betalingstermijn tov aanmaningsdatum of ontvangstdatum aanmaning

Stoffie76
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

betalingstermijn tov aanmaningsdatum of ontvangstdatum aanmaning

#1 , 16 apr 2020 14:03

Ik ontving van de watergroep een aanmingsbrief tot betaling.
De brief vermeldde een aanmaningdatum van 20/02/2020, echter heb ik deze aanmaning per post maar op 31/3/2020 ontvangen.
In de aanmaning vragen ze om binnen de 10 kalenderdagen te betalen ...

Mijn vraag is: zijn dat binnen de 10 dagen tov de aanmaningsdatum op hun brief of tov de reeële ontvangstdatum?

Ik heb nml binnen de 8 dagen van de reeële ontvangstdatum betaald en krijg nu een ingebrekestelling hierdoor ... ook daar opnieuw datum ingebrekestelling is 08/04/2020 terwijl ik het aangetekend schrijven pas op 14/4 ontvangen heb. ...

Moet ik dus die aanmaningskosten betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 16 apr 2020 14:51

U hebt niets te verliezen bij een telefoontje naar die schuldeiser. dan weet u tenminste waar u staat :)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 apr 2020 15:33

Zal niet veel anders opzitten ...
Je kan proberen of ze je verhaal willen aanvaarden, maar ik vrees er voor.


Het ging al om een aanmaning.
Dat verwachten ze uiteraard binnen 10 dagen vanaf de dag dat je de brief zou moeten ontvangen hebben.

En zoals je ziet zijn ze daar al zeer schappelijk geweest:
Op 20 februari aanmaning verzonden
Pas ingebrekestelling opgesteld op 8 april
Aanzienlijk ruimer dan 10 dagen dus ... 6 weken


"Binnen 8 dagen" betaald
Overschrijving komt vaak pas daags nadien aan ...
Maar de ingebrekestelling is ook opgesteld 8 dagen nadat je de aanmaning uiteindelijk laattijdig ontving.
Als je meteen betaald had -rekening die al meer dan een maand na datum aankomt !- was er niets aan de hand geweest.
Plus, u kan de laattijdige ontvangst ook niet bewijzen.


De officieel aangenomen termijn van levering van de aangetekende zending is 3de werkdag - hier met paasweekend tussen .
(Bpost belooft wel D+1 bij aangetekende zendingen, maar daar klopt nog maar weinig van)

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2020 15:34

U hebt niets te verliezen bij een telefoontje naar die schuldeiser. dan weet u tenminste waar u staat :)
Dat had hij al lang moeten doen. Is het minste.
Bovendien zijn die mensen niet altijd onredelijk; toch niet bij de watermij. Antwerpen.
Indien men op een beleefde wijze zijn uitleg doet; zullen zij zeker inschikkelijk zijn.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2020 15:39

TS had al direct op 31.03.2020 ( indien zijn gegevens echt zijn ) een telefoontje moeten doen. De situatie uitleggen op een deftige wijze.
Maar ik vraag mij af of u de factuur van de Watergroep heeft ontvangen ( lees er niets over ), de betalingstermijn is gewoonlijk 30 dagen. Bent u dus ook niet nagekomen.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#6 , 16 apr 2020 17:36

Akkoord met alles wat hierboven staat, maar wel met 1 kanttekening:
Het is aan de schuldeiser om te bewijzen op welke datum ze de factuur/aanmaning op de bus gedaan hebben, niet aan de ontvanger.
Factuurdatum bewijst niets.

Bij een aangetekende zending hebben ze dit bewijs automatisch, in andere gevallen is het iets lastiger.

Ik krijg hier ook regelmatig facturen die al vervallen zijn op het moment dat ik ze ontvang.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de factuurdatum klopt met wanneer de factuur opgesteld wordt door de boekhoudkundige dienst van de desbetreffende bedrijven.
Ik heb er ook alle geloof in dat de factuur na het opstellen nog een eindje op een stapel blijft liggen, tot deze samen met de batch in 1x verzonden wordt, waardoor dit vaak voorkomt.
Een mailtje naar de desbetreffende bedrijven op de dag van ontvangst, is vaak voldoende om geen problemen te hebben (en bij een aantal heeft de boekhouding de betaaltermijn ondertussen al verhoogt, omdat ik allicht niet de enige was die zo'n problemen aanhaalde), en dan natuurlijk direct betalen.

Hier heb je dus zo'n 5 weken na factuurdatum de aanmaning gekregen. Je moest dus meteen het bedrijf ingelicht hebben, en niet gewoon betalen na 8 dagen.
Opnieuw: de bewijslast ligt bij het bedrijf van verzending, maar aangezien we al met een aanmaning zaten, brengt dit geen goed licht op de zaak.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2020 20:19

TS vermeld nergens dat hij de factuur ontvangen heeft. Deze zou volgens mij al dateren van begin januari.
Hij gaat dan na de rappel betalen zonder kopie factuur te vragen.
Mijn indruk is dat hij factuur niet betaald heeft in april.
Indien ik een aanmaning ontvang, en heb geen factuur, vraag ik steeds eerst een kopie en handel ik zoals ikzelf
in mijn reactie heb vermeld.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2020 20:35

Is ook eigenaardig dat factuur niet per mail is verzonden. In Antwerpen bestaat bij Pidpa de mogelijkheid om facturen per mail te ontvangen. Uw mailadres doorgeven en u heeft zelfs een account, waar u alles kunt bekijken.

Na de factuur sturen deze een week voor de vervaldag een mail om u op te merken dat de factuur gaat vervallen en u attent te maken op de betaling ervan.

Zou toch graag eens van TS horen of hij de factuur in januari heeft ontvangen ? Of moet die nog komen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 apr 2020 09:04

in oost Vlaanderen als je de factuur krijgt en je heeft een domicilering dan gaat dit bedrag slecht 3 weken nadien van de rekening, dit staat zelfs bij ons op de factuur, heb dit verleden maand gehad en dit is zeer juist had dit nog nooit gecontroleerd .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 apr 2020 10:45

#9 Lowie de vervaldag op onze facturen in Antwerpen is ook + 3weken. Het kan ook met domiciliatie.

Maar in deze topic krijg ik geen antwoord van TS of hij in januari de factuur ontvangen heeft of niet = van belang in de beoordeling.
Indien TS'ers geen nadere gevraagde info geven, is het onmogelijk een correcte inschatting te maken voor een reactie. Is toch op het forum een veel voorkomend probleem. We zijn geen wonderdokters.

Terug naar “Consumenten Koop”