Ramen geplaatst - Factuur komt niet - Verjaring?

storyteller
Topic Starter
Berichten: 4

Ramen geplaatst - Factuur komt niet - Verjaring?

#1 , 04 aug 2008 09:32

Hallo allemaal,

Begin dit jaar is een installateur bij ons nieuwe ramen komen plaatsen. Ik had hem destijds een voorschot van 1000 EUR betaald, en wacht nu al maandenlang op zijn factuur voor de resterende 4000 EUR.

Omdat er maar geen factuur komt, betaal ik uiteraard ook niet.

De vraag is nu: hoelang heeft deze firma nog om een factuur te sturen zonder dat ik verjaring kan inroepen? Mijn idee is dat ze het gewoon vergeten zijn - des te beter - maar tot wanneer mogen ze nog afkomen met hun factuur en ben ik nog verplicht ze te betalen?

Dank bij voorbaat!
Theo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 04 aug 2008 10:26

Nog effe wachten, in 2018 bent u schuldenvrij!

roadie
Berichten: 216

#3 , 04 aug 2008 18:12

Beste storyteller,

ik zou eerlijk gezegd niet graag de reputatie toegedicht krijgen dat ik mijn facturen niet betaal. Iedereen kan zich vergissen of een vergetelheid.

Neem eens contact met de leverancier en vraag eens of er geen vergetelheid is. U maakt deze leverancier gelukkig en u kan met een gerust geweten gaan slapen. De centen moest u toch betalen.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 03 sep 2008 22:53

.De vraag is nu: hoelang heeft deze firma nog om een factuur te sturen zonder dat ik verjaring kan inroepen? Mijn idee is dat ze het gewoon vergeten zijn - des te beter - maar tot wanneer mogen ze nog afkomen met hun factuur en ben ik nog verplicht ze te betalen?
De faktuur moet binnen het jaar na het leveren van de prestatie volgen. Ik zou rustig afwachten, want blijkbaar kunnen ze het geld missen.

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 04 sep 2008 09:14

Die factuur moet mss binnen het jaar, de vordering blijft evenwel 10 jaar bestaan...

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#6 , 04 sep 2008 15:06

Ben je tevreden over de uitgevoerde werken?
Daarmee heeft de aannemer zijn deel van jullie overeenkomst uitgevoerd. Neem zelf contact op met hem om te vragen hoe en wanneer jij jouw deel van de overeenkomst kunt uitvoeren! :roll:

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 05 sep 2008 01:10

Begrijp ik ook wel en in principe heb je natuurlijk gelijk. Maar als storyteller letterlijk zegt
Omdat er maar geen factuur komt, betaal ik uiteraard ook niet.
en vraagt ...
... hoelang heeft deze firma nog om een factuur te sturen zonder dat ik verjaring kan inroepen?
en nog...
Mijn idee is dat ze het gewoon vergeten zijn - des te beter - maar tot wanneer mogen ze nog afkomen met hun factuur en ben ik nog verplicht ze te betalen?
vind ik dat ik/wij geen oordeel mogen vellen over de morele of ethische kant van de zaak. Wet is wet en er zijn veel wetten die in het geheel geen rekening houden met enige ethiek van diezelfde wet. Als storyteller onomfloerst vraagt hoe hij op een volledig wettellijke manier trouwens kan ontsnappen aan het betalen van de rest van die faktuur, kan men daar als forumlid op ingaan of niet. Ik heb hier trouwens ronduit eens op dit forum toegegeven dat ik van die verjaringstermijn ook eens gebruik gemaakt heb. Ik heb toen ook van niemand een vingerwijzing gekregen en apprecieer dat.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 05 sep 2008 11:58

Ben je tevreden over de uitgevoerde werken?
Daarmee heeft de aannemer zijn deel van jullie overeenkomst uitgevoerd. Neem zelf contact op met hem om te vragen hoe en wanneer jij jouw deel van de overeenkomst kunt uitvoeren! :roll:
Het sturen van een factuur en de daarbij horende betaling maken deel uit van de overeenkomst. T'is evenwel aan de aannemer om zijn deel van de overeenkomst na te komen...wat niet weg neemt dat de verjaringstermijn 10 jaar is!

Terug naar “Consumenten Koop”