Afrekeningsfactuur Essent met onbekende meternummers, meterstanden en datums

Quatrom4
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Afrekeningsfactuur Essent met onbekende meternummers, meterstanden en datums

#1 , 05 mei 2020 16:43

Ik ontving laatst een afrekeningsfactuur van Essent voor een bedrag van meer dan 1000 euro.

Bij het nakijken van de detail heb ik vastgesteld dat de meternummers op de factuur niet overeenkomen met
mijn meternummers. Er staan in detail ook begin en einddatums van 2015 voor een startverbruik van 300m3 en een eindverbruik van 300m3 terwijl de afrekening specifiek over 2019-2020 gaat. In 2015 woonden wij zelf nog niet op dit adres.

Ik heb reeds tientallen keren gebeld met Essent en telkens hoor ik een ander verhaal.
Het laatste verhaaltje dat ik te horen kreeg is dat de foutieve datums en verbruik gemaakt zijn door een 'LAY-OUT' fout in hun facturatiesysteem.
Toen ik hierop vroeg waar die onbekende meternummers vandaan komen stonden ze alweer met hun mond vol tanden, deze fouten konden ze niet schuiven op de lay-out fout.

Ik vroeg aan de persoon dat ik een nieuwe factuur wens met daarin de correcte gegevens (correcte meternummers, verbruik, datums, ect..) maar nu ontving ik hiervan een email dat het niet mogelijk is om deze factuur aan te passen omdat 'het systeem dezelfde layout fout zal overnemen'.

Wat moet ik hiermee nu aanvangen? Moet ik een factuur betalen die vol staat met kritieke fouten?
Wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 05 mei 2020 17:01

Neem ook eens contact op met uw netwerkbeheerder en leg het probleem eveneens aan hen voor.
Gaat het om een huis of een appartement?

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 05 mei 2020 17:20

Mail, telefoneer enz... wat je maar wil, maar protesteer die factuur nu eens per aangetekende brief; en bel dan gewoon verder als je het toch niet laten kunt...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 mei 2020 17:47


Ik heb reeds tientallen keren gebeld met Essent en telkens hoor ik een ander verhaal.
Stop met bellen en protesteer uw factuur per aangetekend schrijven (met terugmelding aan u dat het afgeleverd werd)


Vermeld alle fouten in de factuur
Vermeld dat u met meerdere telefonsche contacten met hun klantendienst (eventueel met data) niet tot een oplossing komt.

Vermeld dat u een correcte factuur uiteraard zal betalen ...



Kloppen de meterstanden ?

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mei 2020 09:48

Inazuma stelt een belangrijke vraag; kloppen de meterstanden? En hoe zijn ze tot bij Essent gekomen? Heb je ze zelf doorgebeld naar de netbeheerder? Is de netbeheerder langs gekomen om de meterstanden te noteren? Van wanneer dateert de laatste meteropname?

Quatrom4
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mei 2020 14:41

De meterstanden gas op de afrekeningsfactuur kloppen totaal niet met de werkelijke meterstanden. Enkel de EAN code is juiste.
Alle meterstanden zijn correct doorgegeven wanneer we hiervoor een brief ontvingen, alsook is ergens tussen Feb. - Maart een opmeter van de netbeheerder langs geweest om de meterstanden op te nemen.

Kort na deze afrekeningsfactuur ontving ik een slotfactuur omdat we overgestapt zijn naar een andere leverancier. Op deze staat dan wel de correct meter nummer vermeld en de juiste meterstanden van die factuurperiode.
MAAR...

Op deze slotfactuur staat dan weer een andere fout namelijk:
Totaal afrekening : 218,71
Totaal tussentijdse facturen: - 69,60
Totaal :149,11

Totaal tussentijdse factuur dat betaald werd bedroeg €84. Dit staat ook in detail op de slotfactuur dat er reeds €84 betaald is.
Bovenaan op de berekening staat er totaal tussentijdse facturen €69,60. Ik belde hiervoor en de vrouw aan telefoon zei dat het komt vanwege de 21% btw.
Ik zei haar dat dit niet kon want 21% btw van €84 = €17,64. Dus zonder btw: 84 - 17,64 = €66,36
Waar komt die 69,60 dan vandaan vroeg ik haar, ze kon er gewoon niet op antwoorden..
Dus alweer een foutieve factuur..

Afbeelding

Quatrom4
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mei 2020 14:45

We hebben vorige jaar ook al een foutieve afrekeningsfactuur ontvangen. Best dat ik alles controleer want het was toen €462,61 in ons nadeel!! Zomaar even 462,61 teveel aanrekenen..
Ik ben 100% zeker dat heeeeel veel mensen die hun energiefactuur niet nakijken al veel geld teveel betaald hebben. En zeker als ze klant bij Essent zijn..

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mei 2020 14:56

Ik zou hiermee toch durven naar de ombudsdienst stappen. Als ze weten dat hun programma fouten dingen produceert dan moeten ze dat maar oplossen vooraleer ze het resultaat opsturen naar de klanten me dunkt...

Quatrom4
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 mei 2020 15:02

Ik heb reeds een klacht ingediend bij de ombudsdienst voor energie. Het is al even geleden dat ik dit gedaan heb, nog niks vernomen.
Intussen blijft Essent maar aanmaningen sturen.. als ik dan bel en opnieuw alles uitleg dan schrappen ze die aanmaningen en blokkeren ze de facturen een week, maar daarna krijg ik opnieuw aanmaningen..
Het blijft maar doorgaan

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 06 mei 2020 15:58


Het blijft maar doorgaan
En dat komt omdat u uw facturen niet aangetekend betwist ...

Uw "geval" komt nooit bij iemand terecht die het deftig kan / mag / durft oplossen

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 06 mei 2020 18:01

AANGETEKEND reclameren ipv te bellen. Hoe dikwijls moet dat hier gezegd worden. Nu kan men zelfs zeggen dat je nooit ook maar enige opmerking over uw facturen hebt gemaakt, en ze hebben nog gelijk ook.

Terug naar “Consumenten Koop”