#6 , 16 apr 2020 17:36
Akkoord met alles wat hierboven staat, maar wel met 1 kanttekening:
Het is aan de schuldeiser om te bewijzen op welke datum ze de factuur/aanmaning op de bus gedaan hebben, niet aan de ontvanger.
Factuurdatum bewijst niets.
Bij een aangetekende zending hebben ze dit bewijs automatisch, in andere gevallen is het iets lastiger.
Ik krijg hier ook regelmatig facturen die al vervallen zijn op het moment dat ik ze ontvang.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de factuurdatum klopt met wanneer de factuur opgesteld wordt door de boekhoudkundige dienst van de desbetreffende bedrijven.
Ik heb er ook alle geloof in dat de factuur na het opstellen nog een eindje op een stapel blijft liggen, tot deze samen met de batch in 1x verzonden wordt, waardoor dit vaak voorkomt.
Een mailtje naar de desbetreffende bedrijven op de dag van ontvangst, is vaak voldoende om geen problemen te hebben (en bij een aantal heeft de boekhouding de betaaltermijn ondertussen al verhoogt, omdat ik allicht niet de enige was die zo'n problemen aanhaalde), en dan natuurlijk direct betalen.
Hier heb je dus zo'n 5 weken na factuurdatum de aanmaning gekregen. Je moest dus meteen het bedrijf ingelicht hebben, en niet gewoon betalen na 8 dagen.
Opnieuw: de bewijslast ligt bij het bedrijf van verzending, maar aangezien we al met een aanmaning zaten, brengt dit geen goed licht op de zaak.