Stof in nieuwe ramen: glas in garantie, plaatsing op kosten klant?

dmvs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Stof in nieuwe ramen: glas in garantie, plaatsing op kosten klant?

#1 , 12 dec 2019 10:05

Wij hebben net een grondige renovatie van onze woning achter de rug. We hebben onder andere alle ramen en de voordeur laten vervangen. De laatste factuur van de ramen dateert van eind mei. Ons huis werd opgeleverd eind juni. In juli zijn we verhuisd.

In het glas van het schuifraam merkten we al snel een streep. Die is echter niet heel opvallend. Wij dachten dan ook eerst dat het de lichtinval was, of nog verbouwingsstof dat zou verdwijnen bij een grondige poetsbeurt.

Na die zeer grondige poetsbeurt bleek echter dat het stof tussen het dubbel glas zelf zit. Dat stof zit er al van in het begin, dus er is gewoon 'slecht' glas geplaatst.

Na contact met de ramenmaker blijkt dat het glas in garantie is, maar dat wij moeten instaan voor de plaatsing. Aangezien het een zeer groot en zeer zwaar raam is, dat ook nog eens achter aan onze woning geplaatst moet worden, gaan ze uit van 1500 euro plaatsingskosten + btw.

Wij zij hier niet mee akkoord. Er is slecht glas gebruikt. Wij hebben al betaald voor het glas én voor de plaatsing. Zij stellen echter dat dat zo in hun voorwaarden staat. Effectief staat dat zo op hun bestelbon (bij constructiefouten: glas in garantie, plaatsing voor rekening klant). Maar kunnen zij dat zomaar als voorwaarde stellen? Druist dat niet in tegen het consumentenrecht? Ik dacht dat de verkoper het product kosteloos moest vervangen als het niet conform en vrij van gebreken is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 12 dec 2019 10:07

Zij moeten het inderdaad kosteloos vervangen, dat is inclusief de plaatsing.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 dec 2019 10:24

Een ruit met dubbel glas is gevuld met een gas en is hermetisch afgesloten. Daar kan geen stof inkomen. Dat stof is er al aanwezig van tijdens de productie. De fabrikant van de ruit is dus 100 % verantwoordelijk voor deze fout. Voor hem dan ook alle kosten hieraan verbonden (uitbraak oude ruit, levering nieuwe ruit en plaatsing nieuwe ruit, en eventueel herschilderen raam)

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 12 dec 2019 10:49

Een ruit met dubbel glas is gevuld met een gas en is hermetisch afgesloten. Daar kan geen stof inkomen. Dat stof is er al aanwezig van tijdens de productie. De fabrikant van de ruit is dus 100 % verantwoordelijk voor deze fout. Voor hem dan ook alle kosten hieraan verbonden (uitbraak oude ruit, levering nieuwe ruit en plaatsing nieuwe ruit, en eventueel herschilderen raam)
Uiteraard met de bedenking dat TS het bij de aannemer mag terugvragen en dat de aannemer het maar moet regelen met de fabrikant.

dmvs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2019 11:21

En dat kunnen we ook eisen ondanks de algemene voorwaarden die stellen dat wij moeten instaan voor de plaatsing?

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 12 dec 2019 11:24

De wetgeving gaat boven contractuele clausules.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 dec 2019 12:02

En dat kunnen we ook eisen ondanks de algemene voorwaarden die stellen dat wij moeten instaan voor de plaatsing?
rechtsbijstand van uw familiale verzekering al gecontacteerd?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 12 dec 2019 12:09

En dat kunnen we ook eisen ondanks de algemene voorwaarden die stellen dat wij moeten instaan voor de plaatsing?
rechtsbijstand van uw familiale verzekering al gecontacteerd?

Tenzij natuurlijk als die contractuele geschillen uitsluiten :(

dmvs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 dec 2019 13:41

En dat kunnen we ook eisen ondanks de algemene voorwaarden die stellen dat wij moeten instaan voor de plaatsing?
rechtsbijstand van uw familiale verzekering al gecontacteerd?

Tenzij natuurlijk als die contractuele geschillen uitsluiten :(
Net eens gekeken. Die zijn helaas uitgesloten :(
Maar goed. Als ik al zeker weet dat ik in mijn recht ben, dan kan ik zelf wel een brief opstellen. Met de hierboven aangehaalde argumenten, en verwijzing naar het consumentenrecht. En dan kan ik die misschien laten nalezen door een jurist/advocaat.

Terug naar “Consumenten Koop”