X

iso1600
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

X

#1 , 24 mar 2020 12:55

Ik spreek uit naam van een hele hoop gedupeerden.(hebben ons verenigd in een FB groep)
Wij kunnen ons gepland verblijf niet doen omdat we België niet mogen verlaten.
X wil ons enkel een voucher geven voor het betaald bedrag en dan kunnen we in sep/nov/dec iets boeken.
Maar al deze verblijven zijn veel duurder en de meesten van ons willen of kunnen ook niet in die maanden (werk/schoolplicht/etc/
Het is toch totaal onlogisch dat iemand 400€ meer moet betalen voor een verblijf omdat we nu niet kunnen gaan door omstandigheden buiten onze wil.
Ikzelf had een verblijf geboekt waarvoor ik 244€ moest betalen. Het beste dat ik kan vinden is 100€ duurder, dat zijn een hoop boodschappen!!!

Ik kopieer even een bericht dat iemand post in onze groep :

Ik heb ondertussen zelf ook juridisch advies ingewonnen bij een advocaat en daar ben ik te weten gekomen dat zij GEEN meerprijs mogen aanrekenen als we omboeken en dat zij dezelfde accommodatie met andere woorden tegen DEZELFDE prijs moeten aanbieden, en dat het onredelijk is van hen om ons te VERPLICHTEN nog dit jaar op vakantie te vertrekken. Ze moeten ons daarvoor minstens 1 of zelfs 2 jaar de tijd geven. Hier gaan ze toch niet mee weg komen hoor en door zo koppig vol te houden, gaat dit uiteindelijk zelfs de aandacht van het grote publiek halen en gaan ze iedereen kunnen vergoeden, ook alle klanten die ze nu onterecht hebben kunnen laten omboeken ... Ze slaan hun eigen ruiten in, maar ze doen maar hé, als dat hun favoriete werkwijze is ...

Dus ja, nog graag meer info aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 24 mar 2020 13:05

Er is een recente wijziging geweest dat reisbureaus wel een tegoedbon mogen geven omdat dit anders teveel faillissementen zou geven in de sector. Bij rechtstreekse boeking gaat de wetgeving in het land van bestemming van toepassing zijn.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/18 ... enementen/

U moet het ook langs twee kanten bekijken, voor hen is het ook buiten hun wil en zij gaan er veel meer geld aan verliezen dan u.

iso1600
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2020 16:25

in de link is sprake van pakketreizen, in ons geval enkel de huur van de accomodatie
Ik denk ook dat we de Nederlandse wetgeving moeten bekijken.
Maar voor zo'n bedrijf is een verlies minder erg dan wij arme consumenten die onze zuurverdiende centen aan een vakanite spenderen.
Eén van de gedupeerden betaalde nl met een voucher van H en dan zegt bedrijf X, sorry, niks mee te maken, pech.
En als de voucher een jaar geldig is, dan ben ik akkoord, maar ik ga niet in november ergens zitten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 24 mar 2020 16:55

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat u in dezelfde periode kunt gaan, maar het zal inderdaad kijken zijn wat NL wetgeving zegt.

berenod
Berichten: 942

#5 , 24 mar 2020 17:49


Maar voor zo'n bedrijf is een verlies minder erg dan wij arme consumenten die onze zuurverdiende centen aan een vakanite spenderen.
Hier ben je toch wel mis.
Er gaan sowieso bedrijven in die sector over kop gaan, het is niet het bedrijf zelf dat dan een probleem heeft, maar wel al de werknemers die zonder een job zitten, in een sector waar bijna geen werk meer gaat zijn...
Het ging al niet zo goed in die sector, kijk maar naar de recente faling van Tomas Cook

Dus ze toelaten die waardebonnen te geven kan potentieel honderden, zo niet duizenden mensen aan het werk houden.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 24 mar 2020 17:57

Volledig akkoord, plus bij een faillissement ziet TS helemaal niets terug

iso1600
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mar 2020 18:18

dus jullie raden ons, gedupeerden, aan om te pakken wat we kunnen pakken.
misschien moeten we gezellig allemaal samen in november in een hutje op de hei gaan zitten...
Dacht dat jullie hier juridische info gaven, niet dat jullie de arme consumenten uitlachen....

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 24 mar 2020 18:25

Welke info die werd gegeven is niet juridisch volgens u?

Wat ik u aanraad, is het probleem langs twee kanten te bekijken. Met een ieder-voor-zich-mentaliteit komen we niet door deze crisis.

katwezel
Berichten: 375

#9 , 24 mar 2020 20:07

Volgens Didier Reynders (europa) mag je de terugbetaling vragen , maar dat word afgeraden om begrijpelijke redenen ,

Terug naar “Consumenten Koop”