Wij hebben net een grondige renovatie van onze woning achter de rug. We hebben onder andere alle ramen en de voordeur laten vervangen. De laatste factuur van de ramen dateert van eind mei. Ons huis werd opgeleverd eind juni. In juli zijn we verhuisd.
In het glas van het schuifraam merkten we al snel een streep. Die is echter niet heel opvallend. Wij dachten dan ook eerst dat het de lichtinval was, of nog verbouwingsstof dat zou verdwijnen bij een grondige poetsbeurt.
Na die zeer grondige poetsbeurt bleek echter dat het stof tussen het dubbel glas zelf zit. Dat stof zit er al van in het begin, dus er is gewoon 'slecht' glas geplaatst.
Na contact met de ramenmaker blijkt dat het glas in garantie is, maar dat wij moeten instaan voor de plaatsing. Aangezien het een zeer groot en zeer zwaar raam is, dat ook nog eens achter aan onze woning geplaatst moet worden, gaan ze uit van 1500 euro plaatsingskosten + btw.
Wij zij hier niet mee akkoord. Er is slecht glas gebruikt. Wij hebben al betaald voor het glas én voor de plaatsing. Zij stellen echter dat dat zo in hun voorwaarden staat. Effectief staat dat zo op hun bestelbon (bij constructiefouten: glas in garantie, plaatsing voor rekening klant). Maar kunnen zij dat zomaar als voorwaarde stellen? Druist dat niet in tegen het consumentenrecht? Ik dacht dat de verkoper het product kosteloos moest vervangen als het niet conform en vrij van gebreken is?