Garantie tweedehands wagen

JaniM11
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Garantie tweedehands wagen

#1 , 10 dec 2019 13:03

Beste mensen

Op 08/05/2019 heb ik een tweedehandswagen gekocht bij een Autohandelaar uit Brussel, zelf ben ik afkomstig uit Limburg.
Een 3tal maanden later kreeg ik een elektronische melding van vermogenverlies, maar deze verdween ook weer. Dit gebeurde sporadisch nog enkele keren, maar daar ik er geen hinder van had en dit ook weer snel verdween, leek het me vals alarm.

Tot deze melding plots bleef verschijnen tijdens het rijden en de wagen dan ook effectief niet meer accelereerde. Ook maakte de remmen plots het geluid van een scheepshoorn, wanneer ik zacht remde (parkeren/filerijden).
Op 13/11/2019 , 6 maanden en een paar dagen later, nam ik via mail contact op met de handelaar om dit te melden. Hier kreeg ik enkele dagen geen respons op, waarop ik op 28/11/2019 nog eens telefonisch probeerde bij een verkoper. Van hem kreeg ik via voicemail het antwoord dat ik naar een lokale officiele BMW-garage moest gaan en een bestek laten opmaken om naar hun door te sturen.

Op 22/11/2019 is de wagen om 08.00u binnengegaan, bestek opgestuurd naar de handelaar, welke omstreeks 16.00u nog steeds niet geantwoord had (zowel telefonisch als via mail niet).
De BMW garage zei dat de wagen niet mocht verder rijden, aangezien er een montagefout was bij de remschijven, blokken hierdoor helemaal versleten waren & een leiding lekte tussen intercooler en gasklep. De offerte komt neer op €1918,29 incl. BTW.
Volgens BMW viel dit dus onder de garantie van de handelaar. Ik heb van de garage het gehele weekend een gratis vervangwagen gehad en maandag 26/11/2019 zou de herstelling gaan gebeuren (met of zonder antwoord van de handelaar).
Aangezien ik mijn wagen nodig heb voor het werk, mijn 7 maanden oude zoon & mijn vriendin haar werk heb ik gezegd de wagen sowieso in orde te maken.

Na de herstellingen kreeg ik de melding van de garage, dat de handelaar niet akkoord ging met de offerte omdat het te duur zou zijn.
BMW adviseerde mij contact op te nemen met de handelaar, maar dat dit onder de garantie zou vallen en ik het moest regelen. Voorlopig zouden ze mij dus nog geen factuur opmaken.

Enkele keren heb ik geprobeerd telefonisch contact te krijgen met de handelaar, deze nam de telefoon niet op of belde terug wanneer ik aan het werk was.
Op mijn mails werd niet gereageerd, waarna ik een whatsapp bericht van 1 van de verkopers kreeg met de melding dat zijn baas zou wachten op mijn telefoon om alles te regelen. Ik vermoedde reeds dat hij nergens geschreven bewijs van wou om 1 of andere reden.
Uiteindelijk heb ik deze telefonisch kunnen bereiken en kreeg ik de boodschap hij dat hij niets ging betalen omdat
1. Ik op eigen handelen de opdracht had gegeven de wagen te laten herstellen
2. Het ging om slijtageonderdelen.
3. De waarborginstelling zou het weigeren (traxio).
4. Hij wou voorstellen dat ik naar een garage bij hem in de buurt ging (een +/-120km van mijn woonplaats) en ze dan deels in de kosten wouden delen, om het zo goedkoop mogelijk te maken.
5. De wagen zou altijd onderhouden zijn bij BMW(klopt) dus de montagefout zou ik op BMW moeten verhalen, maar dit zou me toch nooit lukken volgens hem.


Ik heb hier geen ervaring mee, dus heb hem de boodschap meegegeven dat ik me ging bevragen en dan beslissen wat ik zou doen.

Mijn gezond verstand zegt me dat de handelaar zou moeten zorgen dat de wagens die hij verkoopt in orde zijn, ongeacht of de montagefout gebeurd is voor zij in bezit zijn gekomen van de wagen, dus dat dit & alle gevolgen die hier uit voorkomen, wél de verantwoordelijkheid van de handelaar zijn - of klopt dit niet?
Het onderdeel (leiding) dat lekte, daar kan ik nog inkomen dat dit een slijtagekwestie is, dus dit wil ik gerust zelf betalen.
Hoe moet ik nu verder, welke stappen kan ik ondernemen en wat zijn mijn rechten?

Enig advies wordt enorm geapprecieerd.

Groeten
Jani

Edit: blijkbaar niet in de juiste categorie gepost... Excuses.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 10 dec 2019 14:14

Probleem is dat je over de 6 maanden gegaan bent, dan moet u gaan aantonen dat het gebrek al aanwezig was van voor de verkoop (terwijl het omgekeerd is bij minder dan 6 maanden, de verkoper moet dan aantonen dat het gebrek er nog niet was).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2019 15:05

Hoeveel aangetekende brieven heb je al verstuurt ??

En remmen garantie ?
Heb je foto's dat deze verkeerd gemonteerd zijn ??

Weet niet of je de schijfremmen kan verkeerd monteren ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JaniM11
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2019 17:10

Probleem is dat je over de 6 maanden gegaan bent, dan moet u gaan aantonen dat het gebrek al aanwezig was van voor de verkoop (terwijl het omgekeerd is bij minder dan 6 maanden, de verkoper moet dan aantonen dat het gebrek er nog niet was).
Hier ben ik me inderdaad van bewust. Ik heb een diagnose bij een officiële BMW concessie laten uitvoeren, op aangeven van de handelaar zelf. Is dit geen bewijs genoeg dat het gebrek aanwezig moet geweest zijn?

JaniM11
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2019 17:12

Hoeveel aangetekende brieven heb je al verstuurt ??

En remmen garantie ?
Heb je foto's dat deze verkeerd gemonteerd zijn ??

Weet niet of je de schijfremmen kan verkeerd monteren ?
0 aangetekende brieven, aangezien de handelaar me eerst een fair persoon leek dacht ik dat ze dit wel eerlijk zouden oplossen.
Ik heb geen foto's, de diagnose is gedaan door een officiële BMW-concessie - op aangeven van de handelaar.
Deze diagnose heeft dit uitgewezen, dus dan ga ik er van uit dat het wél kan.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 10 dec 2019 17:14

Probleem is dat je over de 6 maanden gegaan bent, dan moet u gaan aantonen dat het gebrek al aanwezig was van voor de verkoop (terwijl het omgekeerd is bij minder dan 6 maanden, de verkoper moet dan aantonen dat het gebrek er nog niet was).
Hier ben ik me inderdaad van bewust. Ik heb een diagnose bij een officiële BMW concessie laten uitvoeren, op aangeven van de handelaar zelf. Is dit geen bewijs genoeg dat het gebrek aanwezig moet geweest zijn?
Als u zwart op wit hebt dat er een montagefout is gebeurd en dit gegarandeerd de oorzaak is van het gebrek, hebt u m.i. een zeer sterke zaak.

Terug naar “Consumenten Koop”