Corona en terugbetaling gemiste sport lessen

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

Corona en terugbetaling gemiste sport lessen

#1 , 10 mei 2020 09:26

Zou er iemand mij kunnen zeggen wat er wettelijk gezien mogelijk is mbt terugbetaling sportactiviteiten? Ik had mijn zoon ingeschreven voor zwemlessen, een reeks van 10 lessen iedere zaterdag van eind april tot eind juni, een break in de grote vakantie en dan opnieuw 10 lessen van september tot ergens in november. Dit alles werd op voorhand betaald. Ik had destijds bij inschrijving gevraagd of we een testles konden volgen en daarna beslissen ... men vertelde mij (ik heb dit op mail staan) dat dat kón maar dat ik alsnog het bedrag volledig moest betalen. De eerste les zou dan als testles beschouwd worden en indien ik zou beslissen dat het toch niets voor mijn zoon zou zijn dan zouden we het volledige bedrag terugkrijgen.

Door Corona zijn de lessen nog niet kunnen starten, en we hebben er ook geen idee van wanneer dit dan wel gaat gebeuren. Mijn zoon heeft astma en ik moet binnen 6 weken bevallen, vanaf dan zitten we dus ook met een jonge baby in huis en door deze beide redenen ben ik nu ook erg sceptisch of ik hem überhaupt laat starten zelfs als het zou mogen.

Ze willen echter enkel de helft van het bedrag terugbetalen en beschouwen het als een annulatie. Ik begrijp dat het voor iedereen vervelend is, maar ik vind het niet echt fair aangezien ik ten eerste omwille van gezondheidsredenen (en de baby) aanvoel dat ik weinig andere keuze heb en dat dit toch een risico is dat ik enkel kan nemen indien de omstandigheden echt gunstig zijn (lees: Corona circuleert veel minder of niet), maar dat kan ik niet voorspellen natuurlijk. Bovendien had ik ook bij hen toegezegd omwille van het feit dat ze beloofden dat ik die testles kon volgen en dan het volledige bedrag terugkrijgen indien nodig. Ik ben nu uiteraard ook buiten mijn wil om niet meer in de mogelijkheid een testles te volgen.

Ik besef dat we hier wellicht niet veel aan kunnen doen ... maar ik vraag me af wat ik dan wel het beste doe? Neem ik direct genoegen met de helft van het bedrag? Blijf ik aandringen om toch meer terug te krijgen omwille van die beloofde testles? Wacht ik verder af hoe de Corona-situatie evolueert en wat hun plan is om de andere ingeschrevenen te vergoeden voor de gemiste lessen, hoe lang het ook duurt met het risico nog minder of evt meer terug te kunnen krijgen? Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2020 15:38

Als U duidelijk op mail heeft staan (papier/elektronisch geschreven) dat een test les en, heel belangrijk, en de terugbetaling belooft of akkoord zijn. Dan staat U in Uw recht, dat is gewoon een afspraak die wettelijk geldig zou moeten zijn.
Echter betekent dit dat U moet wachten aleer de lessen volledig geannuleerd worden of totdat een alternatieve datum word voorgesteld het bedrijf.
Wel is het zo dat ze U een optie moeten geven tot meerdere datums aangezien, de oorspronkelijk datum gewijzigd is.
Hoe het precies zit met alternatieve datums en vergoeding is momenteel nog veel onduidelijk over juist door de hele situatie omtrent Corona. Veel dingen zijn nog niet wettelijk vastgesteld.

Wel is de kans groot dat als U nu de helft accepteert dat dan de rest van de afspraken te vervallen komt.

Een andere vraag is hoeveel moeite U erin wilt stoppen, dat is aan U natuurlijk.
Ik accepteer veel dingen niet, maar dat kost wel vaak veel moeite en tijd om op te lossen. Als het puur om het geld gaat is het het zeker niet altijd waard.

