Garantie verkoper en merknaam, wie is uiteindelijk je aanspreekpunt

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Garantie verkoper en merknaam, wie is uiteindelijk je aanspreekpunt

#1 , 30 mar 2020 20:18

Recent een aankoop online gedaan.
Op het moment van de aankoop waren de gegevens van de website van de verkoper blijkbaar niet op orde.

Op de meest prominente en duidelijke plekken werd gepromoot met 3 jaar garantie, daar stonden geen * of kleine lettertjes bij.
Echter stond op dat moment bij sommige producten in de specificaties 2 jaar garantie.

Op hun forumtopic over het product stond het volgende (een link kan in een PB sturen of hier bijzetten met toestemming van een moderator):
Klussen maar
De eerste zonnestralen, het eerste witbiertje op het terras en de eerste keer de klushandschoenen weer aan. Je weet; de lente komt eraan. Daarom een uitgebreide Flash Sale met klusspullen! Boormachines, zagen, bitsetjes, we hebben het allemaal! En de garantie? Die is op alle powertools 3 jaar!
In de afbeeldingen was het nog duidelijker maar die heb ik niet opgeslagen.

Nu is nadat er een opmerking over is gemaakt de garantie termijn aangepast (nadat de verkoop en betaling al was gebeurd).
Ipv 2 jaar, staat er nu het volgende:
Garantie: 2 jaar via Webshop/verkoper, 3 jaar via MerknaamProduct

Nu is dus de vraag hoe zit dit wettelijk in elkaar, vooral als de 2 jaar verstreken zijn, kan ik de webshop/verkoper die in België zit aanspreken.
Of moet ik nu perse contact opnemen met de frabrikant/Merk dat in Polen zit?
Zeker ook met het oog op dat dit voor de aankoop niet bekent was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2020 17:38

Als iemand weet hoe dit zit dan zou ik het zeer graag horen, deze informatie ergens terugvinden is me nog niet gelukt ;) (als het me wel lukt zal ik de informatie hier posten)

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 12 apr 2020 17:53

2 jaar is de wettelijke garantie. Om op de wettelijke garantie aanspraak te maken moet je bij de verkoper zijn.

De wettelijke garantie kan uitgebreid worden met een commerciele garantie. Voor de garantieperiode die de wettelijke garantie overtreft moet je (meestal, zoniet altijd) bij de fabrikant aankloppen.

P.

Reclame

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2020 01:32

Ahhhh oke top, goed om te weten, dus zeker als ze op tijd waren geweest met het melden ervan dan was het sowieso bij de fabrikant/merknaam geweest. Super bedankt voor de reactie alvast.

Het probleem is echter dat op de website niet stond aangegeven wat voor soort garantie, noch of het een extra garantie was, er stond gewoon: "3 jaar garantie op alle powertools van MERKNAAM"
In de specificaties, hebben ze NA verkoop en NA een opmerking, de garantie termijn van 2 jaar aangepast naar 2 jaar bij WEBSITE/VERKOPER, 3 jaar bij MERKNAAM.
Maar in principe kan ik dus altijd bij de fabrikant terecht, de verkoper is alleen makkelijker ivm locatie (België vs Polen). Ik ben dus ook nog steeds benieuwd aangezien niet tijdig gemeld hoe dit in elkaar zit.
Mocht iemand dat nog weten dan zou ik dat alsnog graag horen.

Terug naar “Consumenten Koop”