Tweedehands elektrische fiets blijkt 7 jaar oud ipv 3 jaar via tweedehands.be

DaMota
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tweedehands elektrische fiets blijkt 7 jaar oud ipv 3 jaar via tweedehands.be

#1 , 23 feb 2020 21:15

Goeieavond,

Ik heb een elektrische fiets aangekocht via tweedehands die 7 jaar oud blijkt te zijn ipv bijna 3 jaar.
Alle contact verliep eerst via tweedehands en daar liet hij weten op mijn vraag dat de elektrische fiets bijna 3 jaar oud is.
De dag na de aankoop nam ik de batterij uit de fiets om te zien welk type batterij dit was en na opzoeken op internet ontdekte ik dat de fiets modellen waren van 2010 tot ten laatste 2013. Ik belde de fietswinkel op die op de fiets vermeld stond en zij bevestigden dit: de fiets was aangekocht in 2013.
Ik probeerde dit onderling op te lossen met de verkoper maar tevergeefs: zijn opmerking was: 'verkocht is verkocht!
Ik kan dit uiteraard maar moeilijk aanvaarden... Temeer omdat hij nu beweert klacht ingediend te hebben dat ik hem stalk...
Ik heb enkele vragen:
* Zijn de berichten op tweedehands geldig als bewijs?
* Welke stappen kan ik zetten en heeft het vooral zin?
* Zelf klacht indienen bij de politie wegens oplichting?
* Aangetekend schrijven naar de verkoper en naar het vredegerecht stappen?
Bedankt voor de tips.
Mvg,
Mario

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 24 feb 2020 00:02

Beide particulier?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 feb 2020 09:12

Je kan klacht neerleggen bij 2de hands wegens foute en misleidende verkoopinfo.
Hoeveel heb je hem betaald tov de originele prijs? Heb dat zelf al 2 x gedaan, en ze hebben de verkoper aangeraden het object terug te nemen, en dat is ook gebeurd. Zelf heb ik al bijna 400 kopen en verkopen op 2de hands

Reclame

DaMota
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2020 09:39

@ Franciscus: beiden particulier

katwezel
Berichten: 375

#5 , 24 feb 2020 12:45

Dan heb je niets meer te zeggen

DaMota
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2020 16:38

Daarjuist het fantastische nieuws gehad bij de politie dat zij niets kunnen doen, het gaat om een burgerlijke zaak en ze verwijzen mij door naar het vredegerecht, maar daar is de tegenpartij niet verplicht om te komen opdagen, dus maat voor niets.
Betekent voor mij hetzelfde als licht de mensen maar op, ze kunnen toch niets doen!

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 24 feb 2020 16:41

Daarjuist het fantastische nieuws gehad bij de politie dat zij niets kunnen doen, het gaat om een burgerlijke zaak en ze verwijzen mij door naar het vredegerecht, maar daar is de tegenpartij niet verplicht om te komen opdagen, dus maat voor niets.
Betekent voor mij hetzelfde als licht de mensen maar op, ze kunnen toch niets doen!
Politie is inderdaad niet bevoegd, dit is een burgerlijk geschil. De rest van de uitleg is wat kort door de bocht, u kunt via het vredegerecht wel degelijk een bindende uitspraak forceren.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#8 , 24 feb 2020 18:57

Als het minnelijk niet lukt (wat u al geprobeerd heeft), zal het vredegerecht worden.

Als u geen uitgebreide rechtsbijstand heeft, zal u in eigen naam dienen te handelen, of zelf een advocaat betalen.
Dit is een contractueel geschil, dus de doorsnee RBV zal niet tussenkomen (zoals die in een familiale).

Als de tegenstander niet komt opdagen, is dit zijn/haar probleem, en wordt de uitspraak in uw voordeel gedaan.

Ik schat de kans 50/50 hier in: u had immers de kans om de batterij eruit te nemen, en dit te onderzoeken voor u overging tot aankoop.
Desalniettemin blijft het bedrieglijk, waardoor ik u dus wel een kans zie maken.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 24 feb 2020 20:02

u had immers de kans om de batterij eruit te nemen, en dit te onderzoeken voor u overging tot aankoop.
Een aankoop via 2de hands gebeurd via elektronische weg, en dus op afstand. Je kan het voorwerp enkel controleren als je het terplaatse gaat ophalen.
Wat heeft TS gedaan? Afgehaald of laten opzenden?

Terug naar “Consumenten Koop”