annulatieverzekering geboekte reis

A'ntje
Topic Starter
Berichten: 60

annulatieverzekering geboekte reis

#1 , 13 mar 2020 15:06

Beste,
Zoals meerdere mensen in het geval zijn, zal ik over 3 weken niet naar Vietnam kunnen vertrekken.
Eerstdaags zal het land van bestemming de toelating weigeren aan Belgen.
Sedert begin deze week vroegen wij ons reisvisum aan maar waarschijnlijk zal daar een negatief antwoord op volgen.
Nu las ik in de de algemene voorwaarden van de annulatieverzekering :
De waarborg vergoedt de annulerings- of wijzigingskosten op het ogenblik dat 1 van volgende redenen zich voordoet:
4.Weigering van het inreisvisa door de autoriteiten van het land van bestemming;


Alles omwille van Corona wordt als ramp of epidemie aanzien, maar mijn mening is dat ik volgens hun voorwaarden wel in aanmerking kom voor een terugbetaling.

De gekende verzekeraar, waarvan de naam uit 3 letters bestaat, beweert dat het met Corona te maken heeft en dus niet geldig is.
Ik heb hen voorgelegd dat als iemand besmet is met het virus dit ook met Corona te maken heeft, maar ze dan wel vergoeden omdat het ziekte is.

Het zou nog worden voorgelegd aan hun juristen en ik wordt later nog teruggebeld.

Wat is jullie mening ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2020 15:29

Op welke bepaling van de polis steunt de verzekeraar zich?

A'ntje
Topic Starter
Berichten: 60

#3 , 13 mar 2020 15:37

Epidemie is één van de uitsluitingen in de annulatieverzekering en dit is de achterliggende reden van het niet verstrekken van het visum

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 13 mar 2020 15:55

Er is een onderscheid tussen "corona" en "ziekte". Als u zelf Corona hebt, geldt de annulatieverzekering, want u bent zelf ziek. Als het een gevolg is van de wereldwijde reactie op Corona, valt dit inderdaad onder een pandemie en is dit overmacht voor de verzekeraar.

A'ntje
Topic Starter
Berichten: 60

#5 , 13 mar 2020 16:15

Ondertussen kreeg ik bericht van de reisorganisator dat er nog klanten in mijn geval zijn en na aandringen terugbetaling krijgen omdat de oorzaak van het niet doorgaan van de reis het niet uitgereikt krijgen van een visum. Ongeacht de reden waarom er geen visum wordt uitgereikt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2020 16:36

Staat epidemie uitdrukkelijk vermeld als uitsluitingsgrond?

A'ntje
Topic Starter
Berichten: 60

#7 , 13 mar 2020 20:15

Ik vind het niet direct terug. Ik heb al overal zitten zoeken in hun algemene voorwaarden.

Ik stuit wel weer op :
Geldige voorwaarden om je reis te annuleren :
De autoriteiten van het land van je bestemming weigeren je een inreisvisum toe te kennen

Nu ja, ik kan wel begrijpen dat ze momenteel veel vragen te beantwoorden hebben.

Ondertussen heb ik wel vernomen dat vanaf vandaag alle inreisvisa voor België en Nederland worden geweigerd tot 15/04.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 13 mar 2020 20:20

Dan kan u vanaf dat uw aanvraag officieel geweigerd is annuleren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mar 2020 22:36

Voor zover ik dat zie kan de verzekeraar zijn tussenkomst niet weigeren.

A'ntje
Topic Starter
Berichten: 60

#10 , 19 mar 2020 12:57

Het raakt niet opgelost :(
Ik krijg steeds standaard antwoorden op mijn e-mails.
Soms nog met de naam van een andere klant in de aanspreektitel :roll:

Laatste antwoord :
Wij hebben het bewijs van het niet verkrijgen inreisvisum goed ontvangen. Stilaan neemt het coronavirus ons land en Europa over. Meerdere landen hebben intussen besloten in lockdown te gaan en de grenzen te sluiten.

Het is correct dat in normale omstandigheden het virus gedekt is. Jammer genoeg werd deze geweigerd omwille van Covid19, inreisverbod, negatief reisverbod. Wij als reisverzekering, kunnen in dit geval niet tussenkomen. Corona is een pandemie en wordt door alle verzekeringen beschouwd als overmacht. Het spijt ons U te moeten teleurstellen.

Maar nog steeds de mail met uitsluitingen niet ontvangen :(
Ik heb hen wel al hun eigen algemene voorwaarden met de nodige markeringen doorgestuurd

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 19 mar 2020 13:01

Er is recent een wetswijziging geweest om de reissector te steunen. Ze moeten geen terugbetaling meer doen, maar wel een voucher geven voor het bedrag en die moet minstens 1 jaar geldig zijn.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/18 ... enementen/

Hou er ook rekening mee dat deze mensen momenteel overspoeld worden met vragen en dat de dienstverlening daardoor niet perfect is.

frieda.M
Berichten: 129

#12 , 21 mar 2020 15:49

Dat reisbureaus een voucher moeten geven voor minstens 1 jaar, is dat al wettelijk goedgekeurd. Telt dit ook voor kleine citytrips die besteld zijn aan een reisbureau zoals bv Disneyland in Parijs voor enkele dagen ( hotel, trein, inkom tickets enz als globaal pakket besteld.)

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 21 mar 2020 16:32

Ik neem aan van wel, zolang het om een globaal pakket gaat.

hubedub
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mar 2020 09:36

Er is recent een wetswijziging geweest om de reissector te steunen. Ze moeten geen terugbetaling meer doen, maar wel een voucher geven voor het bedrag en die moet minstens 1 jaar geldig zijn.
Deze wijziging is echter niet conform de Europese wet omtrent pakketreizen: Directive (EU) 2015/2302.
De vraag is nu of Europa België hier voor gaat afstraffen.

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 25 mar 2020 09:40

Er is recent een wetswijziging geweest om de reissector te steunen. Ze moeten geen terugbetaling meer doen, maar wel een voucher geven voor het bedrag en die moet minstens 1 jaar geldig zijn.
Deze wijziging is echter niet conform de Europese wet omtrent pakketreizen: Directive (EU) 2015/2302.
De vraag is nu of Europa België hier voor gaat afstraffen.
Klopt. Al zie ik het ook nog gebeuren dat Europa het voorbeeld van BE volgt om de toeristische sector te sparen. Met massale faillissementen is niemand geholpen. Afwachten dus.

Terug naar “Consumenten Koop”