Product na aankoop niet meer leverbaar.

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Product na aankoop niet meer leverbaar.

#1 , 30 mar 2020 20:03

Ik heb pas een product gekocht bij een online webshop, tot op heden heb ik nog steeds geen factuur kunnen downloaden of gekregen.

Nadat ik betaald en besteld had op 15 maart ontving ik de volgende email (laatste stuk met niet belangrijke informatie, of namen is eruit gelaten):
Hoi ......,

Bedankt voor je bestelling en gefeliciteerd met je gescoorde deal(s)! We weten zeker dat je nog wel weet wat je besteld hebt, maar voor de volledigheid vind je hieronder toch nog even het overzicht, wel zo prettig. :-) Controleer je afleveradres voor de zekerheid!

Producten Verwacht Aantal Prijs Verwachte verzendwijze
Graphite Tas | 24 L 25 maart 2020 1x .... Postbedrijf
..... Postbedrijf
..... Postbedrijf
..... Postbedrijf
..... Postbedrijf
..... Postbedrijf
...
Bezorging € 8,95
Totaal € ......
BTW € ......

Ordernummer: .......
Klantnummer: .......
Besteldatum: 15 maart 2020
Betaalwijze: Bancontact/MrCash

De vermelde prijzen zijn inclusief geldende toeslagen en BTW. Indien jouw bestelling meerdere producten bevat is het mogelijk dat je producten op verschillende momenten verstuurd worden. ....
Toen kreeg ik 25 maart deze email:
Hoi ,

Onlangs heb je een bestelling bij ons geplaatst met ordernummer ........

We vallen maar meteen met de deur in huis, we moeten de levering van onderstaand(e) product(en) helaas annuleren vanwege een onverhoopt voorraadtekort bij de leverancier. Hoewel we niet anders kunnen, begrijpen we dat dit een teleurstelling is. Daarvoor onze excuses.

We laten je vanzelfsprekend niet betalen voor iets dat je niet krijgt. Het aankoopbedrag storten we binnen twee tot vijf werkdagen terug via de betaalmethode waarmee je hebt betaald. Als je bestelling alleen uit het geannuleerde product bestond, krijg je de verzendkosten tegelijkertijd met het aankoopbedrag terug.

Heb je betaald met Mister Cash of Bancontact?
Wil je dan je rekeninggegevens naar ons sturen? We kunnen zelf helaas niet bij deze gegevens. We zijn je eeuwig dankbaar!
Hoe? Stuur een mailtje naar ......@......be en
- gebruik als titel 'Terugbetaling .....'
- vermeld in de mail je IBAN nummer, BIC-code en tenaamstelling

Producten Aantal
Graphite Tas | 24 L 1x
Dat ik het aankoopbedrag terug krijg is niet meer dan logisch, maar is de verkoop niet al rond? (mijn bestelling lijkt me immers op 15 maart al bevestigd)
Zouden ze me niet het product alsnog moeten leveren mits het ergens anders op de markt beschikbaar is?

[bedrijfsnaam & commerciële links verwijderd - Inazuma]

Ze hebben dit in hun voorwaarden staan maar ik vraag me af of dat wettelijk toegestaan is en geaccepteerd wordt:
7. Overmacht: ....... is gerechtigd de koopovereenkomst te ontbinden, indien ...... haar verplichtingen op grond van overmacht tijdelijk of blijvend niet kan nakomen. Onder overmacht worden alle omstandigheden verstaan die redelijkerwijs niet door ...... kunnen worden beïnvloed. Hieronder is uitdrukkelijk begrepen het door haar leveranciers niet (tijdig of niet onder dezelfde condities )kunnen leveren aan ....... In dat geval heeft de koper recht op teruggave van het door hem aan ...... betaalde, welke teruggave in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding zal plaatsvinden. Koper heeft alsdan geen recht op enige schadevergoeding.
........ is natuurlijk de naam van het bedrijf dat ik er bewust heb uitgelaten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 31 mar 2020 09:22

GAAN DE ALARMBELLEN NOG NIET ALLEMAAL AF ???.

