Doorverkoop zonder winst

Thds
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Doorverkoop zonder winst

#1 , 02 mei 2020 16:06

Dag allen

Ik ben actief als zelfstandig elektricien/schrijnwerker en doe af en toe een werk bij mijn schoonouders of lever hen producten om iets kleins zelf te doen
Ik zit wat met de kwestie dat ik geen winst bij hen reken. Als ik een zekering, kabel, stopcontactje ... moet factureren aan hen, doe ik dit zonder winst (ik stuur natuurlijk wel een factuur met de btw, maar met dezelfde prijs als mijn aankoopprijs).
Juridisch gezien is dit waarschijnlijk niet inorde? Welk winstpercentage moet ik minimaal nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 02 mei 2020 16:17

U moet de normale waarde toepassen, in dit geval dus uw gebruikelijke winstmarge en daarop moet de btw berekend worden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2020 18:59

U moet de normale waarde toepassen, in dit geval dus uw gebruikelijke winstmarge en daarop moet de btw berekend worden.
en als hij dit op papier doet op basis van een opruiming of de verpakking beschadigd was, mag men zelfs met verlies verkopen


28 FEBRUARI 2013. - Wetboek van economisch recht
Art. VI.117. [1 § 1. Het in artikel VI.116, § 1, eerste lid, bedoelde verbod geldt evenwel niet :
1° voor goederen die uitverkocht worden of in het kader van een opruiming verkocht worden;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 02 mei 2020 20:43

U moet de normale waarde toepassen, in dit geval dus uw gebruikelijke winstmarge en daarop moet de btw berekend worden.
Legt de fiscus tegenwoordig ook al een vaste winstmarge op ?
Mag je dan niet aan bepaalde klanten een korting geven, zolang je niet met verlies verkoopt ?
Ik was werkzaam als pre-sales consultant (systemen/diensten ontwerpen, prijsberekeningen, offertes maken),
en naargelang de klant, de concurrentie, publiciteitscampagne, de hoeveelheden, ....
werd er een andere marge gehanteerd.
Er was dus totaal geen 'gebruikelijke winstmarge' en ons bedrijf heeft daar nooit opmerkingen over gehad van de fiscus.

LeenW
Berichten: 12816

#5 , 02 mei 2020 21:02

U moet de normale waarde toepassen, in dit geval dus uw gebruikelijke winstmarge en daarop moet de btw berekend worden.
Legt de fiscus tegenwoordig ook al een vaste winstmarge op ?
Mag je dan niet aan bepaalde klanten een korting geven, zolang je niet met verlies verkoopt ?
Ik was werkzaam als pre-sales consultant (systemen/diensten ontwerpen, prijsberekeningen, offertes maken),
en naargelang de klant, de concurrentie, publiciteitscampagne, de hoeveelheden, ....
werd er een andere marge gehanteerd.
Er was dus totaal geen 'gebruikelijke winstmarge' en ons bedrijf heeft daar nooit opmerkingen over gehad van de fiscus.
Dat is altijd al geweest volgens mij, en het heeft ook geen toepassing op klanten, wel op familieleden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 02 mei 2020 23:47

Verkoop zonder winstmarge, voorbeeld van vandaag, uit de praktijk... https://www.standaard.be/cnt/dmf20200502_04942670

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2020 10:20

Verkoop zonder winstmarge, voorbeeld van vandaag, uit de praktijk... https://www.standaard.be/cnt/dmf20200502_04942670
Ik heb het artikel ook gelezen. Toch enkele bemerkingen bij dit artikel ( wat wel niet slaat op de topic zelf ). En geen kritiek op uw reactie hoor.

De overheid ging gratis maskers bezorgen aan de bevolking ?
De Croo ging proberen tegen 4.05.2020 de BTW van 21 % naar 6 % te verlagen ? Al gebeurd ?? En waarom niet zonder BTW : is een crisis product opgelegd door de overheid.
Levering aan kostprijs; welke kostprijs ? Kostprijs van de producent of kostprijs van de distributeur ?
Kostprijs = alle kosten betreffende het product ( zonder de winstmarge ).
De overkoepeling Comeos ( distributiebedrijven ) de directeur : + kleine toeslag gaat integraal naar goed doel ? Waarom nog eens de geteisterde mensen belasten heer directeur ?

Zij gaan ook mondmaskers leveren aan de overheid voor de strategische stock ?

Met wat zijn zij bezig ? Overheid kan geen mondmaskers bezorgen ( raken maar niet besteld of geleverd ), maar de distributieketens wel ? Roept allemaal ernstige twijfels op.

LeenW
Berichten: 12816

#8 , 03 mei 2020 12:31

Als men het gaat vrijstellen van btw als medisch materiaal, worden alle winkels ineens gemengde btw-plichtigen en gaan ze er verlies op maken.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mei 2020 13:17

#8 Leen,

Producten kunnen gerust aan 0% BTW zonder gemengde BTW plichtige te zijn.

