School betaald bedrag reis niet volledig terug

Alex73
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

School betaald bedrag reis niet volledig terug

#1 , 01 apr 2020 21:24

Op 10 maart meldt de school van mijn dochter dat de buitenlandse reis niet werd afgelast.
Vandaag,01/04,ontvingen we onderstaande e-mail:

Beste ouders
Beste leerlingen

Om te beginnen hopen wij dat jullie in goede gezondheid verkeren en dat het "thuis zijn" een beetje meevalt.

Zoals eerder meegedeeld, stonden wij steeds in nauw contact met het reisbureau en we zijn ondertussen tot een gezamenlijk besluit gekomen.
Met spijt moeten wij melden dat onze culturele reis wordt geannuleerd, zoals te verwachten was. Dit zal voor velen geen verrassing zijn en waarschijnlijk voor sommigen ook een opluchting. De kans dat er dit schooljaar nog gereisd zal mogen worden is ontzettend klein. Daarnaast willen wij ook het risico niet lopen iemand in gevaar te brengen.

De annulatie kan helaas niet kosteloos. Zoals eerder gecommuniceerd is de annulatieverzekering een externe reisverzekering en kunnen wij hier zelf dus niets aan veranderen. Een pandemie wordt door deze verzekering overigens niet gedekt.

De annulatieverzekering zelf wordt in rekening gebracht (aangezien deze al loopt sinds het moment van afsluiten). De bussen hebben we kosteloos kunnen annuleren. De hotels waren reeds vastgelegd en ook daarvan brengt het reisbureau nog een klein stukje in rekening.

Concreet wilt dit zeggen dat de totale annulatiekost per deelnemer €xxx zou bedragen.

Als school kunnen wij jammer genoeg niet zeggen dat wij deze volledige annulatiekost op ons nemen. We zijn met een beduidend aantal deelnemers en dit zou resulteren in een té grote totaalsom. Wel zullen wij per leerling €10 tussenkomen om het leed hierin toch wat te verzachten: dit brengt de annulatiekost op €xxx per deelnemer.

De verrekening van deze kosten en terugbetaling van reeds gedane kosten verloopt via de schoolfacturatie.
Wij willen u ook graag de mogelijkheid bieden om alle bedragen voor schoolkosten te verrekenen op 1 factuur. Dat wil zeggen: indien u wenst, verrekenen we alle kosten van de normale schoolfactuur (of van een eventuele openstaande rekening) via de reeds gestorte bedragen en krijgt u hiervan een eindafrekening op het einde van dit schooljaar (waarbij u nog een creditnota ontvangt of - indien niet in alle kosten werd voldaan - een eindfactuur wordt bezorgd). Indien u graag gebruik wenst te maken van deze optie, mag u hiervoor een mailtje via Smartschool sturen naar mevrouw xxx van de dienst Leerlingenfacturatie, ten laatste op 19/04.
Indien u hier geen gebruik van wenst te maken, zal de school gewoon een creditnota opmaken en ontvangt u het bedrag (excl €xxx zoals hierboven werd verduidelijkt) gewoon terug. U krijgt dan apart de gewone facturatie en kan deze betalen zoals u gewend bent. U hoeft hier verder niets voor te ondernemen.

Indien er vragen zijn, horen wij ze graag.

Blijf veilig, blijf gezond, zorg goed voor elkaar en alvast bedankt voor het begrip.


Met vriendelijke groeten

De organiserende leerkrachten


De 10€ die de school wil tegemoet komen is het bedrag dat ik betaald heb voor de annulatieverzekering.
Dus zoals ik begrijp uit deze email houdt de school een redelijk bedrag dat betaald werd per leerling op hun eigen rekening.

Mag dat zomaar?De reis wordt niet verplaatst maar volledig afgelast.
Op de website van de FOD lees ik toch iets anders.
Kan iemand me raad geven?
Alvast bedankt.

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Ben je op zoek naar een gespecialiseerde advocaat? Jureca helpt jou aan de juiste advocaat. Klik hier voor een gratis intake.
Sirkii
Berichten: 3870

#2 , 02 apr 2020 18:31

Waar zou de school het geld halen om het niet terugbetaalde gedeelte te betalen? Ze kreunen nu al onder de veel te lage werkingsmiddelen. t Is nu eenmaal Corona voor iedereen... Zie het positief; je hebt weliswaar niet gereisd doch doordat het grootste deel van het bedrag terugbetaald werd is er een budgetaire meevaller.

Nieuwsgierigeman
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2020 22:26

Toch een apart verhaal rondom de hotels en de reisverzekering.

