problemen met tweedehandswagen verkoper blokkeert mij!

wen5
Topic Starter
Berichten: 9

problemen met tweedehandswagen verkoper blokkeert mij!

#1 , 22 apr 2020 22:19

Beste,

een paar maanden geleden heb ik een tweedehandswagen gekocht bij "professionele" verkoper.
Het gaat om een ouder model benzine + LPG, aangezien ik weinig rij kan ik zo wat besparen en toch voor weinig brandstofkost kan rondrijden...althans.
Bij de test ging de lpg niet omdat hij zei de tank is leeg.
De batterij was ook leeg omdat er niet mee gereden werd zei hij.
De auto ging klaargemaakt worden, tevens met nieuwe batterij.
Ik ben er mee naar huis gereden en ben toen eerstdaags LPG gaan tanken.
Dat ging prima, tank sloeg aan. (geen boem!;)
Ik denk na een week merkte ik dat de tank niet meer aansloeg.
Na een paar dagen ging het terug wel.
Ik denk week later (ik rijd niet veel) sloeg de tank niet meer aan ook al zat er lpg in.
Ben toen naar lpg garage gereden en die vonden direct het probleem niet en de wagen zou eens moeten binnengebracht worden.
Op dat moment begon er ook een rood lampje motorstoring te branden.
Ik heb dat toen gemeld aan de verkoper van de auto, die zei ah ja dan moet je het laten nakijken e.
Durfde dus niet meer met die auto rijden, ik heb jong kindje. Probleem auto kunnen we missen!
Ik ben toen de auto niet tijdig kunnen gaan afzetten en hij is dus blijven staan met de lockdown.
Ik dacht ga hem eens starten en kon er niet eens in want de batterij staat plat!
Direct de verkoper gecontacteerd en die kwam belachelijk doen dat het een kleinere batterij is dan de Audi waarmee ik rij.
Toen ik alle punten opsomde die zich op en maand al hadden voorgedaan met die auto heeft hij mij geblokkeerd op whatsapp.

Ik moet wachten tot na de lockdown want ik weet niet wat er allemaal aan mis is en wat het gaat kosten?!
Toen ik de wagen uiteindelijk ging ophalen, zei hij dat hij geen garantie geeft.
Hij wou ook enkel cash maar heb toch betaling 50/50 gedaan.
Wat kan ik nu doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2020 00:11

Aangetekende brief sturen en hem in gebreke stellen.professionele verkoper MOET garantie geven!!!!
Dus zeker niet geloven wat hij zegt....a propos....je hebt toch een factuur hoop ik...

Groetjes.
J.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 apr 2020 10:28

Het gaat om een ouder model benzine + LPG, aangezien ik weinig rij kan ik zo wat besparen en toch voor weinig brandstofkost kan rondrijden...althans.
Als je weinig rijdt moet je geen auto op LPG kopen
Haal je er dan niet uit wegens extra taks op LPG wagens.
Bij de test ging de lpg niet omdat hij zei de tank is leeg.
De batterij was ook leeg omdat er niet mee gereden werd zei hij.
In principe kan dat zo zijn.
Als je als deftig handelaar een auto wil verkopen, zorg je dat dat vooraf in orde is .
Paar € LPG en af en toe aan batterij lader ...
De auto ging klaargemaakt worden, tevens met nieuwe batterij.
Zit er een nieuwe batterij in ?
Ik dacht ga hem eens starten en kon er niet eens in want de batterij staat plat!
Op zich ook weer niet helemaal ongewoon, pechverhelping ziet momenteel veel batterijproblemen.

Hoe lang stond hij stil ?
Paar weken moet echt wel kunnen.
Maar als er ergens een stroomlekje is, of stroomverbruiker die stroom blijft trekken terwijl dat niet nodig is ...

Direct de verkoper gecontacteerd en die kwam belachelijk doen dat het een kleinere batterij is dan de Audi waarmee ik rij.
Batterij van oudere benzine zal inderdaad "kleiner" (van lagere capaciteit) zijn dan een recente auto
(zeker indien dat een diesel is, stop-start systeem heeft, steeds meer elektrische snufjes, ...)

Wat kan ik nu doen?
Aangetekende ingebrekestelling sturen, en wijzen op de verplichte garantie.
Melden dat auto dient opgehaald te worden voor herstelling want rijdt niet meer door de problemen die u in garantie opgelost wenst te zien.

Redelijke termijn geven om de problemen op te lossen.
Pakweg 14 dagen (na ontvangst brief, 3 werkdagen na verzending) is redelijk, gezien sector amper of geen werk heeft momenteel.

Reclame

wen5
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 23 apr 2020 11:15

Ik heb die auto gekocht met lpg en trekhaak, om in toekomst caravan te kopen en mee op stap te gaan.
Dan zou lpg wel helpen met de reiskosten;)
Ik heb nog een audi die ik nog moet verkopen, zelfde rijstijl en nooit startproblemen gehad met batterij.
Verkoper zegt enkel "die auto staat in orde, is geen probleem."
Het ding is die verkoper is in maasmechelen, LPG is ook in die streek geïnstalleerd.
Volgens wat ik gezien heb, doet die verkoper zelf geen herstellingen.
Hoe kan ik dan weten dat er op een correcte professionele manier naar gekeken wordt, zowel auto als lpg?
Factuur van herstelling opvragen achteraf?
Ja ik heb betalingsbewijs.
Ik heb er ook nog laten noteren dat lpg niet getest is, maar van garantie heeft hij niets opgeschreven.
Had dat gesprek toen opgenomen toen ik vroeg naar de garantie zei hij neen.
Ok ik zal al aan schrijven sturen met vraag tot ophaling en herstel...