Zie krantenwinkels : verkopen tabakswaren, drank, schrijfgerief ... en ook dag- en weekbladen ( waarop BTW 0% is ). https://www.belgium.be/nl/belastingen/btw/tarieven

Men heeft ook firma's die exporteren en verkopen in binnenland. Export = BTW 0%

Regering kan dit makkelijk oplossen, enkel toelating geven om in deze uitermate delicate periode zich niet te verrijken op de nek van de burger.
Is enkel een beetje goede wil voor nodig.

LeenW
Berichten: 12816

#10 , 03 mei 2020 13:19

Klopt, maar die dingen zijn Europees strikt vastgelegd, daar kan de Belgische regering niets aan veranderen.

mbbs1024
Berichten: 474

#11 , 03 mei 2020 16:01

U moet de normale waarde toepassen, in dit geval dus uw gebruikelijke winstmarge en daarop moet de btw berekend worden.
Legt de fiscus tegenwoordig ook al een vaste winstmarge op ?
Mag je dan niet aan bepaalde klanten een korting geven, zolang je niet met verlies verkoopt ?
Ik was werkzaam als pre-sales consultant (systemen/diensten ontwerpen, prijsberekeningen, offertes maken),
en naargelang de klant, de concurrentie, publiciteitscampagne, de hoeveelheden, ....
werd er een andere marge gehanteerd.
Er was dus totaal geen 'gebruikelijke winstmarge' en ons bedrijf heeft daar nooit opmerkingen over gehad van de fiscus.
Dat is altijd al geweest volgens mij, en het heeft ook geen toepassing op klanten, wel op familieleden.
Familieleden zijn ook klanten, gezien zij dingen aankopen.
Is er dan een wet die zegt dat je aan een andere marge
MOET verkopen aan familie klanten en aan niet familie klanten ?
En is er een wet die zegt dat je een "gebruikelijke" marge MOET hanteren in bepaalde gevallen ?
Volgens mij is het maken van prijsafspraken tussen bedrijven en het opleggen van prijzen door leveranciers zelfs verboden bij wet.

LeenW
Berichten: 12816

#12 , 04 mei 2020 09:41



Legt de fiscus tegenwoordig ook al een vaste winstmarge op ?
Mag je dan niet aan bepaalde klanten een korting geven, zolang je niet met verlies verkoopt ?
Ik was werkzaam als pre-sales consultant (systemen/diensten ontwerpen, prijsberekeningen, offertes maken),
en naargelang de klant, de concurrentie, publiciteitscampagne, de hoeveelheden, ....
werd er een andere marge gehanteerd.
Er was dus totaal geen 'gebruikelijke winstmarge' en ons bedrijf heeft daar nooit opmerkingen over gehad van de fiscus.
Dat is altijd al geweest volgens mij, en het heeft ook geen toepassing op klanten, wel op familieleden.
Familieleden zijn ook klanten, gezien zij dingen aankopen.
Is er dan een wet die zegt dat je aan een andere marge
MOET verkopen aan familie klanten en aan niet familie klanten ?
En is er een wet die zegt dat je een "gebruikelijke" marge MOET hanteren in bepaalde gevallen ?
Volgens mij is het maken van prijsafspraken tussen bedrijven en het opleggen van prijzen door leveranciers zelfs verboden bij wet.
Artikel 33 §2 van het btw wetboek. En het is in feite niet de winstmarge, maar de normale waarde. Theoretisch kan dat dus in extreme gevallen zelfs leiden tot een grotere winstmarge dan normaal.

knokkie
Berichten: 109

#13 , 06 mei 2020 16:45

Winstmarge moet niet altijd evenveel zijn!!! Als je bijv bij een werk dat je zeker wil hebben redelijk scherp wil gaan in prijs dan kan je zonder probleem andere winstmarges hanteren...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 mei 2020 18:36

Hoe weet de belastingen dat mijn schoonzoon familie is van mij, leg mij dat eens serieus uit, geen naam die met mij te vergelijken is .en woont niet op het zelfde adres , denk men nu echt dat men een detective gaan inhuren om alle facturen na te gaan ??

Wet is wet, maar praktijk is totaal anders !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12816

#15 , 06 mei 2020 18:46

Hoe weet de belastingen dat mijn schoonzoon familie is van mij, leg mij dat eens serieus uit, geen naam die met mij te vergelijken is .en woont niet op het zelfde adres , denk men nu echt dat men een detective gaan inhuren om alle facturen na te gaan ??

Wet is wet, maar praktijk is totaal anders !
1) Belastingsdiensten kunnen het Rijksregisterer - inclusief familieverbanden - bekijken.
2) Wettelijke antwoorden zijn nog steeds de beste op juridisch forum

Terug naar “Consumenten Koop”