De vraag is dus heel erg, wat is voor U belangrijk. Wel raad ik aan om gesprekken via mail te blijven voeren, telefonisch/mondeling alleen als U de gesprekken mag(en kan) opnemen. Als er U dan iets beloofd word kan men dat achteraf niet zo makkelijk betwisten.

Ofwel als het om veel geld en het is de moeite waard dan kunt U aandringen dat U wacht tot de test les echter betekent dit dat U moet wachten dat men die les en datum aankondigt. Hoeveel datums zij U moeten voorstellen, meestal zullen dat er maar 2/3 zijn, kan niemand U nu zeggen (en kunt U hooguit misschien aan hen vragen).
Als U er vanaf wilt zijn kunt U akkoord gaan met de helft, echter komt dan wel de rest te vervallen.
Dat zij dit zien als een aanbetaling heb ik wel vraagtekens bij of dit mag, dat had dan vermeld moeten zijn bij de betaling, en duidelijk ook. Als dat niet het geval is dan mogen ze dat niet eens stellen.
Echter is gelijk hebben en krijgen een ander verhaal.

Ik wens U veel succes en kan U niet een duidelijk antwoord geven omdat ik niet weet wat voor U het belangrijkste is en ook omdat er nog veel onduidelijkheid is totdat de overheid concrete regels e.d. oplegt hoe hier mee om te gaan (zie reismaatschappijen).

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 23 mei 2020 16:50

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Dus, als ik het goed begrijp is het ergens wel het beste om mijn zoon te laten deelnemen aan de eerste les (wanneer die ook doorgaat) als testles en dan mijn geld terug te vragen op basis van de belofte? Zoals we hadden afgesproken dus alleen later omdat er een heleboel lessen zijn weggevallen natuurlijk. Ik heb dat idd letterlijk op e-mail staan, ten eerste dat ik vraag om een testles en dat ze me daarop antwoorden dat dat dan de eerste les wordt en dat alles volledig terugbetaald wordt mocht het niets voor ons blijken.

Als de situatie blijft zoals het nu is zou ik dat wel nog aandurven. Het is nu lente, zijn astma is goed onder controle, virus woekert niet echt meer heel fel ... maar, ik weet natuurlijk niet wanneer ze terug gaan opstarten. Als dat bvb september pas is dan weet ik het niet of ik zelfs een testles zou aandurven. Van zodra de school start en het ook frisser enzo begint te worden krijgt hij áltijd meer last van zijn astma. Dat is me het geld niet waard om dat te riskeren, afhankelijk ook een beetje van hoe het met Corona zit dan. Dus hiermee zit ik wel een beetje in mijn maag en kan daardoor niet garanderen dat hij die testles kan doen ... in normale omstandigheden wel uiteraard maar niet met alweer een Corona piek ofzo en dan ook nog eens in de herfst bvb.

Het is ook wel zo dat ze me naast de terugbetaling van de helft van het bedrag een voucher willen aanbieden voor het volledige bedrag ... wat ik wel apprecieer ... maar het is voor ons echt geen oplossing. De eerstvolgende reeks die hij dan zou kunnen volgen start in maart/april volgend jaar, tot november volgend jaar. Dat is alweer een engagement van maanden waarvan ik echt nog niet weet of we dat op die moment zullen kunnen aangaan (mede ook omdat we willen verhuizen enzo). Die lessen dienden ook om hem te leren zwemmen, maar als alles goed gaat zal hij vanaf volgend schooljaar met zijn school wekelijks gaan zwemmen en weet ik dus echt niet of dat in april nog gaat nodig zijn. En als ik die voucher dus niet kan gebruiken ben ik ook weer alles kwijt.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 mei 2020 19:53

omdat er een heleboel lessen zijn weggevallen
Die lessen zijn NIET weggevallen, enkel maar opgeschort, omdat de zwembaden gesloten werden. Zodra dit verbod is opgeheven zullen die lessen gewoon weer doorgaan, weliswaar in beperktere groepjes.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 23 mei 2020 21:54

