betalingsmodaliteiten in contract meubelzaak

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

betalingsmodaliteiten in contract meubelzaak

#1 , 31 jan 2020 22:22

Dit is de mail die ik verzonden heb naar de meubelzaak, waar ik voorstelde om het resterende bedrag dat meer dan 2500 euro bedraagt over te schrijven. Dit vanwege de beperking op een standaard bankkaart bij bankcontactbetalingen van 2500 euro.
Contant aan de leverancier betalen mag (mondeling verteld) niet. Nochthans staat het wel vermeld in de kleine lettertjes.
Welnu, er staat in de hoofding van de brief een bankrekeningnummer, dus ik neem aan dat dit nummer gebruikt kan worden. Maar er staat nergens vermeld dat overschrijven een correte betaalmethode is voor deze winkelketen. ik maak een opening om ofwel de betaling in 3 tijden uit te voeren, wat wel is voorzien in het contract (kleine letters) zonder dat er sprake kan zijn van een afbetaling. Ofwel om schriftelijk te bevestigen dat ik de betaling via overschrijving mag doen. ik vraag me wel af, gezien de fouten in het document, of het rekeningnummer in de header nog correct is; daarvan ga ik nog bevestiging vragen. De levering werd uitgesteld met een week, maar we werden wel verzocht een datum vast te leggen.

Ik heb van u vernomen dat het getekende contract bindend is, en dat ik de kleine letters eens moet doorlezen. ben ik net mee bezig. ik stel vast ten eerste dat het voorschot 25% dient te bedragen van de totale aankoopprijs. dat is niet gebeurd, het voorschot, oftwel ook wel het reservatiebedrag genaamd is te laag. Dit resulteert in een resterende som van 3800 euro.

Dit kan niet met een standaard bankkaart* worden voldaan, en ook niet contant. Want een standaard bankkaart is gelimiteerd op 2500 euro, waar de verkoopster mij duidelijk "mondeling" op heeft gewezen tijdens het aankoopproces, en in contanten is het maximum beperkt op 3000 euro. Desondanks dit staat er in de kleine letters punt 3 dat het voorschot wel degelijk 25% moest bedragen. Het was mogelijk een goed idee geweest af te spreken de betaling in 3 stukken te doen. Meerdere vakmensen, waaronder mijn beide schrijnwerkers passen dit systeem reeds toe.

Betalingen dienen volgens de door u vernoemde kleine letters contant te geschieden. ofwel met een bankcheque, ofwel in speciën. Door het wettelijk max van 3000 euro kan dit laatste ook al niet. Bankkaart staat achteraan niet bij de betaalmogelijkheden. In punt 6 staat zelfs gestipuleerd dat alle goederen contant betaalbaar zijn, in handen van de leverancier.

Kort samengevat. de kleine letters, en de voorkant van het getekende document spreken elkaar tegen. Volgens de kleine letters mag ik 3800 euro betalen aan de vrachtwagenchauffeur. Het wettelijke max van 3000 euro is van toepassing, maar staat, helaas voor de consument die geen jurist is niet vermeld op het contract.

Volgens de voorkant van uw contract is wel sprake van een betaling binnen 8 dagen, en betaling met een bankkaart of bankcheque. Gelieve mij schriftelijk te bevestigen, teneinde het ontbinden van het huidige contract of opstellen van een correct wettelijk contract en rechtszaken te vermijden, te bevestigen dat betaling via bankoverschrijving, voor u, de gerant, en voor de hoofdzetel aanvaard wordt als geldig betaalmiddel, dan kunnen we overgaan tot afhandeling van deze zaak middels ons in staat te stellen de betaling te voldoen. En laat na ontvangst van het geld schriftelijk weten dat de storting in orde is dan kunnen we een schriftelijk te bevestigen leveringsdatum afspreken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 31 jan 2020 22:24

Wet is wet, cashbetalingen voor bedragen >3000 euro zijn verboden. De limiet op de bankkaart verhogen kan via een eenvoudig telefoontje naar uw bankier.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 01 feb 2020 07:22

Ga een bankcheque halen bij uw bank om het saldo te betalen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2020 09:08

Wat is er mis met een bankcheque ??

Dit is snel, en zeer efficient.