Crew
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2020 13:54

Beste,

Indien de verkoper een handelaar is en u heeft een ontvangstbewijs met zijn zakelijke gegevens op is hij verplicht om u 24 maanden garantie te geven indien hij zijn garantie niet beperkt heeft tot 12 maanden. Indien er dus niets van garantie vermeld staat op de factuur heeft u wettelijk recht op 24 maanden garantie.

jef007
Berichten: 1683

#6 , 26 apr 2020 10:35

niks van garantie op uw factuur??
dan heeft u 2 j garantie
direct aangetekend in gebreke stellen
en stop met telefoneren en dat whattapp gedoe

berenod
Berichten: 942

#7 , 26 apr 2020 11:14

Heb je wel een factuur?
Betalingsbewijs alleen is niet voldoende.

Heel veel van die handelaars proberen onder die garantie uit te komen door op papier ervoor te zorgen dat de vorige eigenaar rechtstreeks aan u verkocht heeft, en niet zijzelf als handelaar. De verkoper is dan enkel tussenpersoon.
Wettelijk is die wel verplicht van u daar duidelijk van op de hoogte van te brengen dat hij dan tussenpersoon is en u eigenlijk rechtstreeks van een andere particulier koopt, probleem is bij discussie u waarschijnlijk uw gelijk gaat moeten proberen te halen voor een handelsrechtbank.
Gekocht bij garage, toch geen garantie? Dat kan inderdaad ook. U koopt dan bv. een occasieauto die door een particulier te koop gezet werd bij een garage. U koopt die auto dan m.a.w. van een particulier en niet van de garagist. Die laatste is alleen maar de tussenpersoon. In zo’n geval speelt de wettelijke garantietermijn dus ook niet, tenzij er u niet meegedeeld zou worden natuurlijk dat u van een particulier koopt
Vandaar dat het belangrijk is om een duidelijke factuur te hebben met duidelijke verkoopsvoorwaarden.

Heb je die factuur niet, dan ga je zo goed als 100% zekerheid het antwoord krijgen dat je niet van hem gekocht hebt, maar van een particulier en dat hij enkel optrad als tussenpersoon...

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 27 apr 2020 16:40

Aan wie hebt u tenslotte betaald? Kontant of... ?

wen5
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 29 apr 2020 13:44

ik heb een voorschot cash betaald aan de verkoper. Vervolgens 50/50 cash en bancontact ter plaatse (was hij niet happig op)
Ik heb dat gesprek toen opgenomen (administratie afhandeling) en hij heeft nooit iets gezegd dat hij in opdracht van verkoper handelde. Stond ook niet in de advertentie op 2dehands.
Toen ik hem vroeg naar de garantie en dat dit volgens de wet wel zo was is hij daar ook niet op ingegegaan of uitgelegd waarom niet...
Ik moet kijken welk document ik juist gekregen heb, papieren liggen in de auto met platte batterij (als ik erin geraak)
edit: ik heb een verkoopsovereenkomst. hhm...deze staat op naam van de persoon van de zaak(familielid?) ipv gegevens zaak.
Ze hebben een bedrijf met showroom, ik heb de zaken afgehandeld in de bureau van de zaak en daar ook betaald.
Ben ik gesjost? Dit is toch wel erg fout zo.... :?

wen5
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 29 apr 2020 14:22

overeenkomst staat op naam zaakvoerder ipv gegevens zaak, ook ander adres.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 29 apr 2020 14:50

Dus er staat geen ondernemingsnummer op het document en BTW nummer .
Car pass? Keuring geweest voor verkoop - inschrijvingsbewijs geperforeerd ??? anders is het een gewone keuring geweest ..

wen5
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 29 apr 2020 16:45

Neen er staat geen btw nummer op
car pass is elk jaar bijgehouden tot nu en keuring voor verkoop was blanco.
Hij heeft reclame gemaakt voor die auto op 2dehands (verkoopt er meerdere auto's op)
aankoop/verkoop alle merken, vrijblijvend bezoek, 25 jaar ervaring, etc bezoek onze website
Die auto's staan daar allemaal uitgestald. Die van mij stond er ook tussen, niet ergens apart.
Men gaat er dus toch van uit als men daar een voorschot betaald en in de bureau gaat zitten dat men met een professionele verkoper bezig is?!
Dus een handelaar mag zonder iets te zeggen zijn privé erbij verkopen in het zwart om dan vervolgens geen garantie te geven?
Had ik geweten dat ik geen garantie had dan had ik hem zeker niet gekocht!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 apr 2020 17:52

Dit word veel gedaan door 2de handverkopers, zij verkopen in opdracht van een particulier, waardoor ze geen garantie moeten geven, als u GEEN factuur met de gegevens dus BTW nr van een garage heeft dan heb je pech, en kan je er niks aan doen.
Het feit dat u al mee ging in 50/50 was al zeer verdacht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 29 apr 2020 20:20

Is duidelijk een sjoemelaar die zo de verplichte garantie, BTW én belastingen op zijn winstmarge ontwijkt

Uiteraard kon hij niet lachen met uw gedeeltelijke betaling via zijn (bedrijfs) bancontact: dat laat sporen na ... die zo de "privé" verkoop linken aan zijn "professionele" activiteit

Kandidaat om FOD economie & financiën op bezoek te sturen

jef007
Berichten: 1683

#15 , 29 apr 2020 20:54

je bent duidelijk in de zak gezet

direct FOD Financien inlichten, daar wordt werk van gemaakt.

het zit zo : hij moet ALLE voertuigen die op zijn terrein staan voor verkoop, inschrijven in het "garageregister", ook al verkoopt hij ze voor iemand anders

Terug naar “Consumenten Koop”