Cadeaubon terug retourneren

Hallo2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Cadeaubon terug retourneren

#1 , 31 mar 2020 09:03

Hallo iedereen.

Mijn vriend heeft een cadeaubon gekocht voor mijn verjaardag maar door omstandigheden kan ik die bon niet gebruiken.
De bon kost €600. Komt deze week toe.
Ik heb gelezen dat je 14 dagen bedenktijd hebt als je een cadeaubon aangekocht hebt.
Ik heb gestuurd naar het bedrijf maar ze blijven zeggen dat dit bij heb niet mogelijk is!
Maar is toch wettelijk dat je bij alles 14 dagen bedenktijd hebt?
Of zit ik fout?

Graag juist advies :-)
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 31 mar 2020 09:11

Hangt ervan af hoe de bon gekocht werd.

Hallo2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2020 09:59

Hangt ervan af hoe de bon gekocht werd.
Online. Betaalt via VISA.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 31 mar 2020 10:06

En gewone Belgische verkoper? Dan zie ik niet meteen waarom het herroepingsrecht niet van toepassing zou zijn.

Hallo2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2020 10:09

En gewone Belgische verkoper? Dan zie ik niet meteen waarom het herroepingsrecht niet van toepassing zou zijn.
Ja Belgisch: [bedrijfsnaam verwijderd - Inazuma]

In hun voorwaarden staat het wel niet vermeld, maar als dit wettelijk is..
Alvast bedankt voor je antwoorden!
Wat kan ik doen als ze blijven weigeren?
Is toch een groot bedrag .. €600 ..

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 31 mar 2020 10:30

Op het eerste zicht lijkt mij dat toch een Nederlandse firma te zijn als je de algemene voorwaarden leest.

Verder:
5.3. Klant gaat ermee akkoord dat de cadeaubon een dienst vertegenwoordigt met betrekking tot vrijetijdsbesteding met een bepaalde periode van uitvoering. Klant ziet daarbij tevens af van zijn recht om binnen de wettelijke bedenktermijn de overeenkomst te kunnen ontbinden. Het herroepingsrecht (recht van ontbinding) als bedoeld in artikel 6:230o BW is derhalve niet van toepassing. De uitzondering als bedoeld in artikel 6:230p sub e BW is namelijk van toepassing op de dienstverlening van SurpriseFactory.

Is NL recht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mar 2020 10:41

Er zijn zeer veel Nederlandse webshops die een website hebben met punt Be, als je daar koopt is het Nederlands recht dat telt, koop zeer veel op Nederlandse webshops die zogezegd in Belgie zijn ook Franse van auto onderdelen met punt BE maar het komt van Lyon.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 31 mar 2020 10:47

Belgisch of Nederlands recht maakt niet uit: het is een omzetting van een Europese richtlijn.

Een aankoopbon is geen goed maar een dienst. Fysieke beschadiging of een verkeerde voorstelling van het goed is niet mogelijk (is de reden voor herroepingsrecht), waardoor dit buiten het toepassingsgebied valt.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Consumenten Koop”