Het kan natuurlijk zijn omdat de school een instantie is en niet een standaard consument is dat de regels anders liggen. Maar de complete reis wordt geannuleerd ofwel je hebt niet gekregen waarvoor je betaald hebt.
Je betaald het reisbureau voor de dienst om de reis te regelen en die betalen en regelen alle zaken dan met verblijf, vervoer, etc. Echter krijgt de school niks, dus waarvoor betalen ze dan.
Als de school het wel allemaal zelf heeft geregeld dan verbaast me het verhaal rondom de hotels. Nu weet ik niet in welk land de hotels liggen maar in veel landen moet de horeca dicht. Als de hotels de optie bieden om te verblijzen als je komt en dat wettelijk gezien mag (in dat land) dan kan ik begrijpen dat je niet alles terug krijgt. Echter mocht het zo zijn dat de verblijven geannuleerd zijn (door het hotel of overheid) dan zou daar niks voor in rekening gebracht mogen worden. Als een reisbureau meent uren te kunnen rekenen voor administratieve posten dan zitten ze ook fout, ze worden namelijk voor hun service betaald die ze nu uiteindelijk helemaal niet (kunnen) leveren.

Je zou nog altijd eventueel de contact informatie van het reisbureau kunnen geven maar dat zal waarschijnlijk niet heel veel helpen.

Uiteindelijk of de school het wel of niet kan betalen heeft niks te maken met of het terecht is of niet. Ik vermoed persoonlijk dat diegene die het voor de school regelt zich misschien te makkelijk heeft laten afwimpelen door het reisbureau. Veel scholen hebben daar geen juridisch deskundige voor of iemand die zich specialiseert in dat soort dingen. En alle grote instanties, hebben allang een plan klaar staan om verliezen op wat voor een manier ook in te perken. En als iemand de voorwaarden accepteerd dan zitten zij altijd goed.

Ofwel er zal vast iemand zijn die je hier een heel concreet antwoord op kan geven. Ik DENK dat het niet mag maar daarvoor zitten er nog wel wat haken en ogen aan het verhaal. Uiteindelijk neem niet alles voor waar aan wat een hotel, reisbureau, etc je vertellen. En als je het niet vertrouwd lees je in en vraag door.

Reclame

LeenW
Berichten: 9436

#4 , 02 apr 2020 22:40

Voor alle duidelijkheid, hebt u via de school bij het reisbureau geboekt of bij de school zelf?

Alex73
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 apr 2020 23:37

Wij betalen aan de school en zij boeken de reis bij een reisbureau.Wij als ouders wisten niet welk bureau dit was.Dat wordt niet vermeld.

Maar ondertussen heb ik een reactie ontvangen van de directrice.
Het reisbureau heeft volgens haar de reis afgelast.De vertrekdatum was 17/05.Het reisbureau heeft vouchers aangeboden die enkel geldig waren voor dezelfde groep leerlingen van het 6de jaar.Het reisbureau weet ook dat het merendeel afstudeert dit jaar en dus volgend jaar niet meer op deze school zit.Dus die vouchers zijn nutteloos en geen alternatief voor de leerlingen.Daarom heeft de school voor de andere optie gekozen.Een deel van het geld terug krijgen.De school heeft zich laten afwimpelen.
De kosten die er zijn,zou volgens het reisbureau,de prijs zijn van het aantal maanden dat de annulatieverzekering loopt beginnende vanaf de start van het contract met de school.

Ik heb aan de directrice de naam gevraagd van het reisbureau en hen vervolgens gecontacteerd.
De dame in kwestie reageerde dat het reisbureau de reis niet afgelast had maar dat de overheid dit gedaan had.
Op dit moment had ik haar nog niet verteld over welke school het ging hoewel ze dit wel vroeg.
Mijn reactie was dat de huidige corona maatregelen gelden tot 19/04 en dat de reis pas 17/05 start.Over die datum is door de overheid nog niets bekend gemaakt.
Ze vermelde ook uitdrukkelijk dat er in het geval van 6de jaars geen vouchers worden gegeven.

Uiteraard en gelukkig heb ik van dit gesprek printscreens gemaakt en deze naar de directrice verzonden.Nadat ik melde aan het reisbureau dat ik haar info aan de directrice ging doorgeven,heeft zij alles verwijderd.

School en reisbureau spreken mekaar tegen.
De school heeft nooit met de ouders gecommuniceerd over een eventuele voucher.
Ik heb ook de indruk dat de school zich te snel laat ompraten door het reisbureau.Voor hen is de makkelijkste en snelste manier ermee instemmen en de ouders laten opdraaien voor de kosten.
Echter is de school wel pas op de proppen gekomen met het verhaal van de vouchers nadat ik de link van FOD economie naar hen toe gestuurd had.
Eén van de twee is gewoon aan het liegen.

De reis ging doorheen Italië,Slovenië en Kroatië.Italie was al geschrapt uit de route omwille van corona daar.
10 maart was de laatste email van de school dat de reis,nu enkel doorheen Slovenië en Kroatië,nog steeds door zou gaan.
Ik las vandaag wel dat er voor Kroatië een negatief reisadvies is.