Een leverancier die absoluut uw bankgegevens wil hebben, verdient op zijn minst wat nader onderzoek, voordat u om het even wat doet met deze mail.

Ik hoop dat ik de bal volledig mis sla, maar kijk uit wat je hiermee doet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 mar 2020 10:46

GAAN DE ALARMBELLEN NOG NIET ALLEMAAL AF ???.

Een leverancier die absoluut uw bankgegevens wil hebben, verdient op zijn minst wat nader onderzoek, voordat u om het even wat doet met deze mail.

Ik hoop dat ik de bal volledig mis sla, maar kijk uit wat je hiermee doet.
Je gaat een leverancier die een niet meer voorradig product wil terugbetalen, beschuldigen van poging tot diefstal ?


Naargelang hoe betaling verloopt, krijgt een online winkel énkel de melding dat de betaling gebeurd is
En nadien de centen - minus commissie van de betaaldienst
Verkoper krijgt daar nooit een bank of visa-nummer te zien .

Heeft die gegevens dus ook niet om een terugbetaling te doen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 31 mar 2020 10:49

OK , maar tegenwoordig krijg je maar al te dikwijls de vraag om bankgegevens en dergelijke....

Vandaar die alarmbelletjes :)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 31 mar 2020 11:02

OK , maar tegenwoordig krijg je maar al te dikwijls de vraag om bankgegevens en dergelijke....

Vandaar die alarmbelletjes :)
Met de gegevens die de verkoper hier vraagt, kan die niet veel misdoen; enkel geld storten. :-)

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 31 mar 2020 11:08

Akkoord, maar wie zei er ook alweer "better safe than sorry" ?

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 31 mar 2020 11:14

Lijkt mij wel aannemelijk dat in deze tijden een leverancier een voorraadtekort heeft, niet meteen het ergste vrezen :)

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mar 2020 19:43

Ik ben er van overtuigd dat ze met alleen het IBAN nummer niet veel kunnen en dat puur vragen vanwege de terubetaling. Heb het al vaker gehoord dat als je met bancontact betaald dat ze het dan niet kunnen terugstorten. Dit lijkt mij eerder een tekortkoming van het Belgische online betalingssysteem en hoe de banken e.d. dat geregeld hebben.

ECHTER is dat niet de vraag in kwestie.
Ik stelde deze vraag ook specifiek om te weten of de verkoper mij alsnog het product moet leveren voor de prijs waar deze het mij voor verkocht heeft tijdens een actie/aanbiending. Of dat het bedrijf in zijn recht staat om mij gewoon het geld terug te geven.

Zeker na het lezen van dit topic: viewtopic.php?f=5&t=39163
Dacht ik dat de verkoper mij misschien verplicht is het artikel als nog te leveren alleen ben ik daar niet zeker van en heb ik daar niet de juridische kennis voor (forum artikel is ook uit 2012).

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mar 2020 19:45

PS ik had links toegevoegd naar bol.com en een andere webshop puur om te laten zien dat het artikel gewoon nog op de reguliere markt te verkrijgen is (alleen voor een hogere prijs).

Ik had niet begrepen dat dat ook niet mocht blijkbaar.

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 apr 2020 16:54

ECHTER is dat niet de vraag in kwestie.
Ik stelde deze vraag ook specifiek om te weten of de verkoper mij alsnog het product moet leveren voor de prijs waar deze het mij voor verkocht heeft tijdens een actie/aanbiending. Of dat het bedrijf in zijn recht staat om mij gewoon het geld terug te geven.

Zeker na het lezen van dit topic: viewtopic.php?f=5&t=39163
Dacht ik dat de verkoper mij misschien verplicht is het artikel als nog te leveren alleen ben ik daar niet zeker van en heb ik daar niet de juridische kennis voor (forum artikel is ook uit 2012).
Nogmaals is er iemand die mij hier meer informatie over kan geven dat zou ik zeer op prijs stellen, al is het uiteindelijk voor een volgende keer.
Ik ben erg benieuwd of iemand weet hoe dit nu wettelijk in elkaar zit, indien mogelijk zou U me nog blijer maken met een bronnetje erbij.

Terug naar “Consumenten Koop”