Opzegging aankoop door garagehouder

Seppe78
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzegging aankoop door garagehouder

#1 , 11 mar 2020 17:07

Hallo,

Gisteren kochten mijn ouders een nieuwe stockwagen. Ze tekenen de overeenkomst in de garage met de verkoper.
Vandaag belt de garage om te zeggen dat de prijs niet correct is. Een foutje van slechts €6000!!!

Uiteraard willen mijn ouders geen €6000 extra geven maar de wagen kopen aan de afgesproken prijs.

Kan iemand mij zeggen of de garage het recht heeft om deze verkoopovereenkomst te beëindigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 11 mar 2020 23:48

In principe niet: overeenkomst getekend = overeenkomst uitvoeren; bindend voor beide partijen.

Maar... ik weet niet zeker of die wetgeving hierop van toepassing is, maar ik geef het maar mee:
Als het overduidelijk is dat er een fout gemaakt is in de prijszetting, hoeft de verkoper niet te verkopen aan die prijs.
Bijvoorbeeld: een TV van 1000 euro, maar men heeft de komma verkeerd gezet (100 euro).

Kunt u zeggen welke wagen, welke afgesproken prijs, en welke "juiste" prijs?

bosprocureur
Berichten: 6861

#3 , 12 mar 2020 13:03

Dure wagen verkocht, en geen rekening gehouden met aanwezige opties ?

Reclame

Seppe78
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2020 14:05

Op de voorruit van de wagen in de toonzaal stond de prijs: €18.400 voor een Auto
Op de verkoopovereenkomst staat ook die prijs. Met daarnet boven "extreme korting" van meer dan €10.000
En nu belt de garage dat ze de verkeerde prijs hebben geafficheerd.

Inazuma
Berichten: 9788
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 mar 2020 14:48

Op de voorruit van de wagen in de toonzaal stond de prijs: €18.400 voor een Auto.
Op de verkoopovereenkomst staat ook die prijs. Met daarnet boven "extreme korting" van meer dan €10.000
En nu belt de garage dat ze de verkeerde prijs hebben geafficheerd.
Volgens mij hangen die als je dat kan bewijzen, of als je de garage er met de neus opdrukt

Toevallig foto's van gemaakt ?

Overduidelijke fouten in prijsweergave kunnen tot ontbinding leiden
Doorgaans gaat het dan om vergissingen in een folder of zo, of bij het prijzen van een artikel een nummertje of komma verkeerd gezet

Hier is de korting op het voorwerp geafficheerd én nadien zonder meer overgenomen in de koopovereenkomst
Gaat dus niet om een simpele materiele fout - de verkoper had die kunnen rechtzetten voor / terwijl de verkoopsovereenkomst opgesteld werd.
Maar vond de prijs blijkbaar ook niet abnormaal.

Korting als "extreem" afficheren betekent natuurlijk dat men een extreme korting als normaal ziet
En 18400€ voor auto vanaf 24000€ is nu ook weer niet onmogelijk of zelfs ongezien


Garage aangetekend pushen om verkoop te laten doorgaan met kopie naar invoerder

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mar 2020 21:25

Niet op ingaan. Echt niet. Gewoon blijven rondrijden.
Willen ze meer, dat het maar via de rechter gaat.

Terug naar “Consumenten Koop”