Schadevergoeding eisen van autokeuring wegens foutieve keuring voor verkoop

TonyW
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding eisen van autokeuring wegens foutieve keuring voor verkoop

#1 , 22 apr 2020 09:07

Hallo allen,

daar ik niet weet waar deze thuis hoort plaats ik hem hier even.

Zonder momenteel in detail te willen treden schets ik hier even de situatie:

In 2015 koop ik een nieuw voertuig type N1 lichte vracht (bwj 2015) met een bepaald doel.
Voor dit doel moeten er bepaalde zaken aangepast worden.
Deze worden door mezelf aangepast nog voor de eerste keuring (binnen de eerste 2 weken na aankoop)

Bij eerste keuring, meting en weging, geen enkel probleem.
Sinds, elk jaar naar de keuring, steeds zonder opmerking.

Nu verkoop ik de wagen, en ik heb sneller dan verwacht een koper die de wagen wil gebruiken voor hetzelfde doel.
We tekenen een verkoopovereenkomst en een voorschot is ontvangen.

Omwille van de corona maatregelen kon ik nu pas naar de keuring voor verkoop. Huidig keuringsattest is nog steeds geldig.
Daar kreeg ik nu te horen dat het voertuig plots niet meer conform COC is!?
Datzelfde voertuig dat sinds nieuw, vier keer goedgekeurd is door datzelfde keuringsstation.

Ik heb ondertussen wel al bezwaar aangetekend met bijhorende uitleg en foto's maar ik heb hier weinig hoop in.

Indien ik de wagen nu gekeurd wil krijgen moet ik deze opnieuw in originele staat brengen. Dit is uiteraard mogelijk, maar dan vervalt natuurlijk de verkoop en daalt ook de waarde van de wagen.

Kan ik via juridische weg een schadevergoeding eisen van het autokeuringsbedrijf? Zij hebben mij vier jaar laten geloven dat mijn voertuig in orde was, en dus ook verkoopbaar, wat nu niet meer het geval is.

Naar welke advocaat met welke specialisatie moet ik zoeken?

Of het voertuig al dan niet conform COC is, is ook ter discutie. De aanpassingen zijn geen structurele veranderingen, geen slijp en las werken en het voertuig blijft binnen de afmetingen zoals aangegeven op het COC.

Dank je.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 22 apr 2020 12:18

Bij gewone keuringen wordt (normaliter) de conformiteit niet nagekeken tenzij ze r over “vallen”: bv verhogingen van 4x4 s, ....

Bij keuring voor verkoop wordt grondiger gekeken. Dat daarvoor probleemloos gekeurd werd was geluk hebben.

Als je procedeert zal de rechter een (door u te betalen) expert aanstellen om een expertise te doen. Dit geld recupereer je als je wint. Je advocaatskosten recupereer je slechts ter hoogte van de rechtplegingsvergoeding.

Het argument “de wagen is al die jaren goedgekeurd geweest” vliegt niet: als hij niet conform is zal dat de conclusie van de expert zijn en verlies je.

Kan je ev wat specifieker zijn over de aanpassingen ? Misschien is een individuele homologatie een optie (zoals voor zelfbouwcampers mits de invoerder een technisch OK attest geeft en alle regeltjes gerespecteerd worden)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 apr 2020 12:38

En ondertussen kan je de wagen niet verkopen, en staat hij mogelijks nog meer dan 1 jaar in uw garage.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 22 apr 2020 12:58

En ondertussen kan je de wagen niet verkopen, en staat hij mogelijks nog meer dan 1 jaar in uw garage.
Voilà, aan TS dan om een practische oplossing te zoeken, rekening houdend met realistische kosten/baten vergelijking :)

TonyW
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2020 13:45

Kan je ev wat specifieker zijn over de aanpassingen ? Misschien is een individuele homologatie een optie (zoals voor zelfbouwcampers mits de invoerder een technisch OK attest geeft en alle regeltjes gerespecteerd worden)
Aanpassing is het origineel gevezen dak, vervangen door een hefdak, waarbij de totale hoogte nog steeds binnen het maximum valt van de vermelde hoogte op het COC

Het ergste is, dat dezelfde wagen, 100% identiek, maar van voor 2015, deze aanpassing wel had mogen hebben, zonder enig probleem.

Eerste keuring was een hele grondige keuring, het voertuig is een lichte vracht type N1

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2020 14:01

Zelfs als men zou oordelen dat het keuringscentrum een fout beging door dit vroeger niet te zien, wat is uw schade? Als ze dit vroeger gezien hadden had u de wagen ook niet kunnen verkopen als COC.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 apr 2020 14:31

Voor dit doel moeten er bepaalde zaken aangepast worden.
Deze worden door mezelf aangepast nog voor de eerste keuring (binnen de eerste 2 weken na aankoop)

Bij eerste keuring, meting en weging, geen enkel probleem.
Sinds, elk jaar naar de keuring, steeds zonder opmerking.

Of het voertuig al dan niet conform COC is, is ook ter discutie. De aanpassingen zijn geen structurele veranderingen, geen slijp en las werken en het voertuig blijft binnen de afmetingen zoals aangegeven op het COC.
Keuring in België, nu Vlaanderen, was en is helaas legendarisch ...

