Pagina 1 van 1
Internet provider
Geplaatst: 28 mar 2020 12:40
door waterboy
Vorige maand heb ik een nieuw internetabonnement aangegaan.
De minimum contractduur bedraagt 6 maanden.
Echter hebben ze de maandelijkse abonnementsprijs verhoogt van 29,95 euro naar 39,95 euro.
Heb ik het recht om op te zeggen of ben ik verplicht nog minstens 5 maanden te wachten?
Re: Internet provider
Geplaatst: 28 mar 2020 13:42
door waterboy
Dit zonder nog verplicht te zijn om nog 5 maanden te moeten betalen.
Een prijsstijging van 34% is bijna oplichting.
Re: Internet provider
Geplaatst: 28 mar 2020 14:16
door mbbs1024
Misschien heb je een promotiestunt over het hoofd gezien waarbij je de eerste maand een fikse korting krijgt ?
Re: Internet provider
Geplaatst: 28 mar 2020 14:58
door Blaatpraat
Wat hebben ze als reden van de verhoging medegedeeld?
Re: Internet provider
Geplaatst: 28 mar 2020 15:17
door waterboy
@mbbs1024
neen zeker geen promoaanbieding
@Blaatpraat
Nog niets.
Is het niet zo dat men enkel jaarlijks een indexaanpassing mag doen.
In de andere gevallen heb je het recht om je abonnement kosteloos en zonder kosten op te zeggen.
Maar voor de minimumduur van 6 maanden ,staat er niet speciaal iets vermeld dacht ik over prijsstijgingen.
Re: Internet provider
Geplaatst: 28 mar 2020 19:04
door Blaatpraat
Telecomwetgeving, artikel 108 § 2:
Onverminderd de toepassing [1 van hoofdstuk 3, afdeling 6 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming]1, hebben de abonnees het recht om bij kennisgeving van voorgestelde wijzigingen [1 aan een beding van het afgesloten contract ]1 het contract zonder boete op te zeggen. De abonnees worden tijdig en ten minste één maand vooraf naar behoren individueel ter kennis gesteld van dergelijke wijzigingen en worden tegelijkertijd op de hoogte gesteld van hun recht om zonder boete het contract op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de wijzigingen indien zij de nieuwe voorwaarden niet aanvaarden.
In geval van een tariefverhoging heeft de abonnee het recht om zonder boete het contract op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur na de inwerkingtreding van de wijzigingen [1 ...]1 [3 , behalve indien het in artikel 108, § 1, bedoelde contract voorziet in een aan de index van de consumptieprijzen gerelateerde stijging en met uitzondering van wijzigingen aan bedingen ingevolge nieuwe wetgeving of besluiten die operatoren geen keuze op het vlak van implementatie laten]3.
[1 Het Instituut kan de gevallen bepalen waarin de in deze paragraaf bedoelde kennisgevingen moeten worden gedaan, alsook het formaat ervan]1
U moest minstens 1 maand op voorhand (dus in dit geval kwam dit overeen met het afsluiten van het contract lijkt mij) verwittigd worden van een prijsstijging.
Uitzonderingen zijn duidelijk lijkt mij: indexatie, wetgeving of technisch verplichting (bijvoorbeeld: koperdraad die afsloten wordt door de beheerder, en de klanten verplicht op FTTH plaatsen).
Ik zie echter nergens dat dit niet zou mogen gedurende de eerste zes maanden van het contract.
Heeft u al contact opgenomen met uw provider en om uitleg gevraagd?
Re: Internet provider
Geplaatst: 29 mar 2020 18:21
door Sirkii
Kan TS duidelijker zijn wat de reden van de prijsstijging betreft? Bij de overgang van koperVDSL naar FTTH zijn vrij lange overgangsperiodes voorzien voor klanten die niet ingaan op het overgangsaanbod. Ook voor klanten die via een alternatieve operator xDSL op koperlijnen afnemen.
Re: Internet provider
Geplaatst: 01 apr 2020 17:00
door waterboy
Heb contact genomen met de provider, en mijn contract zou aan de huidige prijs blijven.