Problemen met schuifraam nieuwbouwwoning

Charlotte1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Problemen met schuifraam nieuwbouwwoning

#1 , 06 feb 2020 11:43

Dag iedereen, wij zitten een beetje met onze handen in het haar met betrekking tot ons schuifraam. Wij hebben een nieuwbouwwoning waarin we een pvc schuifraam hebben van +/- 4m breed op 2.20m hoog. Deze is augustus 2018 geplaatst en november 2018 zijn we erin getrokken. Het werd ons direct duidelijk dat dit schuifraam heel moeizaam openging, dat je betrekkelijk veel kracht moet zetten. In het kader onderaan waarin de vleugel glijdt als je hem opent kwamen ook snel krassen, wat volgens ons erop wees dat er iets niet correct was. De firma waaraan wij ze gekocht hebben is dit allemaal komen nazien en confirmeerde ons dat er iets niet klopte. Ze hebben het raam er helemaal uitgehaald en er opnieuw ingestoken, dit heeft geen effect gehad. Een tijd erna zijn ze komen kijken samen met de firma die de profielen in elkaar steekt en hebben ze beslist om een nieuw raam te maken en te komen plaatsen. Dit is gebeurd, helaas met dezelfde problemen als resultaat. De verschillende firma's verschuiven de schuld ook door naar elkaar. Zowel de firma die ze geplaatst heeft als de firma die het in elkaar heeft gestoken als de firma van de profielen zijn toen komen kijken, met onze architect erbij. Toen werd gezegd dat op deze afmeting een hefschuifraam een betere optie was geweest. Deze optie hebben wij nooit aangeboden gekregen. Wij kunnen ons vinden in het feit dat een gewoon pvc schuifraam moeizamer opengaat dan een hefschuifraam. De firma waar we ze aan gekocht hebben heeft ons dan ook voorgesteld om op 2 verschillende werven van hen 2 verschillende hefschuiframen van +/- dezelfde grootte te bekijken en proberen, dit was afgelopen oktober. Wij hebben toen gemerkt dat het pvc hefschuifraam het makkelijkst openging, ze hebben ons toen gezegd dat ze ons een voorstel gingen doen. Nu, pas 4 maanden later en na enkele herinneringen, hebben we een voorstel; nog een opleg van 1500 euro + btw (volgens hen de fabrieksprijs) bovenop de prijs die we betaald hebben voor het huidige schuifraam (+/- 1800 euro) = 3600 euro in totaal.

Nu wil ik er ook nog bij vermelden dat het huidig schuifraam dat we hebben al opnieuw schade heeft aan het kader van het vast gedeelte waar de vleugel langskomt bij het open- en dichtschuiven én dat er in het kader onderaan waar de vleugel inschuift water inkomt bij regen. Dit kan toch niet correct zijn, toch zeker niet bij een raam van amper 1 jaar oud.

Onze architect adviseert om tot een compromis proberen te komen, wat wij zeker ook willen (geen advocaten of rechtszaken), maar wat zou dan correct zijn... Wij willen een raam waar geen krassen inkomen bij gebruik en waar geen water in komt te staan, dat lijkt me logisch, dit moet toch ook nog vallen onder garantie? Natuurlijk begrijpen we dat een hefschuifraam meer kost als een gewoon schuifraam en dat we daarvoor iets zouden opleggen maar nóg 1800 euro bovenop de reeds betaalde prijs van 1800 euro lijkt ons veel. En neem nu dat we in die opleg geen compromis kunnen maken met de firma dan zullen ze met het huidig raam iets moeten doen gezien daar krassen in komen en water en deze nog onder garantie valt, toch?

Alvast bedankt om deze lange litanie te lezen en voor het meedenken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 feb 2020 12:57

Is ook volledig normaal . Een dergelijke ruit in dubbel glas (zonder het gewicht van het raamkader) weeg ongeveer 250 Kgr . Hoe wil je dat die probleemloos schuift over een ander raamprofiel, zonder dat daar wieltjes onder . Wieltjes die er bij een hefschuifraam wel onder.
Je werd van in den beginnen verkeerd geadviseerd. Bij een hefraam wordt het raam een paar mm omhoog geduwd, zodat het enkel rolt over die wieltjes, voorzien van kogellagers. Mijn zoon heeft een dergelijk raam in zijn veranda met ongeveer dezelfde maten en kan dat openen met 1 vinger.
Fout ligt dan ook gedeeld bij architect en aannemer