Heeft u bij eerste keuring aangegeven dat het voertuig aangepast werd ?

Over wat voor aanpassingen spreekt u ?
Keuringsinstantie zal desnoods staalhard ontkennen dat die aanpassingen er voordien waren, want niet gedocumenteerd.
Of stellen dat u niet kan bewijzen dat ze bij een vorige keuring al aanwezig waren.


Eerdere keuringen waren maar momentopnames - staat zelfs op uw keuringsbewijs.
Van zodra je buiten rijdt, is het formulier en de keuring wat hen betreft eigenlijk waardeloos.
Dat dient enkel ter staving dat u daar gepasseerd bent ... wegens verplicht.


Langs de rechtbank ...
Tegen dat u een definitieve uitspraak heeft in ons glaciaal bewegend rechtssysteem, is uw lichte vracht een oldtimer, en hebt u mogelijk een supercar aan advocaten en kosten betaald.
En mogelijk de zaak verloren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 apr 2020 14:34

Aanpassing is het origineel gevezen dak, vervangen door een hefdak
Is die aanpassing dan niet aan- of doorgegeven bij keuring voor eerste inverkeerstelling :?:

Want zoiets had toen al gekeurd moeten worden ...

TonyW
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 apr 2020 15:08

Zelfs als men zou oordelen dat het keuringscentrum een fout beging door dit vroeger niet te zien, wat is uw schade? Als ze dit vroeger gezien hadden had u de wagen ook niet kunnen verkopen als COC.
klopt, maar dan had ik de wagen ook niet te koop aangeboden zoals hij nu gekeurd is.
Mijn schade is dat de wagen een slordige 10.000,- minder waard is zonder de aanpassing.
Daar bij komende dat de koper momenteel zijn aangekocht voertuig niet kan ophalen.

TonyW
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 apr 2020 15:48

Aanpassing is het origineel gevezen dak, vervangen door een hefdak
Is die aanpassing dan niet aan- of doorgegeven bij keuring voor eerste inverkeerstelling :?:

Want zoiets had toen al gekeurd moeten worden ...
Ook dat is punt van discussie.
De aanpassing was geen structurele aanpassing, geen las of slijpwerken waren nodig, en het voertuig is binnen de maximum hoogte gebleven van wat vermeld staat op het COC.
Maw, een toegelaten aanpassing volgens ons. Volgens de laatste keurder niet meer sinds 2015

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 apr 2020 16:23

Mijn schade is dat de wagen een slordige 10.000,- minder waard is zonder de aanpassing.
Deze schade is toch niet het gevolg van het feit dat de aanpassing oorspronkelijk niet werd afgekeurd. Indien die aanpassing van bij de eerste controle zou zijn afgekeurd was dit toch ook zo.

Sirkii
Berichten: 5417

#12 , 23 apr 2020 12:40

Ik heb in 2007 het vast dak van m n landrover defender vervangen door een zelfgemaakt hefdak. Voorwaarde voor de individuele herhomologatie naar kampeerwagen toen was al dat ik een attest kon voorleggen van de invoerder dat die aanpassing de stabiliteit van het voertuig niet impacteerde. Toen schreef LR die attesten nog uit. Nu niet meer. Sommige merken doen het wel nog; de meeste niet meer.

In 2015 (als ik goed ben) werden ondermeer zijdelingse treinzitjes in campers verboden maar in 2007 was het al.hommeles als je bijkomende zitplaatsen in een camper wou creeren. Mijn homologatie is vlot verlopen omdat ik afgezien heb van bijkomende zitplaatsen...

België kent spijtig genoeg geen TUV procedure (Duitsland) of V5 procedure (UK) waarmee professionele verbouwingen gehomologeerd geraken. Het zij zo ;-(((

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 apr 2020 17:51

Hoe stom het klinkt, soms helpt het om gewoon een andere dag of bij een andere keuringsstation langs te gaan.

Interpretatie van de regels en wat wel en niet mag word ook niet door iedereen exact hetzelfde gedaan, raar maar waar. En daar een discussie daar aangaan werkt meestal niet (zelfs als je gelijk hebt).

Normaliter moet U een rapport krijgen met de dingen die niet kloppen en de referentie nummers, zoek die eens op en welke wetten/regels daar exact bij horen. Dan kunt U ook gelijk beter inzien of U volgens de wet wel of niet die aanpassingen had mogen maken. Mocht het niet overeen komen, zoek het van te voren op en, kaart het dan nog eens als U de juiste kennis hebt (en zeker weet).

TonyW
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 mei 2020 11:09

Korte update.
Na een grondig gedocumenteerd bezwaarschrift is de wagen aanvaard en goedgekeurd voor verkoop zoals hij was aangeboden.
Dossier van de wagen is aangepast zodat toekomstige eigenaars hier geen probleem meer mee kunnen hebben.

Sirkii
Berichten: 5417

#15 , 08 mei 2020 12:11

Proficiat. Da s knap. Kan je eventueel de gebruikte argumenten delen? Wat is er gewijzigd in het “dossier” van de wagen?

Terug naar “Consumenten Koop”