Voorschot raskat terugeisen

Deceuninck
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Voorschot raskat terugeisen

#1 , 27 mar 2020 14:00

Beste

In mei 2019 heb ik een voorschot betaald van €250.

Alle communicatie verliep via facebook messenger.
Ik heb niets van contract ondertekend maar we waren wel overeengekomen dat ik €250 voorschot betaal voor een raskat (maine coon).

Dit heb ik gedaan maar toen ben ikzelf teruggekrabbeld van de overeenkomst omdat ik nog even wou wachten met een kat aan te kopen. We waren net verhuisd.

Resultaat: Ik heb nog steeds niet de €250 terug ontvangen.
En de kitten werd per direct verkocht aan een andere koper. Dus de fokker heeft geen schade geleden.
Integendeel, hij heeft er €250 extra winst op gemaakt ....

Nu is mijn vraag, kan ik hiermee naar het vrede gerecht of kan ik hier wel iets mee doen?
De fokker woont in Nederland en ik zou toch wel graag mijn €250 die in de lucht verdwenen is terug ontvangen, indien mogelijk.

De fokker is vastberaden het niet terug te geven.

In eerste instantie was dit geen slimme zet van mijzelf en heb ik eruit geleerd! Maar ik hoop hier toch al dan niet een oplossing te horen of te vinden.
- Kan ik hier iets mee doen?
- Laat ik dit vallen?

Zoja, wat?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Jasper Deceuninck

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 27 mar 2020 14:04

Als u de koop eenzijdig verbreekt, mag de verkoper het voorschot houden. Of hij al dan niet een nieuwe koper vindt, speelt geen rol.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 27 mar 2020 15:46

Wat is anders het nut van een voorschot?

Maar in ieder geval: de verkoper is Nederlander, dus u zult het Nederlandse recht moeten raadplegen.
www.rechtenforum.nl
De kans acht ik wel groot dat ze daar dezelfde wetgeving zullen hebben omtrent voorschotten, en eenzijdige contractbreuk.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 mar 2020 17:41

Wat is anders het nut van een voorschot?

Maar in ieder geval: de verkoper is Nederlander, dus u zult het Nederlandse recht moeten raadplegen.
www.rechtenforum.nl
De kans acht ik wel groot dat ze daar dezelfde wetgeving zullen hebben omtrent voorschotten, en eenzijdige contractbreuk.
Goeie reflex! Het Nederlandse recht is inderdaad van toepassing, tenzij ze er op één of andere manier van hebben afgeweken en dit ook in de berichten terug te vinden is. Kans is natuurlijk bijzonder klein.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Consumenten Koop”