CV-ketel slaat door na algemene stroompanne: wie is aansprakelijk?

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

CV-ketel slaat door na algemene stroompanne: wie is aansprakelijk?

#1 , 22 feb 2020 07:13

Donderdagavond hebben we in onze buurt (verspreid over verschillende gemeentes) een algemene stroompanne gehad.

Sinds die panne slaat onze cv-ketel door. Hij blijft verwarmen ook al is er geen warmtevraag. Een “geluk” dat dit in de winter voorvalt en niet in de snikhete zomer.

Lang verhaal kort, er zijn dus kosten aan de ketel vanwege die stroompanne.

Kan ik de kosten bij de netbeheerder Fluvius verhalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 feb 2020 09:13

Gewoonlijk kan je die nite verantwoordelijk stellen voor een stroomuitval. Lees us contract en de algemene voorwaarden met Fluvius.
Ik denk dat door de stroomuitval uw thermostaat is ontregeld. Mogelijks is de heroplaadbare batterij, die hier gewoonlijk insteekt, stuk of versleten. Neem er uw gebruikshandleiding van de thermostaat bij en regel hem opnieuw af.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 22 feb 2020 10:42

Onderzoek misschien ook eens een mogelijkheid om uw brandverzekering aan te spreken. Ik ben geen technicus, maar als er een zgn te hoge stroom gepasseerd is, kan dit wel schade aanrichten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 feb 2020 11:12

maar als er een zgn te hoge stroom gepasseerd is, kan dit wel schade aanrichten.
Als er overspanning op het elektriciteitsnet komt, zal de CV-ketel niet het enige zijn dat stuk gaat, en de vraagsteller niet de enige zijn met schade ... zo'n dingen halen ook wel eens de pers :wink:

Het kan een ontregeling zijn zoals Mava suggereerde.
Het kan zijn dat een keer spanning af- en weer opzetten het laatste zetje is dat elektrische apparatuur nodig heeft om de geest te geven

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 22 feb 2020 11:59

Een ketel die doorslaat heb ik nog nooit geweten.
Wel dat door het uitvallen van de elektriciteit de instellingen op één of andere default instelling zijn teruggevallen.
Een ketel die doorslaat? en continu blijft opwarmen heb ik nog nooit meegemaakt. Dan zou het water moeten koken in uw leidingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#6 , 22 feb 2020 13:08

Een ketel die doorslaat heb ik nog nooit geweten.
Wel dat door het uitvallen van de elektriciteit de instellingen op één of andere default instelling zijn teruggevallen.
Een ketel die doorslaat? en continu blijft opwarmen heb ik nog nooit meegemaakt. Dan zou het water moeten koken in uw leidingen.
Aan de ketel zelf kan je het regime instellen. Heb dit nu als tussenoplossing op 35°C ingesteld. Zal wel de driewegklep zijn.

Dat is mijn vraag ook niet, het is hier een juridisch forum, geen bouwforum. Heb zelf een klima technische achtergrond, dus voor die raad kan ik wel bij mezelf terecht.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 22 feb 2020 13:22

Maar het was toch de ketel die "doorslaat" en niet de driewegsklep?
Die kan enkel in verkeerde stand staan maar niet doorslaan.
Ofwel moet u kunnen bewijzen dat de driewegsklep werd beschadigd door elektr. panne. Niet evident.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 feb 2020 13:49

Zal wel de driewegklep zijn.
En die dingen gaan ook "vanzelf" wel eens stuk


Voor een schadegeval heb je het volgende nodig:

- fout van iemand
- schade
- aantoonbaar verband tussen fout en de schade


Uitvallen spanning kàn een fout zijn van iemand ergens.
Maar er is géén garantie op stroomlevering voor gewone consumentenaansluiting.

Schade , kapotte klep en vervanging

Maar dé hamvraag:
Hoe gaat u bewijzen dat de schade effectief voortkomt uit de eventuele fout die tot wegvallen van de stroom geleid heeft ?


Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 22 feb 2020 17:31

Ik schreef toch:
" moet u kunnen bewijzen dat de driewegsklep werd beschadigd door elektr. panne."

Is één van de voorwaarden die op de website van de VREG staat...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#11 , 26 feb 2020 20:01

Fluvius zegt dat het meest recente onderhoudsattest al voldoende bewijs zou kunnen zijn dat het hun fout is.
In ieder geval is een klachtendossier opgemaakt bij hun en dekt mijn brandverzekering de kosten (die ze zullen proberen te verhalen bij Fluvius).

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#12 , 28 feb 2020 10:20

Hier idd min of meer het zelfde probleem: chauffageketel start niet meer en is/was ontregeld na afsluiten van gas en electra bij de installatie van de nieuwe digitale meter (ja ik ben nu al gejost). Kosten voor opnieuw instellen en ontluchten van de installatie door de reguliere onderhoudsfirma waren 150 euro.
Kan ik deze verhalen gezien gas en electra op initiatief van Fluvius werden af en aangekoppeld met vermoedelijk bovenstaand gevolg. Boiler op nachttarief was zelfde probleem maar door onderaannemer van Fluvius zelf opgelost. Die waren ook beetje kwaad toen ik het verhaal deed ivm de chauffage maar als het weekend voor de deur staat bel je al bibberend toch wel je chauffage man. Wij hadden dit zelf wel opgelost zeiden ze. Ze waren idd van goede wil maar zijn zij chauffagisten ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 28 feb 2020 12:30

Je heb beter uw ketel terug laten opstarten door de techniekers van Fluvius die uw nieuwe meter kwamen installeren. Heb dat zo gedaan, zelfs met de gasboiler die op zolder staat en waarvan de leiding moest ontlucht worden. Ze zijn er een half uurtje zoete mee geweest, maar zijn pas vertrokken toen alles weer deftig werkte. Bij mij hadden ze een slimme elektro en gasmeter gezet. Dus beiden afgesloten gedurende bijna 2 uur..

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#14 , 29 feb 2020 12:55

Het waren geen techniekers van Fluvius maar onderaannemer kabellegger. Ze waren al vetrokken toen ik thuis kwam. buur had sleutel en liet ze binnen. Op vrijdagavond volgt het weekend …...bij Fluvius zelf vonden ze het niet echt dringend. Denk dat dergelijke technieker eigenlijk uit zichzelf moeten checken of alle sin huis terug normaal werkt want blijkbaar krijg ik info dat dit regelmatig voorkomt.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Consumenten Koop”