Gebrekkig product

Bart
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

Gebrekkig product

#1 , 23 nov 2005 22:33

Deze mail ontvingen wij vandaag. Afzender gaf toestemming voor plaatsing.


Hallo,

Na een beetje surfen kwam ik op jullie website terecht.
Maar omdat ik geen expert ben in mijn weg te vinden, stuur ik mijn vraag per mail.

Wij kochten in de maand Mei een elektrische zonneluifel. Deze is door een bedrijf geleverd en geplaatst. Maar na drie keer te gebruiken, merken wij dat de zonneluifel scheef trekt en tegen onze gevelstenen komt, met als resultaat dat deze niet kan gebruikt worden.
De aankoop kostte ons wel 18OO euro. Ondertussen doen wij niet anders dan bellen, brieven sturen en zelfs aangetekende zendingen sturen naar zowel de offici?le plaatser (Iso Omega) als met de fabriek (Brustor). Van Brustor krijgen wij aangetekende zendingen terug dat de plaatser (Iso
Omega) dit probleem moet komen oplossen.
Ook de brieven van Brustor stuur ik aangetekend door naar Iso Omega, maar deze reageren niet. Wij hebben algedreigd met een raadsman te kontakteren, maar ook dit schrikt hen niet af. Waar kunnen we verder terecht of welke stappen moeten we verder ondernemen?
Alles is betaald en we kunnen het product niet gebruiken vanwege een defect. Ondertussen hangt deze luifel er al meer dan 6 maanden zonder hem te gebruiken.
Graag jullie reactie hierover aub.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hour Glass
Berichten: 6
Locatie: Leuven

#2 , 24 nov 2005 17:31

Dit lijkt mij typisch een probleem van verborgen gebreken, tenzij het rolluik verkeerd geplaatst werd, maar dat blijkt niet uit uw uitleg. Het is idd zo dat de verkoper verplicht is de koper te vrijwaren voor verborgen gebreken. Ik denk niet dat er, gezien de feiten, veel twijfel kan bestaan over de aanwezigheid van een dergelijk verborgen gebrek, dus ik zal me toespitsen op mogelijke verdere stappen.

Het lijkt me in dit geval zinvol om eens na te gaan wie juist de verkoper is. Is het de fabriek of is het de offici?le plaatser? Dat kan u wellicht afleiden uit uw factuur en eventuele andere documenten. Want het is de verkoper die u moet vrijwaren (art. 1641 BW), anderen hebben er niet rechtstreeks iets mee te maken (al is soms wel een "jump-actie" mogelijk, maar dan wordt het wel heel technisch).

Vervolgens zou het ook interessant zijn om te weten wat u juist in de aangetekende brieven hebt gezegd. De eerste stap heet immers technisch de 'ingebrekestelling' van uw verkoper, maar dat gebeurt best uitdrukkelijk. Het enkel melden van het defect volstaat denk ik niet. U moet de verkoper uitdrukkelijk laten weten dat u herstelling of vergoeding eist.

Indien dit alles is gebeurd en de verkoper nog steeds niets wil doen, zal er vrees ik niets anders op zitten dan een advocaat aan te spreken. Gezien de prijs van het door u aangekochte goed, is dat denk ik wel te overwegen.

P.S. Ik weet dat het B.W. onlangs is aangepast aan de Europese Richtlijn inzake consumentenkoop, maar ik weet niet of dat reeds op dit geval van toepassing kan zijn. Wellicht maakt dit het voor u nog gemakkelijker om uw gelijk te halen. Misschien kan iemand mij op dit punt aanvullen?

my
Berichten: 11
Locatie: Limburg

#3 , 26 nov 2005 20:08

Hallo, de wet consumentenkoop is in werking getreden, 1/1/2005. Het is de bedoeling van deze wet nog een betere bescherming te garanderen van de consument. In de wet consumentenkoop wordt geen onderscheid gemaakt tussen verborgen gebrek en niet-conforme levering, maar wordt enkel gekeken naar de conformiteit, wat het wat simpeler maakt. Verder dient binnen 6 maanden melding gemaakt te worden van het probleem, om te kunnen genieten van het gunstig regime namelijk 'vermoeden van kwade trouw in hoofde van verkoper ' waardoor de bewijslast van de consument verlicht wordt. Na deze 6 maanden kan u nog een vordering instellen, maar valt het gunstige regime weg. U moet dan zelf aantonen dat het probleem bestond, of in de kiem aanwezig was, op het moment van de koop, en dat het dus het gebruik dat u ervan wenst te maken, niet toelaat. Ik zou dus eerst kijken: heeft u het gekocht na 1/1/2005, zoja heeft u binnen de 6 maanden laten weten dat het niet werkte? ik hoop dat u het probleem opgelost krijgt, want dit kan natuurlijk niet. groetjes

Reclame

Flupke
Berichten: 2

#4 , 01 dec 2006 18:26

Stel dat het gebrek niet bestond op het ogenblik van de koop en de levering/plaatsing wel juist gebeurde.

Kan je nog iets doen als het gebrek aan het consumentengoed zich pas voordoet na meer dan 1 jaar en je het dan pas vaststeld?

Jan S
Berichten: 397

#5 , 05 jan 2007 17:35

uit de cursus - Wet consumentenkoop

Om te antwoorden op de vraag van Flupke:

Waarborgtermijn
* gebrek moet zich manifesteren binnen de 2 jaar na levering, na die 2 jaar val je terug op het gemene recht
* in het geval van herstelling, vervanging of onderhandeling wordt de termijn van 2 jaar geschorst

Meldingstermijn
* in Belgi? zijn de partijen vrij om te kiezen of er al dan niet een meldingstermijn is, en wat het gevolg is van een te late melding.

Verjaringstermijn
* kan niet verstrijken vooraleer de waarborgtermijn verstrijkt
* je kan dus naar de rechter stappen indien je binnen de waarborg- en meldingstermijn zit EN binnen 1 jaar na vaststelling van het gebrek (dit kan niet vervallen vooraleer de waarborgtermijn vervallen is)

mvg

Jan

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 07 jan 2007 09:20

?Art.1649bis...? 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :3? ? consumptiegoederen ? : alle roerende lichamelijke zaken, behalve...Art.1649ter...? 4. Gebrek aan overeenstemming ten gevolge van een verkeerde installatie van het consumptiegoed wordt gelijkgesteld met gebrek aan overeenstemming van het goed wanneer de installatie deel uitmaakt van de koopovereenkomst betreffende het goed en door de verkoper of onder diens verantwoordelijkheid is uitgevoerd...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Hieruit volgt dat de bepalingen inzake consumentenkoop van toepassing zijn in dit geval.

?Art.1649ter...? 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :4? het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten...?(B.W.).

Uit ?dat de zonneluifel scheef trekt en tegen onze gevelstenen komt? volgt dat deze zonneluifel niet in overeenstemming met de overeenkomst.

?Art.1649quater.? 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...?(B.W.).

Mits aan te tonen dat het gebrek bestond bij de levering is de verkoper jegens de consument daarvoor aansprakelijk.

Maan de verkoper(zie bestelbon of factuur) aangetekend aan het gebrek te verhelpen binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn.Deel hem daarin mee dat bij in gebreke blijven na die termijn u de zaak aanhangig maakt bij de rechtbank en handel ernaar.

?Art.1649quater...? 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van ??n jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn v??r het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in ? 1, mag verstrijken.?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Terug naar “Consumenten Koop”