Bedoelt u dat de lessen die niet konden doorgaan zullen ingehaald worden op een andere datum?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 mei 2020 08:56

Ja, dat is althans zo bij mijn kleinzoon, die al 2 lessen had gehad, en de overige lessen zal krijgen als de zwembaden weer open mogen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2020 09:54

best eerst meedelen ;
wanneer is de overeenkomst afgesloten? er is een verschil dat de overeenkomst vóór of tijdens de overmachtsituatie werd afgesloten
staat er een clausule in de overeenkomst inzake overmacht?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mei 2020 21:34

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Dus, als ik het goed begrijp is het ergens wel het beste om mijn zoon te laten deelnemen aan de eerste les (wanneer die ook doorgaat) als testles en dan mijn geld terug te vragen op basis van de belofte? Zoals we hadden afgesproken dus alleen later omdat er een heleboel lessen zijn weggevallen natuurlijk. Ik heb dat idd letterlijk op e-mail staan, ten eerste dat ik vraag om een testles en dat ze me daarop antwoorden dat dat dan de eerste les wordt en dat alles volledig terugbetaald wordt mocht het niets voor ons blijken.

Als de situatie blijft zoals het nu is zou ik dat wel nog aandurven. Het is nu lente, zijn astma is goed onder controle, virus woekert niet echt meer heel fel ... maar, ik weet natuurlijk niet wanneer ze terug gaan opstarten. Als dat bvb september pas is dan weet ik het niet of ik zelfs een testles zou aandurven. Van zodra de school start en het ook frisser enzo begint te worden krijgt hij áltijd meer last van zijn astma. Dat is me het geld niet waard om dat te riskeren, afhankelijk ook een beetje van hoe het met Corona zit dan. Dus hiermee zit ik wel een beetje in mijn maag en kan daardoor niet garanderen dat hij die testles kan doen ... in normale omstandigheden wel uiteraard maar niet met alweer een Corona piek ofzo en dan ook nog eens in de herfst bvb.
Normaliter ja, dan is wachten en dan het volgens de originele afspraken afhandelen het makkelijkste. Zo als Mava105 ook uitlegde het is een verschuiving van datums en niet een annulatie. Bij (volledige) annulatie hadden ze U terug moeten betalen. Daarom dat ik ook zei dat ze eigenlijk meerdere datums ter vervanging horen aan te bieden (maar nergens staat tot in welke maten dat verplicht is).

Helaas is het moeilijk om uitsluitende antwoorden te geven totdat de overheid genoeg op papier zet en dat is tot op heden nog niet gebeurt (zover ik weet).
Als Uw zoontje Astma heeft dan valt deze volgens mij officieel in groep met kwetsbare personen wat mogelijk als overmacht zou kunnen gelden dat U niet kunt komen (echter zou dat waarschijnlijk lastig zijn om af te dwingen en zou U al naar het gerechtshof of dergelijke moeten stappen).

Vervelend genoeg laten veel overheden steken vallen waardoor er helaas erg veel onzekerheid is (van wat ik heb meegekregen sowieso al in Belgie, Nederland en Duitsland). Ik denk dat er genoeg mensen U verder zouden willen helpen maar dat is momenteel moeilijk misschien dat U meer weet na de komende persconferentie, dacht maandag 1 Juni (kan me vergissen in de datum).

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#9 , 10 jun 2020 08:50

De lessen mogen officieel terug starten in juli, maar dan was er sowieso een stop dus ze zouden alle lessen naar het najaar verplaatsen ... de slechtste periode uiteraard want dan wordt astma doorgaans erger. Mijn zoon behoort officieel ook niet echt tot de risicogroep omdat hij milde astma heeft, maar goed, dat blijft toch een grijze zone.

Bedankt voor de hulp iedereen, ik heb intussen op begrip kunnen rekenen en ze hebben me alles terugbetaald, een meevaller dus!

Terug naar “Consumenten Koop”