Niet besteld - wel factuur

Gom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet besteld - wel factuur

#1 , 04 mei 2020 19:51

Dag allemaal,

Ik heb, misschien een ridicuul of banaal, geschilletje met onze oude keukenleverancier.
Ik schets: keuken 20 jaar geleden gekocht, 2 maanden geleden overwegen wij een gedeeltelijke renovatie te laten doen.
Uiteraard stappen wij eerst naar onze oude keukenleverancier. Renovatie was perfect mogelijk. Verkoopster noteert onze wensen en enkele weken later mogen wij de offerte komen bekijken. Eén van onze vragen was, indien wij met zouden ingaan op de offerte, of het mogelijk was om twee keukendeurtjes die wat waterschade hadden opgelopen in de identieke kleur zoals ze er nu 20 jaar later uitzag.
Dat was perfect mogelijk zei de verkoopster. Daarvoor moest alleen een kleuranalyse uitgevoerd worden maar daarvoor moest een deurtje binnengebracht worden. Jullie voelen het al aankomen wrsl...
De prijsofferte viel (fiks) tegen en leek ons niet in verhouding met de investering in een nieuwe keuken.
Het binnengebrachte deurtje was nog niet terug van de kleuranalyse.
Enkele weken later informeerden we of het deurtje al terug was van hun hoofdzetel.
Wij konden het deurtje komen afhalen samen met de liter verf die speciaal voor ons geleverd werd.
Dat kon alleen bij contante betaling.
Stomverbaasd waren we omdat onze vraag bij offerte enkel was of de deurtjes konden hersteld worden in de kleur die keuken nu na 20 jaar had.
Wij hadden namelijk helemaal niet gevraagd om een pot verf en lieten via mail en telefoon weten dat de verkoopster enkel de suggestie had om een kleuranalyse te laten doen. Op geen enkel ogenblik had de verkoopster ons duidelijk gemaakt dat die kleuranalyse niet gratis was, laat staan dat het betekende dat er onmiddellijk verf zou worden besteld.
Wij lieten dat ook zo weten aan de hoofdzetel. Zij gingen het kortsluiten met de verkoopster.
Vandaag wou ik mijn binnengebracht deurtje gaan afhalen in de hoofdzetel waar de eigenaar van het keukenbedrijf mij op een arrogante manier duidelijk maakte dat ik mijn keukendeurtje enkel terug zou krijgen als ik de pot verf cash betaalde.
Toen ik mijn verhaal nogmaals deed en uitlegde dat zijn verkoopster ons dat nooit had duidelijk gemaakt bij de offerte, zei hij dat ik dat maar moest weten, dat dat normaal was. Ik voelde me met de rug tegen de muur gezet en gaf uiteindelijk (misschien domweg) maar toe en zei dat hij dan de factuur maar moest opsturen want ik had zoveel cash niet bij, maar dat weigerde hij. Onmiddellijk te betalen want voor zo'n "belachelijk laag bedrag gaan we toch geen factuur maken zeker".
Hij werd onvriendelijker met de minuut en snauwde nog dat hij de factuur wel zou opsturen en dat ik na betaling mocht terug komen.
Ik ben dan met de staart tussen benen... en zonder keukendeurtje :-(
Ik weet het, het gaat over een stomme pot verf van 47 euro, maar ik voel me onheus behandeld en in m'n hemd gezet en is het voor ons meer in princiepskwestie geworden, hoe banaal het geschil ook mag zijn...

Wat zijn mijn rechten? Ben ik verplicht die factuur te betalen die ik wrsl een van de dagen in mijn bus zal vinden?
Op dit ogenblik hebben wij iets zelfs iets van hou je pot verf en zelfs onze stomme keukendeur maar...

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 04 mei 2020 20:05

Zo,n heisa maken voor 47€ ... je bestelde een kleuranalyse en een pot verf binnen de marges van op vertrouwen handelen. Verkoper had er ws beter aan gedaan om je een bestelbonnetje te laten tekenen .... Je kan gokken op t achterlaten van de deurtjes omdat de verkoper voor 47€ ws niet gaat procederen maar fair naar de verkoper,handel.je dan niet ....

Gom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2020 21:32

Euh... ik bestelde geen kleuranalyse en al zeker geen pot verf.
Ik stelde hen enkel de vraag of het mogelijk was dat bij een eventuele renovatie ze dezelfde kleur konden garanderen. Als we een deurtje binnen brachten konden ze dat makkelijk geanalyseerd worden.
Ik verwachtte in alle eerlijkheid dus gewoon een "ja" of "neen" eigenlijk.
Het gaat me dus niet over die 47 euro, wel om het principe en of ze het recht hebben dat ze me dit ongevraagd, zonder vooraf aan te geven, mogen aanrekenen en mijn deurtje mogen houden...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 06 mei 2020 23:30

Achterhouden van goederen en die weigeren terug te geven terwijl er niets op papier staat zou wel een strafbaar feit kunnen zijn nl afpersing u krijgt u goed maar terug tegen betaling van een som en een potje verf.. terwijl er niets op papier staat. Daarbij heeft de keukenbouwer geen poot om op te staan
U kan als u in de winkel bent politie vragen te komen wegens achterhouden van goederen - er is geen retentierecht - of politie dat zouden doen is een andere zaak ..vervolgingskans 0.0%
Beter argument nu zal zijn dat u de nieuwe keuken ergens anders bestellen.

Politie wordt dikwijls gebeld bij weigeren teruggave goederen al of niet met een gerechtvaardigd retentierecht. Indien het mag pech voor de klant indien het niet mag grote pech voor de handelaar.

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2020 14:34

Mbt de factuur https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... en-factuur

Als ze U nooit hebben ingelicht dat het geld zou kosten (hoe normaal de winkel het ook vindt) en U er dus ook niet mee ingestemd kan hebben dan moeten ze U de deurtjes teruggeven en hoeft U niet te betalen.
Dat is een oneerlijke handelspraktijk en mag wettelijk niet.
Eerst moet er een overeenstemming zijn voordat men (een factuur mag sturen en) betaling mag vragen.
U heeft gevraagd of er ook naar de deurtjes gekeken kon worden voor de herstelling.
U heeft niet voor verf noch herstelling gevraagd.

Dit soort dingen komen vaker voor, dan word eerst een dienst aangeboden om de klant te paaien als ze een dure aankoop willen doen en als ze die doen hoeven ze niks te betalen (verf had U zelfs wss gratis gekregen) maar als de klant het dure product niet wil dan moet U er wel voor betalen. Dat het gebeurd(e) is 1 ding maar wettelijk is het niet toegestaan.

De eigenaar heeft zich als een idioot gedragen
Zo,n heisa maken voor 47€ ... je bestelde een kleuranalyse en een pot verf binnen de marges van op vertrouwen handelen. Verkoper had er ws beter aan gedaan om je een bestelbonnetje te laten tekenen .... Je kan gokken op t achterlaten van de deurtjes omdat de verkoper voor 47€ ws niet gaat procederen maar fair naar de verkoper,handel.je dan niet ....
Dat is U mening en verder een compleet overbodige reactie, zonder dat U ook maar iets bijdraagt aan het topic en wat de TS vroeg. Volgens mij heeft U het bericht ook niet volledig (of heel goed) gelezen. Daarnaast is het waarschijnlijk de handelaar die hier oneerlijke handel bedrijft (aannemende dat het verhaal klopt).

Terug naar “Consumenten Koop”