Charlotte1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2020 13:09

Is ook volledig normaal . Een dergelijke ruit in dubbel glas (zonder het gewicht van het raamkader) weeg ongeveer 250 Kgr . Hoe wil je dat die probleemloos schuift over een ander raamprofiel, zonder dat daar wieltjes onder . Wieltjes die er bij een hefschuifraam wel onder.
Je werd van in den beginnen verkeerd geadviseerd. Bij een hefraam wordt het raam een paar mm omhoog geduwd, zodat het enkel rolt over die wieltjes, voorzien van kogellagers. Mijn zoon heeft een dergelijk raam in zijn veranda met ongeveer dezelfde maten en kan dat openen met 1 vinger.
Fout ligt dan ook gedeeld bij architect en aannemer
Ik kan je volledig volgen in je redenering en de technische uitleg, ons werd inderdaad geen hefschuifraam voorgesteld door de firma, enkel een gewoon schuifraam. Maar wat kunnen wij dan nog doen, zonder een juridische lijdensweg te moeten ondergaan?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 feb 2020 16:03

Als jullie niet minnelijk overeen kunnen komen en een oplossing zoeken zie ik niet onmiddellijk een oplossing. Je had je op dat moment beter moeten laten voorlichten en ergens anders nog info halen. Wat doet of deed uw architect in dit plaatsje? Was hij betrokken bij de beslissing om slechts een schuifraam te nemen?
Je kan uiteraard geen 2 PK kopen om dan te klagen over het lawaai.

Charlotte1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2020 19:32

Als jullie niet minnelijk overeen kunnen komen en een oplossing zoeken zie ik niet onmiddellijk een oplossing. Je had je op dat moment beter moeten laten voorlichten en ergens anders nog info halen. Wat doet of deed uw architect in dit plaatsje? Was hij betrokken bij de beslissing om slechts een schuifraam te nemen?
Je kan uiteraard geen 2 PK kopen om dan te klagen over het lawaai.
Beste Mava, ik begrijp maar al te goed dat we niet kunnen verwachten dat het zo vlot gaat als bij een hefschuifraam en dat een opleg dan vanzelfsprekend is wanneer we opteren om het raam te vervangen. Als we een compromis willen sluiten over de opleg en de firma gaat niet akkoord en wij gaan dan niet door met de vervanging door een hefschuifraam lijkt het me wel dat ze nog altijd de problemen aan het huidig raam moeten oplossen (krassen en water in het kader). Ook al maakt een nieuwe 2 PK meer lawaai zou jij ook wel niet akkoord gaan met krassen in de carrosserie en water bij de pedalen vermoed ik...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 feb 2020 20:06

Heb je al eens bij andere firma's geïnformeerd wat een totaal nieuw hefschuifraam zou kosten?
Die krassen zijn er juist ingekomen als gevolg van jullie foute beslissing.

Charlotte1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 feb 2020 20:16

Heb je al eens bij andere firma's geïnformeerd wat een totaal nieuw hefschuifraam zou kosten?
Die krassen zijn er juist ingekomen als gevolg van jullie foute beslissing.
Wij hebben inderdaad geïnformeerd wat een totaal nieuw hefschuifraam zou kosten en dat is 3700 euro.
Als wij naar een firma gaan en vragen naar een schuifraam 4m/2.20”m en zij stellen ons dit schuifraam voor en plaatsen het, dan zijn de krassen in het kader toch ónze fout...(zij als kenners van de sector en wij als leken en op één of andere manier hadden wij meer moeten weten als hen dan van schuiframen?)Daar moet je mij de logica toch even van uitleggen want daar kan je echt niet in volgen. Volgens jouw logica zou elk gewoon schuifraam die geplaatst wordt dan krassen moeten geven op het kader binnenin en is dat helemaal normaal?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 07 feb 2020 09:07

Heb je al eens bij andere firma's geïnformeerd wat een totaal nieuw hefschuifraam zou kosten?
Die krassen zijn er juist ingekomen als gevolg van jullie foute beslissing.
Volgens jouw logica zou elk gewoon schuifraam die geplaatst wordt dan krassen moeten geven op het kader binnenin en is dat helemaal normaal?
Zeker als het een raam van om en nabij de 300 Kgr is. Bij kleinere n uiteraard lichtere ramen is dat geen probleem.
Jullie hebben een schuif raam gevraagd en hebben dat ook gekregen. Het was aan de verkoper u te informeren van de andere mogelijkheden.
Als ik hier lees dat de installateur het raam niet zelf gemaakt heeft , maar het gewoon ergens anders besteld heeft heb ik zo mijn twijfels over zijn deskundigheid. De installateur is in deze enkel en alleen een plaatser. Hij plaats wat jullie besteld hebben, en treft dus geen enkel blaam.

Terug naar “Consumenten Koop”