LeenW
Berichten: 9436

#6 , 03 apr 2020 00:51

U hoeft niets met het reisbureau te bespreken, u had een overeenkomst met de school. Als zij moeten annuleren, moeten ze u volledig terugbetalen.

Alex73
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 apr 2020 01:07

En dat is net hetgene wat de school niet wil doen.

LeenW
Berichten: 9436

#8 , 03 apr 2020 09:06

Lijkt mij logisch, om de hierboven vermelde redenen. De vraag is dan hoe ver u wil gaan om uw rechten af te dwingen.

denlowie
Berichten: 15206
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2020 09:56

Welke rechtbank is hier voor bevoegd in deze materie, heeft niks met het leren te zien, misschien eerste aanlag ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alex73
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 apr 2020 10:09

De school weet toch ook dat er niemand naar de rechtbank gaat voor een 'klein' bedrag.
Maar ze zeggen wel dat ze hun eigen advocaat hebben aangesteld en dat het reisbureau wettelijk niets verkeerd doet.
Wel gebruik dat geld voor die advocaat dan om je leerlingen te vergoeden.

LeenW
Berichten: 9436

#11 , 03 apr 2020 10:24

Groeperen met andere ouders en samen een advocaat nemen is hier misschien een optie? De school rekent er inderdaad op dat niemand hiermee verder durft gaan. Aan u om te beslissen of u meegaat in hun bluf.

Alex73
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 apr 2020 12:11

De eerste reactie van FOD economie:

Beste,
Alles hangt af van wanneer de reis juist ging doorgaan en van wie besloot de reis te annuleren.
Indien de school zelf besliste om de reis te annuleren EN indien de reis doorging NA de periode waarvoor de coronamaatregelen momenteel van kracht zijn (ook in het land van bestemming), heeft de school (en dus in de praktijk jullie) geen recht op de voucher waarvan sprake op de pagina die je ons doorstuurde. In dat geval bestaat de kans dus dat er toch annulatiekosten betaald moeten worden en dat de school die daarom doorrekent aan jullie.
Indien de reisorganisator (niet de school, maar het reisbureau waarbij de school de pakketreis boekte) de reis annuleerde, liggen de kaarten anders. In dat geval moet de reisorganisator een voucher aanbieden van dezelfde waarde als het bedrag dat je reeds aan de reisorganisator betaalde (zie ook webpagina die je ons doorstuurde).
Je moet dus steeds een onderscheid maken tussen wie het initiatief nam tot annulatie (de reisorganisator of de reiziger/school zelf) en wannneer dat de reis doorging. Indien de reis zou doorgaan tijdens de periode waarvoor de coronamaatregelen momenteel van kracht zijn (ook in land van bestemming), maakt het niet uit wie de annulatie doet. In dat geval heb je sowieso recht op de voucherregeling.
Meer info daarover lees je eveneens op onze website: https://bit.ly/33F9ozt
Succes ermee en fijne dag nog!

De tweede reactie nadat ik vermeld had dat er blijkbaar wel vouchers voorgesteld waren:

Beste,
Als de reisorganisator de reis annuleerde heeft de school inderdaad recht op een voucher ter waarde van het reeds betaalde bedrag (op voorwaarde dat het om een pakketreis ging). Gezien de speciale omstandigheden echter (6e jaars + einde van het schooljaar) begrijpen we ook wel dat de school voor een andere oplossing kiest. Indien je daar niet mee akkoord kan gaan, raden we je aan best zelf even contact op te nemen met de school om te bekijken of jullie tot een oplossing kunnen komen.
Fijne avond!

Nieuwsgierigeman
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 apr 2020 05:35

Nog met betrekking tot de vouchers volgens de website fod

Die tegoedbon moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
  1. De tegoedbon vertegenwoordigt de volledige waarde van het bedrag dat de reiziger reeds heeft betaald.
  2. Aan de reiziger wordt geen enkele kost in rekening gebracht voor het afleveren van de tegoedbon.
  3. De tegoedbon heeft een geldigheid van minstens een jaar.
  4. De tegoedbon vermeldt uitdrukkelijk dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis.
Nog 2 belangrijke punten uit de verduidelijkingen
Verduidelijkingen:
  • De tegoedbon omvat alle bedragen die de reiziger betaald heeft. Heeft een reiziger slechts een voorschot betaald dan heeft hij bij een annulatie door de coronacrisis recht op een terugbetaling of tegoedbon ter waarde van dat voorschot. Er mag van de reiziger niet geëist worden dat hij eerst het saldo van de reissom betaalt om dan pas recht te hebben op een terugbetaling of een tegoedbon.
  • In een persbericht van 31 maart 2020 kondigde de minister van Economie de aanstaande goedkeuring aan van een nieuw koninklijk besluit. Het besluit zou het mogelijk maken dat consumenten zich onder bepaalde voorwaarden kunnen laten terugbetalen indien hun reis als gevolg van de COVID-19-pandemie werd geannuleerd. Dit besluit is nog niet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Tot op dat moment zijn alleen de bovengenoemde bepalingen van toepassing. Wij passen de inhoud van onze website aan zodra de nieuwe bepalingen van kracht zijn.
De voucher MOET 1 jaar geldig blijven en gelijk zijn aan het reeds betaalde bedrag. De vraag is of de voucher als 1 voucher voor de gehele groep geld want dat maakt het natuurlijk veel lastiger (als ik het goed begrijp komen de vouchers op naam te staan en dus niet of het 6e jaars zijn of dergelijke).
Er zou dus gekozen kunnen worden voor een reis op een later tijdstip of het al betaalde bedrag bij een andere reis misschien te gebruiken alleen zit je dan vast aan het reisbureau.