Hoe denk je dat anderen het doen als ze een wagen kopen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 01 feb 2020 10:03

Wat is er mis met een bankcheque ??
Bestaat dit ook voor een betaling in NL of DE?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2020 10:10

Wat is er mis met een bankcheque ??
Bestaat dit ook voor een betaling in NL of DE?
Ik zou het echt niet weten !

We zijn Europa en de bankrekeningen zijn Europees ik vermoed van wel.

Er zijn er hier wel die ons dit gaat zeggen , wil dit ook wel eens weten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 feb 2020 12:28

U schrijft dat u ook aan de chauffeur mag betalen : pinnen ?
Het is vandaag de dag toch gebruikelijker dat men aan de afleveraar kan betalen met uw bankkaart.
Veel Nederlandse firma's passen dit reeds toe.

In het buitenland zijn cheques ( zelfs bankcheques ) bijna niet meer hanteerbaar en gangbaar.
Internetbankieren is toch een goede oplossing ?

CityBird
Berichten: 792

#8 , 01 feb 2020 13:31

Internetbankieren is toch een goede oplossing ?
Dat is niet onmiddellijk zichtbaar op de rekening van de begunstigde, laat staan dat de leverdienst dit zou kunnen zien.

Op voorhand betalen? Je zal maar eens 50.000€ overmaken naar een autodealer die op de rand van faling staat of de auto die je gekocht (nog) niet de eigendom is van dealer. Eerste hand ervaring.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 feb 2020 13:43

TS is uw aankoop in België of in het buitenland ? In België zou u zeker geen problemen mogen kennen.
Per overschrijving. U kunt trouwens de firma ( indien u die niet vertrouwd ) even nagaan op google, of beter inlichtingen vragen aan uw bankier omtrent de solvabiliteit van de firma, ook in de balansgegevens op NBB.
In Nederland kunt u de firma eerst doorlichten : o.a. hebben zij een keurmerk ? Zijn verschillende organisaties die hun certificaat verlenen aan solvabele firma's.

Natuurlijk zoals ook CityBird meldt; een voorschot of voorafbetaling houdt steeds een mogelijk risico in.

Dus firma eerst even doorlichten of info opvragen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 feb 2020 13:54

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 01 feb 2020 14:29

Internetbankieren is toch een goede oplossing ?
Neen, daar worden net mensen mee opgelicht ...
Overschrijving LIJKT gebeurd, verkoper geeft goed mee, maar overschrijving gaat nooit door ...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 feb 2020 19:26

Internetbankieren is toch een goede oplossing ?
Neen, daar worden net mensen mee opgelicht ...
Overschrijving LIJKT gebeurd, verkoper geeft goed mee, maar overschrijving gaat nooit door ...
Inazuma,

geen kritiek op uw reactie; maar kunt u uitleggen waarom internetbankieren geen goede oplossing is ?
Begrijp uw reden tot oplichting niet.
U schrijft thuis vanachter de PC zelf uw bedrag over op de rekening van de verkoper. Verkoper levert bij ontvangst de goederen,
of u schrijft over na de levering. Met uw app smartpfone kunt u ter plaatse de overschrijving doen terwijl verkoper de uitvoering zelf kan
zien, desnoods kopie ter plaatse versturen naar zijn PC of email.
Betaling wordt ingegeven en doorgevoerd door uzelf en de bank voert die uit. Men kan zelfs ter plaatse of direct bij u thuis kijken dat het bedrag
van uw bankrekening is gegaan ( als bewijs ).

Ik bedoel geen overschrijvingen per PayPal of andere online betalingsprocedés aangeboden door online verkopers. Overschrijven langs internetbankieren van uw eigen bankier ( toch veilig en gedekt ? ).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 01 feb 2020 19:53

Met uw app smartpfone kunt u ter plaatse de overschrijving doen terwijl verkoper de uitvoering zelf kan zien
Zo gaat dat dus
Alleen gaat de overschrijving nooit effectief door ...

