Art. 1181. Een verbintenis onder een opschortende voorwaarde aangegaan, is die welke afhangt ofwel van een toekomstige en onzekere gebeurtenis, ofwel van een gebeurtenis die reeds heeft plaatsgehad, maar aan partijen nog onbekend is.
In het eerste geval kan de verbintenis niet uitgevoerd worden dan nadat de gebeurtenis heeft plaatsgehad.
In het tweede geval heeft de verbintenis haar gevolgen met ingang van de dag waarop zij is aangegaan.
Mijn persoonlijke mening - benieuwd hoe de 'echte' juristen hierover zullen oordelen...
De overeenkomst - onder opschortende voorwaarden - wordt
gesloten op 't moment dat beide partijen die overeenkomst ondertekenen.De opschortende voorwaarden kunnen het al dan niet
uitvoeren van de overeenkomst bepalen, maar wijzigen mijns inziens niets aan het moment waarop de overeenkomst gesloten is.
Als er geen overeenkomst zou getekend zijn, zou je kunnen zeggen dat de koop niet gesloten is aangezien er op dat moment geen duidelijke overeenkomst is over zowel prijs als over het verkochte goed.
MAAR er werd een overeenkomst getekend ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand