Energieleverancier verhoogd 70% duurder na groepsaankoop

4ntiClock
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Energieleverancier verhoogd 70% duurder na groepsaankoop

#1 , 29 mar 2020 18:17

Beste,

wij hadden ingetekend op een groepsaankoop energie in 02/2018.
Na het 1ste jaar heeft X ons contract 70% duurder gemaakt zonder dat wij daarvan wisten.
De maandelijkse voorschotten bleven in 2019 net hetzelfde als het eerste jaar dus we hadden niks door.

Pas bij de eindfactuur 02/2020 kregen we plots een heel hoge factuur voorgeschoteld en dan wel het bericht dat de maandelijkse voorschot ook ferm omhoog moest. Toen pas hadden we door dat er iets gewijzigd was en ja bij nakijken van de factuur was het abonnement enorm veel duurder geworden, de gasprijs met 70% gestegen (van 0,0182000 naar 0,0309500 per kWh)

Kan dat zomaar? Een stijging van 70%? Zonder dat wij daarvan op de hoogte zijn gebracht of goedkeuring voor hebben gegeven?

Bij contact met X wisten ze ons te zeggen dat een goedkoper contract na het 1ste jaar vd groepsaankoop zeker mogelijk had geweest, maar dat we daar toen maar hadden moeten voor bellen en dat het nu te laat was. Ik dacht dat die maffiapraktijken van energieleveranciers al aan banden was gelegd maar dus nog steeds vuile praktijken precies

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 mar 2020 18:39

Er zijn een aantal dingen waar u bij een groepsaankoop ALTIJD goed op moet letten:


Zijn alle aanbieders betrokken bij de groepsaankoop :?:
Vaak is dat niet het geval, waardoor je "de beste" uit een deel van de totale markt van aanbieders krijgt
En niet noodzakelijk de goedkoopste ...


Wat zijn de exacte voorwaarden :?:
Niet in het minst wat er gebeurt nà afloop van de doorgaans 1 jarige periode van de groepsaankoop
Wat gebeurt er dan, naar welk contract stap je automatisch over
Typisch vallen de / alle éénmalige voordelen weg die het aanbod gunstiger maakten, en is de "aanbieding" eigenlijk een dure leverancier


Van zodra je daarmee in zee gaat, moet je beseffen dat het om tijdelijke aanbiedingen gaat, die als lokkers dienen.
En zoals je merkt, goed oppassen voor het jaar nadien


Eigenlijk dien je een paar maanden voor de einddatum van je contract al rond te beginnen kijken wat er interessant is op dat moment.

Kan dat zomaar? Een stijging van 70%? Zonder dat wij daarvan op de hoogte zijn gebracht of goedkeuring voor hebben gegeven?
Al die dingen waren gegarandeerd al contractueel bepaald toen u op de groepsaankoop intekende.
Lees dat contract maar eens na.
De prijzen staan er waarschijnlijk niet in, wegens te variabel, wel naar welk contract u omgezet wordt nadien.

4ntiClock
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2020 18:47

"De prijzen staan er waarschijnlijk niet in, wegens te variabel, wel naar welk contract u omgezet wordt nadien"

Dus ze konden evengoed dan een prijsstijging van 70000% doen volgens u?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 mar 2020 19:39

"De prijzen staan er waarschijnlijk niet in, wegens te variabel, wel naar welk contract u omgezet wordt nadien"

Dus ze konden evengoed dan een prijsstijging van 70000% doen volgens u?
Neen, de "normale" prijs voor het abonnement waar u na de aanbieding automatisch naar overgeschakeld bent, met uw voorgaande instemming.

Geregeld is dat toevallig het duurste aanbod tussen de abonnementen die dergelijke leverancier aanbiedt ...


Lees uw contract na
Kijk in welke abonnementsvorm u nu zit
Is nagenoeg zeker allemaal netjes in orde


Als u dit soort aanbiedingen gebruikt, verwacht u er dan ook aan jaarlijks te moeten omschakelen ...


Ik ben zelf net overgestapt van gas-aanbieder
Volgend jaar moet ik daar weer weg, want wordt die zelfs duurder dan waar ik voordien zat

4ntiClock
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2020 20:03

In veel contracten van andere services staat bvb dat een contract nooit meer dan 5% of 10% duurder kan worden na 1 jaar.

ik vermoed ook dat het in de kleine lettertjes zal staan (moet de contracten nog ontvangen van m'n vrouw die toen ingetekend heeft)
Maar het blijven maffiapraktijken...

Zo zouden ze bijvoorbeeld in de kleine lettertjes kunnen schrijven dat je na 1 jaar je eerstgeborene moet afgeven, want veel mensen zullen het niet gezien hebben. Daar gaat het dus over, hoe ver kunnen ze daar mee gaan .... waarom is dat niet beter beschermd.

mbbs1024
Berichten: 475

#6 , 29 mar 2020 23:27

Ik heb me al verschillende malen ingeschreven op sites van groepsaanbiedingen, en hun prijzen bleken steevast duurder uit te vallen dan die van de leverancier waar ik al jaren klant bij ben.
Zo een groeps aankoop is dus alles behalve een garantie op een voordelige deal, je kijkt beter regelmatig op websites die energieleveranciers vergelijken ipv in te schrijven op zo een groepsaankoop, waar de organisator van de groepsaankoop ook nog zijn percentje neemt.

Bovendien geven vele leveranciers een korting tijdens het eerste jaar, als lokkertje om klanten binnen te halen, als je op zulke dingen inschrijft, kijk je best een paar maanden voor het einde van dat jaar al uit naar een nieuwe voordelige leverancier.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 mar 2020 16:38

Ik heb me al verschillende malen ingeschreven op sites van groepsaanbiedingen, en hun prijzen bleken steevast duurder uit te vallen dan die van de leverancier waar ik al jaren klant bij ben.
Ik heb al een provinciale groepsaankoop afgewimpeld wegens amper of geen voordeel (voor paar € doe ik de moeite ook niet)

Eéntje van een zeer bekende consumentenorganisatie die zelfs duurder uitviel dan mijn bestaande abo.

Terwijl mijn aanbieder toen, een interessanter aanbod had, maar dat gek genoeg NIET voorstelde als je op hun website hun "beste" aanbod voor jou opvraagt.


Zo een groeps aankoop is dus alles behalve een garantie op een voordelige deal, je kijkt beter regelmatig op websites die energieleveranciers vergelijken ipv in te schrijven op zo een groepsaankoop, waar de organisator van de groepsaankoop ook nog zijn percentje neemt.
Op de officiële V-test van VREG na, nemen die vergelijkingssites ook een % op wat er aan contracten via hen geregeld wordt.
Dit zijn geen pro-bono organisaties

En ze vergelijken énkel wie met hen samenwerkt.
Als de goedkoopste aanbieder op de markt niet met hen samenwerkt, zit die ook niet in hun aanbod ...
Bovendien geven vele leveranciers een korting tijdens het eerste jaar, als lokkertje om klanten binnen te halen, als je op zulke dingen inschrijft, kijk je best een paar maanden voor het einde van dat jaar al uit naar een nieuwe voordelige leverancier.
Korting bestaat er vaak in dat het "vast recht" wegvalt, of iets dat anders bij je vaste kosten zit.
En relatief hoog kan zijn bij laag verbruik.

Typisch "default" men nadien op een duur abonnement , zonder enige voordelen




Samengevat:
Doe vrijblijvend mee met die groepsaankopen, aanbiedingensites, ...
Maar geloof niemand zomaar in de energiemarkt (of telecom ...)
Vergelijk ook nog steeds via VREG, op websites andere aanbieders, en kijk goed uit waar je in stapt, vooral het jaar nadien.

