopie van de website opgeslagen is. Als U ze wel vertrouwt dan kunt U ze natuurlijk gewoon gelijk aanspreken.

vooraf aangevinkte vakjes
https://www.unizo.be/advies/regels-webs ... len-aan-de naar het tweede kopje gaan "2. Welke informatie en andere verplichtingen zijn er bij de bestelprocedure zelf?" (is 1 a 2 minuten leeswerk)
https://openlegal.nl/2017/03/24/nieuwe- ... op-deel-2/ nederlandse website maar gaat om europese regelgeving
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... /IP_14_655 citatie -> "geen vooraf aangevinkte vakjes op websites, bijvoorbeeld bij de aankoop van vliegtickets;"
https://www.frankwatching.com/archive/2 ... retailers/

Daarnaast heb ik nog nooit meegemaakt bij een creditcard, paypal of andere domiciliëring dat ik die zelf niet kon annuleren, het is immers mijn geld en bankaccount. Let op ze kunnen dan natuurlijk wel een aanmaning sturen (zekers als ze wettelijk gelijk zouden hebben). Misschien moet U eens nakijken hoe U op het online portaal van de Visa creditcard in kunt loggen.

Mijn advies doorloop nog eens de hele inschrijfprocedure totdat U echt moet betalen en sluit de website dan(net voordat U betaald/accepteerd).
Dan kunt U nakijken waar U dan wel mee akkoord bent gegaan of niet. Zodra U dat goed weet kunt U waarschijnlijk wel bedenken wat er hier terecht is en hier moet gebeuren. Zo niet dan hoeft U in ieder geval genoeg informatie om om hulp te vragen.

Terug naar “Consumenten Koop”