"Ongevraagde" zending (na annulatie bestelling)

TomStr
Topic Starter
Berichten: 38

"Ongevraagde" zending (na annulatie bestelling)

#1 , 16 mar 2020 10:59

Dit zal even een net iets langer verhaal zijn. Sorry.

Begin maart, via een grote online speler (drie letters punt drie letters) een steelstofzuiger gekocht. Deze grote online speler werkt met externe "partners" die hun goederen te koop aanbieden. levering voorzien: 3 maart.

Echter 3 maart geen levering en na veelvuldig contact via de klantendienst van de online verkoper en vragen van de online verkoper naar de partner (waar deze partner steeds op antwoordde "het ligt bij de post" (track en trace was wel steeds: "pakket wordt klaargemaakt door verkoper")) kwam er geen schot in de zaak.

op 12 maart werd dan ook overgegaan tot annulatie van de bestelling, werd het geld terug gestort en hebben we gedateerd op 12 maart, een credit nota mochten ontvangen. Tot zo ver alles zoals begrijpelijk en normaal is.

Echter, op 13 maart werd door de partner zelf een nieuwe factuur opgemaakt en een nieuwe verzending gestart. Op 14 maart mochten we dan ook het via de grote online speler bestelde, en geannuleerde artikel ontvangen. Dewelke we intussen via een andere winkel zelf aangekocht hebben.

We hebben nu dus 2 maal hetzelfde artikel waarvan 1 niet (meer) gevraagd, noch besteld. (annulatie vóór het opstellen van de nieuwe factuur door klant).
Welke stappen moeten we ondernemen? is dit een geval van ongevraagde pakketpost? mogen we het houden? (zou fijn zijn) Moeten we het terugsturen op hun kosten? Wie moet ik nu eigenlijk contacteren want ik heb op zich niets rechtstreeks bij deze partner besteld, wel bij de grote online speler, en daar is ons dossier afgesloten wegens aankoop geannuleerd en geld terug gestort.

Alvast bedankt!

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 mar 2020 11:49

U neemt contact op met de verzender en legt de situatie uit. U stelt voor het product in kwestie terug te sturen op kosten van het bedrijf. Als ze akkoord gaan, vraag dan hoe de betaling van de verzendkosten geregeld gaat worden. De kans bestaat dat ze het product niet terug willen: in dat geval mag u het houden.

Dit is geen geval van ongevraagde pakketpost met als gevolg dat u het sowieso mag houden. Deze gevallen komen echt niet vaak meer voor sinds hierover wetgeving is.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 mar 2020 12:26

Wie moet ik nu eigenlijk contacteren want ik heb op zich niets rechtstreeks bij deze partner besteld, wel bij de grote online speler, en daar is ons dossier afgesloten wegens aankoop geannuleerd en geld terug gestort.
Ook opnieuw bij de grote ronde online speler

Dat zijn partners reeds geannuleerde bestellingen toch doen doorgaan, nieuwe factuur opmaakt

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2020 12:43

De grote online speler : voor mij een firma 10/10 100% ( bestel er regelmatig ); nooit problemen zelfs niet bij vervanging.
U kunt hun klantendienst bellen op het nr. 02/7885999

Momenteel hebben alle online leveraars problemen om de juiste levertijden te respecteren, ook de bezorgdiensten = coronavirus situatie.

Indien u niet tevreden bent over een levering door partner : een negatieve review geven aan partner. Dikwijls reageren deze dan sneller.

Maar op het ogenblik zijn de meeste firma's geconfronteerd met laattijdige leveringen. In deze tijd van hoogspanning en enorme drukte; maak ikzelf daar geen probleem van gezien zij ook niet deze dramatische situatie kunnen inschatten ( zelfs de overheid+medische wereld niet ).

Momenteel wacht ik op enkele leveringen met zeker 1 week vertraging door grote spelers op de markt in andere sectoren : maar ik geef hun nu respijt gezien …

Gelieve ook eens de betalingscondities van deze prima firma te lezen : betaling na levering is een mogelijkheid, er staat zelfs een betalingstermijn op na levering. Dus indien goederen niet naar wens of geannuleerd = ook geen betaling. = service.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2020 12:56

Dit zal even een net iets langer verhaal zijn. Sorry.

Begin maart, via een grote online speler (drie letters punt drie letters) een steelstofzuiger gekocht. Deze grote online speler werkt met externe "partners" die hun goederen te koop aanbieden. levering voorzien: 3 maart.

Echter 3 maart geen levering en na veelvuldig contact via de klantendienst van de online verkoper en vragen van de online verkoper naar de partner (waar deze partner steeds op antwoordde "het ligt bij de post" (track en trace was wel steeds: "pakket wordt klaargemaakt door verkoper")) kwam er geen schot in de zaak.

op 12 maart werd dan ook overgegaan tot annulatie van de bestelling, werd het geld terug gestort en hebben we gedateerd op 12 maart, een credit nota mochten ontvangen. Tot zo ver alles zoals begrijpelijk en normaal is.

Echter, op 13 maart werd door de partner zelf een nieuwe factuur opgemaakt en een nieuwe verzending gestart. Op 14 maart mochten we dan ook het via de grote online speler bestelde, en geannuleerde artikel ontvangen. Dewelke we intussen via een andere winkel zelf aangekocht hebben.

We hebben nu dus 2 maal hetzelfde artikel waarvan 1 niet (meer) gevraagd, noch besteld. (annulatie vóór het opstellen van de nieuwe factuur door klant).
Welke stappen moeten we ondernemen? is dit een geval van ongevraagde pakketpost? mogen we het houden? (zou fijn zijn) Moeten we het terugsturen op hun kosten? Wie moet ik nu eigenlijk contacteren want ik heb op zich niets rechtstreeks bij deze partner besteld, wel bij de grote online speler, en daar is ons dossier afgesloten wegens aankoop geannuleerd en geld terug gestort.

Alvast bedankt!

Tom


Hier is de grote speler niet in de fout : aankoop geannuleerd en terugbetaald = dus heel correcte firma.
Partner contacteren ( even opzoeken ) en uw zaak uitleggen. Is dan aan hun om een beslissing te nemen.

TomStr
Topic Starter
Berichten: 38

#6 , 16 mar 2020 13:18

Na contact met de grote speler (waar ik overigens ook tevreden van ben hoor, het is hun partner die moeilijk doet.) gaan zij het verder voor ons opnemen... Ook al is het voor hun eigenlijk allemaal afgehandeld. (nog een reden om tevreden te zijn van die grote speler)

Ze gaan (nogmaals) contact opnemen met hun partner en de terugzending in orde maken... indien niet via de partner gaan zij de terugzending regelen.

We mogen hem inderdaad niet houden :( Had fijn geweest, maar ik vreesde er idd al voor :P

bedankt voor de reacties! hopelijk is het nu binnen afzienbare tijd in orde!

Tom

Terug naar “Consumenten Koop”