4ntiClock
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 apr 2020 23:34

ik heb alles opgezocht van contracten.
we hebben een document ingevuld en doorgestuurd voor intekening bij "https://www.samenaankoopenergie.be"
en hun voorwaarden staan hier: "https://www.samenaankoopenergie.be/algemene-voorwaarden"

Engie had toen gewonnen en hun voorwaarden staan hier:
"https://www.engie.be/nl/samengroen8februari2018"

Enige dat daar staat :
Na 1 jaar wordt uw contract verder gezet voor een nieuwe duur van telkens 1 jaar en krijgt u voor groene elektriciteit en voor aardgas een nieuwe vaste energieprijs aangeboden (2 maanden op voorhand).

Wij hebben pas onze nieuwe tarieven ontvangen/opgemerkt bij eindfactuur 9 maand na de start van nieuwe contract.

- van engie zelf geen contract te vinden
- nergens iets vinden waarin staat dat de tarieven 70-80% verhoogd kunnen/mogen worden na 1 jaar
- nergens hebben wij iets goedgekeurd van nieuwe tarieven

Lijkt me toch echt dat dit niet zomaar kan.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 15 apr 2020 12:23

Na 1 jaar wordt uw contract verder gezet voor een nieuwe duur van telkens 1 jaar en krijgt u voor groene elektriciteit en voor aardgas een nieuwe vaste energieprijs aangeboden (2 maanden op voorhand).

Wij hebben pas onze nieuwe tarieven ontvangen/opgemerkt bij eindfactuur 9 maand na de start van nieuwe contract.

- van engie zelf geen contract te vinden
- nergens iets vinden waarin staat dat de tarieven 70-80% verhoogd kunnen/mogen worden na 1 jaar
- nergens hebben wij iets goedgekeurd van nieuwe tarieven
Sector is dermate gereguleerd en (zeker bij de grote spelers) georganiseerd dat het nagenoeg uitgesloten is dat u niet vooraf verwittigd bent van de tariefaanpassingen
Kan per email geweest zijn (promoties gaan vaak gepaard met enkel online-klantendienst en communicatie)


Regulering is van die aard dat u bij die melding steeds kan opzeggen
(wat eigenlijk zelfs altijd kan, met maand opzeg)

U hoeft ook niets goed te keuren
De goedkeuring ligt in de niet-stopzetting van de levering door dezelfde aanbieder

Niet akkoord: verander van leverancier


Wat ik zodadelijk voor elektriciteit ga doen ... :wink:

4ntiClock
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 apr 2020 18:34

We hebben getelefoneerd en ze zeggen dat ze ons per brief hebben zouden hebben ingelicht over nieuwe tarieven. Dat zou dan aangetekend moeten geweest zijn, dan kan ik evengoed zeggen dat ik 20 brieven heb verstuurd waar we niet akkoord waren. Die brief zou aangetekend moeten geweest zijn om te kunnen gebruiken als stavingsdocument.

Punt is dat wij pas bij de hoge factuur, 9 maanden na start nieuw contract, verbaasd hebben moeten vaststellen dat ons contract 70%-80% duurder was.

Er is
- geen mail ontvangen van Engie door ons met notificatie nieuwe tarieven
- geen aangetekende brief door ons ontvangen van Engie
- geen contract te vinden met Engie waar staat dat abonnement zou/kan duurder worden na 1 jaar
- geen enkele goedkeuring van ons of handtekening waar wij daarmee instemmen
- geen enkel telefonisch gesprek met ons geweest / opgenomen door hen waar wij hebben ingestemd.

Er lijkt mij geen enkel document te zijn dat door hen kan voorgelegd worden als stavingsdocument dat wij zijn ingelicht over nieuwe veeeel duurdere tarieven.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 apr 2020 09:58

staat er niets op uw facturen ook?

Terug naar “Consumenten Koop”