Mijn pakje is kwijtgeraakt door Bpost

soso_34
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mijn pakje is kwijtgeraakt door Bpost

#1 , 19 apr 2020 00:52

Hallo,

Ik heb een vraag ivm een pakje van mij die kwijt is geraakt door bpost. Ik
ben telkens de ontvanger en kocht een tijd geleden via facebook een toestel van iemand. Ze
ging dat per post opsturen na het ontvangen van het geld. Nu is het pakje na 5 weken spoorloos en
van bpost kreeg ik de melding dat ze enkel de verzendkosten betalen dus geen vergoeding voor het pakje.

Ik wil weten of ik mijn geld wettelijk mag terugvragen van de afzender, omdat ik uiteindelijk betaald heb
en niets heb gekregen en omdat het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de afzender is als het pakje
niet aankomt bij mij. Ze heeft geen verzekering erbij genomen terwijl ik 10euro verzendingskosten betaald had en
nu lijkt het dat ze geen interesse heeft om dit te bespreken zelfs.

Wat kan ik doen en hoe?

Alvast bedankt,
Mvg Soso

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 19 apr 2020 11:01



Ik wil weten of ik mijn geld wettelijk mag terugvragen van de afzender, omdat ik uiteindelijk betaald heb
en niets heb gekregen en omdat het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de afzender is als het pakje
niet aankomt bij mij.
Klopt. Stuur een aangetekende zending en eis uw geld terug.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 19 apr 2020 13:02

Het is inderdaad de afzender die verantwoordelijk is, hij moet het zelf maar oplossen met de postdienst.

Reclame

soso_34
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2020 13:23

Bedankt voor de reactie, wat als ik zijn adres niet heb?

Blaatpraat
Berichten: 3796

#5 , 21 apr 2020 10:41

U heeft toch allicht iets van een communicatiemiddel?
Je kan tegenwoordig aangetekende mails versturen, die hebben dezelfde waarde.

Alleen... Wat ga je doen als de afzender niet meer reageert?
Hem voor de rechtbank dagen zonder adres?

berenod
Berichten: 942

#6 , 21 apr 2020 14:01

Goed opletten, indien de verkoper een bericht kan voorleggen dat je akkoord bent gegaan met (goedkopere) onverzekerde verzending op eigen risico dan is het lastig.

In al de andere gevallen is het inderdaad de verzender die de verantwoordelijk heeft, en als die heeft gekozen voor goedkope onverzekerde zending (gek want voor 1€ extra ben je tot 500€ verzekerd bij Bpost) dan heeft die een probleem en zal je uit eigen zak moeten terugbetalen.
Is er wel verzekering dan is het nog steeds de verkoper die aan jou moet terugbetalen en zelf van Bpost de vergoeding/uitbetaling verzekering moet zien te krijgen.

soso_34
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2020 19:29

Goed opletten, indien de verkoper een bericht kan voorleggen dat je akkoord bent gegaan met (goedkopere) onverzekerde verzending op eigen risico dan is het lastig.

In al de andere gevallen is het inderdaad de verzender die de verantwoordelijk heeft, en als die heeft gekozen voor goedkope onverzekerde zending (gek want voor 1€ extra ben je tot 500€ verzekerd bij Bpost) dan heeft die een probleem en zal je uit eigen zak moeten terugbetalen.
Is er wel verzekering dan is het nog steeds de verkoper die aan jou moet terugbetalen en zelf van Bpost de vergoeding/uitbetaling verzekering moet zien te krijgen.
Beste,

Bedankt voor uw bericht. De verzender vroeg mij om 10euro te storten voor de verzending en ik ging daarmee akkoord. Wij hebben
inderdaad niet erover gesproken maar aangezien deze prijs voor een verzekerde verpakking genomen wordt ging ik er vanuit dat het wel is.
Maar nu apart van dat, met of zonder verzekering... deze persoon werkt niet goed mee, zelf belt die ook weinig om erachter te vragen en steekt alles op "Corona periode"...
Terwijl ze me al bij bpost verschillende keren telefonisch hebben verteld dat 5 weken te lang is voor in elke situatie dan ook en dat het pakket zeker kwijt is. De verzender zegt alleen dat het 100% de fout is van de post en het ziet er niet uit dat ze mee wilt werken.

Nu wil ik weten wat ik kan doen? als ik tenminste wettelijk het recht heb om mijn geld terug te vragen...
Doe ik rechtsreeks een aangifte bij de politie? of vind ik best een adres en stuur een aangetekende brief?

(Ik wil zeker zijn dat ik het niet voor niks doe... want het gaat over 300 euro.)

Ik hoor naar uw advies,
Mvg

soso_34
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2020 19:34

U heeft toch allicht iets van een communicatiemiddel?
Je kan tegenwoordig aangetekende mails versturen, die hebben dezelfde waarde.

Alleen... Wat ga je doen als de afzender niet meer reageert?
Hem voor de rechtbank dagen zonder adres?
Bedankt voor uw bericht. Ik dacht aan een aangifte bij de politie?

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 22 apr 2020 20:14

U heeft toch allicht iets van een communicatiemiddel?
Je kan tegenwoordig aangetekende mails versturen, die hebben dezelfde waarde.

Alleen... Wat ga je doen als de afzender niet meer reageert?
Hem voor de rechtbank dagen zonder adres?
Bedankt voor uw bericht. Ik dacht aan een aangifte bij de politie?
Politie komt niet tussen, dit is een gewoon burgerlijk geschil.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#10 , 22 apr 2020 23:23

U heeft toch allicht iets van een communicatiemiddel?
Je kan tegenwoordig aangetekende mails versturen, die hebben dezelfde waarde.

Alleen... Wat ga je doen als de afzender niet meer reageert?
Hem voor de rechtbank dagen zonder adres?
Bedankt voor uw bericht. Ik dacht aan een aangifte bij de politie?
Politie zou enkel tussen komen als er iets strafrechtelijk zou gebeuren.
Bijvoorbeeld dat die andere persoon het pakket helemaal niet zou verzonden hebben (probleem: bewijslast).
Maar als die persoon beweert dat het verzonden is, er is geen strafrechtelijk probleem, dus politie kan niets doen.

Ik vrees dat je hier aan het kortste eind zult trekken (ook al heb je dus de wet achter jou, voor de duidelijkheid hé).

josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 apr 2020 23:28

Een pakje dat verzonden wordt via de post....track &trace code....weet je toch waar het is...als het verzonden is tenminste....

Terug naar “Consumenten Koop”