Voorbeeldje ?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ni ... ~a463b4cf/

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#14 , 01 feb 2020 20:04

Vormelijk en taalkundig is de brief slecht opgesteld, inhoudelijk blazé en juridisch niet zuiver. Ik word niet enthousiast van zulke brieven.
Ik heb van u vernomen dat het getekende contract bindend is
Als het niet bindend is, is het geen contract.
en dat ik de kleine letters eens moet doorlezen. ben ik net mee bezig.
Aangeraden wordt dat te doen voor het contracteren, erna is redelijk onzinnig.
ik stel vast ten eerste dat het voorschot 25% dient te bedragen van de totale aankoopprijs. dat is niet gebeurd, het voorschot, oftwel ook wel het reservatiebedrag genaamd is te laag.
Dit bedrag is bedongen in voordeel van de leverancier. Het staat partijen vrij om daarvan af te wijken mits wilsovereenstemming, in het bijzonder de leverancier. Door het betalen van het voorschot heeft u zich impliciet akkoord verklaard met dit bedrag.
Dit kan niet met een standaard bankkaart* worden voldaan
Dit is feitelijk onjuist.
Het was mogelijk een goed idee geweest af te spreken de betaling in 3 stukken te doen. Meerdere vakmensen, waaronder mijn beide schrijnwerkers passen dit systeem reeds toe.
U kan betalingen tussen ondernemingen onderling niet vergelijken met betalingen tussen een onderneming en een consument. Ik begrijp ook niet goed wat u bedoelt met betaling in 3 stukken te doen. Dat zal u moeten uitleggen. Overigens met een onderneming een bedrag groter dan 3000 EUR niet in verschillende keren ontvangen, dus in cash in stukken betalen is sowieso niet toegelaten indien meer dan 3000.
Bankkaart staat achteraan niet bij de betaalmogelijkheden.
Hoeft ook niet, onderneming is vrij om te beslissen welke betaalmethode ze aanvaardt op de wettige na. Het is inderdaad tegenstrijdig dat ze daarna aangeven wel betalingen met de bankkaart te aanvaarden.
helaas voor de consument die geen jurist is niet vermeld op het contract.
Is ook onmogelijk om alle materiële weten van alle instanties in een overeenkomst op te nemen. Iedereen wordt geacht dat te weten, ook al weet niemand alles - dat is volstrekt onmogelijk.
Gelieve mij schriftelijk te bevestigen, teneinde het ontbinden van het huidige contract of opstellen van een correct wettelijk contract en rechtszaken te vermijden, te bevestigen dat betaling via bankoverschrijving, voor u, de gerant, en voor de hoofdzetel aanvaard wordt als geldig betaalmiddel
Een ontbinding in uw nadeel, omdat u weigert over te gaan tot betaling op de wijze waarop u zelf heeft toegestemd. Een correct wettelijk contract - daar zal ik zelfs maar niet op ingaan. Ze hoeven geen betaling per overschrijving te aanvaarden en u kan ze daar niet toe dwingen. Als ze dit toestaan, is omdat ze allicht een geste doen en van het 'gezeik' (pardon my french) willen afzijn.

Betaal d.m.v. een bankcheque of laat uw limiet uitzonderlijk verhogen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 feb 2020 20:18

Met uw app smartpfone kunt u ter plaatse de overschrijving doen terwijl verkoper de uitvoering zelf kan zien
Zo gaat dat dus
Alleen gaat de overschrijving nooit effectief door ...

Voorbeeldje ?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ni ... ~a463b4cf/
Uw voorbeeld is natuurlijk correct; maar dan hoeven wij nooit nog iets te kopen of verkopen. Zie ook mijn opmerking om eerst het water te
keuren van de verkoopfirma. Bovendien is aangehaalde nieuwsmelding zeer opvallend bedrieglijk als men even zijn gezond verstand gebruikt.
Is erg doorzichtig. Absoluut juist is reeds dagelijkse kost geworden. Maar wie kan ons daar tegen beschermen ( zelfs de overheid niet ? ) ?

Goede raad aan TS'ers koop bij gekende en vertrouwde firma's en bij grote uitgaven eerst info opzoeken.

Link voor Ts https://test-aankoop.be/geld/betalen/do ... imaal-3000

Inazuma, er lopen veel criminelen rond en op straat. Blijven wij dan best altijd binnenhuis ?
Men kan ook cash betalen met valse briefjes.

Ik begrijp uw reactie wel; maar we kunnen toch niet terug naar de ruilhandel ?

Terug naar “Consumenten Koop”