Als ik U was zou ik eens goed met de school overleggen en nog een paar dagen wachten totdat de site geupdate wordt mbt de publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Verder weet ik nu niet hoe het verhaal precies in elkaar zit.
Maar wel zou zowel de School als U niet bij hoeven te betalen. Als er al betaald was dan is dat een ander verhaal, echter als de reis door de overheid is geannuleerd (kan ook buitenland zijn) dan hoeft de school en U NIET bij te betalen. Als er al betaald was en U krijgt een gedeelte terug dan is dat een ander verhaal, zelfde voor de school natuurlijk. Ofwel vanwege de verwoording van de school is het voor mij niet duidelijk welke betalingen er dan al wel dan al niet gedaan zijn.
Nogmaals:
Heeft een reiziger slechts een voorschot betaald dan heeft hij bij een annulatie door de coronacrisis recht op een terugbetaling of tegoedbon ter waarde van dat voorschot. Er mag van de reiziger niet geëist worden dat hij eerst het saldo van de reissom betaalt om dan pas recht te hebben op een terugbetaling of een tegoedbon.
En ja transparantie zou de school en reisorganisatie hier netjes staan.

Alex73
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 apr 2020 09:45

De meeste ouders hadden de gehele reis al betaald.
Men kon ervoor kiezen om sinds vorig schooljaar te sparen voor deze reis door in schijven van 50€ te betalen aan de school.
Ook ik heb voor de spaarformule gekozen.Echter door een teruggave van de personenbelasting heb ik er tijdens de krokusvakantie voor gekozen om het resterende bedrag volledig te betalen.Dan was ik er vanaf.
Maar er zijn ook ouders die nog niet alles betaald hadden.Deze moeten dus ook hetzelfde bedrag laten vallen.

Een bijkomende vraag;indien ik recht heb op de volledige terugbetaling van de reis,hoort het bedrag van de annulatieverzekering dan ook te worden terug betaald?

Nieuwsgierigeman
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 apr 2020 13:37

Belangrijker is natuurlijk wat de school al betaald had en wat nog niet.
Als de school nog niks betaald had dan doet de rest er niet toe en dan kunnen ze dat geld gewoon teruggeven, echter lijkt me dat niet het geval.

Annulatieverzekering lijkt me afzonderlijk van de reis dus deze behoort daar niet toe, een verzekering ben je altijd kwijt alleen is de vraag wat ze dekken.

Van de ouders die niet alles betaald hebben zou het raar zijn als deze zouden moeten bijbetalen (dat kunnen ze waarschijnlijk vrij makkelijk weigeren).

Het lijkt alsof de school al (een gedeelte) betaald had en dat krijgen ze natuurlijk niet (volledig) terug. Daar kunnen ze sowieso en voucher voor krijgen. Als de school al volledig betaald heeft dan is het idd lastiger.
Want de reisorganisatie wilt die voucher geven of slechts een gedeelte terugbetalen (althans dit begrijp ik uit het verhaal). Dat is volgens de FOD ook toegestaan. De school wil het eerlijk doen en dus de kosten evenredig verspreiden.
Echter is het zo dat ze van niemand kunnen verlangen dat men bijbetaald (als ze voorgeschoten hebben dan is dat helaas hun probleem).
Maar mocht het zo zijn dat de reisorganisatie de school achteraf nog dingen heeft laten betalen dan zit de reisorganisatie fout.

Nochmaals let op dat een school niet als consument behandeld hoeft te worden als ik me niet vergis, dus wie nu precies waar recht op heeft wordt daardoor lastig te overzien. De rechten van bedrijven/organisatie en consumenten zijn absoluut niet gelijk.

Misschien dat anderen meer kennis hebben of nog nieuwe inzichten. Maar voor echt goed advies zou U een advocaat moeten vragen hoogstwaarschijnlijk.

Terug naar “Consumenten Koop”