waarborg bij aankoop computer

Lenart
Topic Starter
Berichten: 24

waarborg bij aankoop computer

#1 , 16 dec 2019 08:18

Hello,

Vrijdag 12.12 bestelde computer afgehaald bij X. Geen kasticket : NIKS. Gevraagd naar een faktuur, ze gingen die opsturen via mail.
Zelf mails gestuurd naar hun klantenservice en aangedrongen op een faktuur, verschillende antwoorden van verschillende medewerkers gaande van : er is een achterstand, eentje heeft die zelfs opgestuurd en de volgende claimt dat er alléén een proforma faktuur is, allemaal zeggen ze dat ze zo spoedig mogelijk het nodige doen.
Geregistreerd op de site van de fabrikant en daar krijg ik 12 maanden waarborg, en bij X(als ik de site mag geloven) 2 jaar, maar daarvoor heb ik die faktuur nodig.
Hoe zit dat met die waarborg : zonder faktuur ? Als die niet geldig is kan ik iets doen om die toch te bekomen ?
Een ding is zeker : nooit meer koop ik daar iets, het enige positieve is de beschikbaarheid na één dag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 16 dec 2019 09:52

Een factuur moet alleen voor een zelfstandige, voor een particulier is een kasticket of iets in die aard voldoende.

Uw garantie is te regelen met de verkoper, niet met de fabrikant.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2019 10:05

Wanneer een particulier iets koopt in uw zaak, dan moet er in principe geen factuur op gemaakt worden
Deze vrijstelling van facturatieplicht in het geval van particuliere klanten is echter niet voor garagisten als de verkoop wel hoger is dan 125€ en aannemers die moeten altijd factureren, ook aan hun particuliere klanten.

Ook verhuizingen, verkoop op afbetaling en kopen bij een groothandelaar die moeten factureren.

Men mag soms een vergoeding vragen wanneer je een factuur vraagt, maar dit moet men vooraf mededelen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Lenart
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 16 dec 2019 12:01

Bedankt voor jullie reacties.
Het probleem is ik heb zelfs geen kasticket, daarom een faktuur.
Ik heb dus met bancontact betaald, misschien geldt mijn bankuittreksel als bewijs van aankoop voor de garantie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2019 12:37

Bedankt voor jullie reacties.
Het probleem is ik heb zelfs geen kasticket, daarom een faktuur.
Ik heb dus met bancontact betaald, misschien geldt mijn bankuittreksel als bewijs van aankoop voor de garantie.
Als ze geen factuur opsturen kan je dus met je afschrift van bankcontact altijd bewijzen, en je heeft 2 jaar garantie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lenart
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 16 dec 2019 13:44

@denlowie : heel erg bedankt, dat stelt me toch gerust, al heb ik absoluut geen vertrouwen meer in die winkel.

edc1
Berichten: 50

#7 , 16 dec 2019 13:57

Als ze geen factuur opsturen kan je dus met je afschrift van bankcontact altijd bewijzen, en je heeft 2 jaar garantie .
Hier ben ik nog niet zo zeker van. Op dit afschrift staat er volgens mij niets dat refereert naar het aangekochte artikel, laat staan merk en typenr. Wat meestal toch een vereiste is om aanspraak te kunnen maken op garantie.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 dec 2019 14:12

Hier ben ik nog niet zo zeker van. Op dit afschrift staat er volgens mij niets dat refereert naar het aangekochte artikel, laat staan merk en typenr. Wat meestal toch een vereiste is om aanspraak te kunnen maken op garantie.
Inderdaad

Bancontact geeft aan dat er een aankoop was
Maar niet wàt er gekocht werd
Daarvoor is kassaticket of factuur nodig waar dat op staat ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 dec 2019 14:37

waterdicht is dit niet, maar een vrederechter die een bewijs van een betaling aan winkel van XXX€ ziet weet ook wel wat er gaande is, rechtszaak mee gemaakt 400.000 Bef in de handen gegeven, men zei dat men ze niet ontvangen had en rechtszaak eerste aanleg en men kon bewijzen dat exact 400.000 Bef op deze dag afgehaald werd en men is in het gelijk gesteld.
Dat het niet water dicht is OK, maar een PC zaak gaat daar toch niet moeilijk over doen hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lenart
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 17 dec 2019 16:55

Na héél veel aandringen en zagen (telefoon en mail) ben ik erin geslaagd om toch een faktuur te pakken te krijgen.
Dus eigenlijk is dit opgelost.
Bedankt allemaal voor de uitleg.

Terug naar “Consumenten Koop”