Plaatser ramen-deuren weigert afwerking ramen uit te voeren.

Freddy Lallemand
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Plaatser ramen-deuren weigert afwerking ramen uit te voeren.

#1 , 18 nov 2019 09:56

Op 17/4/2019 werden in ons huis nieuwe ramen en deuren geplaatst. De afwerking kon niet op 1 dag en zou later uitgevoerd worden samen met het herstellen van veroorzaakte schade. (kras op nieuwe voordeur en gat in gyproc plafond). En toen hoorde we niks meer van deze firma. Na herhaaldelijk aandringen (per mail) kregen we op 14/5 omstreeks 19h telefoon van de firma ons om te melden dat de afwerking de volgende dag zou plaatsvinden. Omdat we wilde vermijden dat er nog meer vertraging zou optreden zou onze zoon die dag van thuis werken omdat wij zelf geen verlof meer konden nemen. De afwerking is slecht uitgevoerd. Zonder teveel in detail te moeten gaan zijn er 8 punten die amateuristisch zijn opgelost. Zo hebben ze geprobeerd te kras uit de voordeur te wrijven. Daarbij zijn schuurkrassen ontstaan waardoor het nu nog erger geworden is. Dorpel zijdeur ligt los waardoor water tussen de vloer en de dorpel kan lopen.
We hebben dit dezelfde avond aan de firma laten weten per mail. Sindsdien hebben wij meerder emails gestuurd om te vragen wanneer alles zal opgelost worden. Zij hebben tot hiertoe slechts 2x gereageerd om te zeggen dat ze nog zullen langskomen. Onlangs hebben we dan een aangetekend schrijven gestuurd met een 'in gebreke stelling'. In de brief stellen wij een termijn voor van 2 weken om tot een oplossing te komen. Hier reageren zij helemaal niet op. Ondertussen nog een aantal mails gestuurd maar het blijft nu stil aan de andere kant. Wij hadden al ongeveer 80% van het totaalbedrag betaald en vrezen nu dat de firma voor het restbedrag niet meer gaat langs komen.Ondertussen kunnen wij geen kant op. We kunnen de schade ook niet zelf repareren zolang deze firma niet aangeeft dat ze niet meer zal langs komen. Ondertussen verzuurt de relatie en vrezen wij dat zelfs indien zij zouden langs komen voor de afwerking dat dit dan niet van harte zal gebeuren.
Wat wij nu zouden willen doen is het volgende. Wij zouden een aangetekend schrijven wil versturen met daarin de eis dat de firma de afwerking/herstelling van onze ramen en deuren binnen de week dient uit te voeren of tenminste een datum geeft wanneer dit zou gebeuren. In deze brief zouden we dan willen schrijven dat als zij niet binnen de week reageren met een concrete oplossing dat wij dit dan beschouwen als hun akkoord dat het afgesloten contract voor de plaatsing vervalt. Wij zouden dan met het restbedrag de afwerking kunnen doen of laten doen.
Nu is de vraag : kan dit wettelijk afgedwongen worden in een aangetekend schrijven ?
Zo niet, wat kunnen wij dan wel doen om schot in de zaak te krijgen.

bedankt,

Freddy Lallemand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 nov 2019 12:09


Wat wij nu zouden willen doen is het volgende. Wij zouden een aangetekend schrijven wil versturen
Die aangetekende brief had je al van in het begin moeten sturen. Waarom altijd maar aan die mails blijven vasthangen. Het is natuurlijk gemakkelijk , maar het is voor de aannemer ook zeer gemakkelijk die aan de kant te leggen en/of te wissen.
Voor een rechtbank telt een AS nog altijd meer dan een mailtje, en het heeft ook een grotere impact op de ontvanger
Uw eigen recht toekennen mag niet en zal alter door een vrederechter worden afgestraft. Om de herstellingswerken dus te laten uitvoeren met het nog niet betaalde geld, zal je de toestemming van de VR nodig hebben, en daarvoor heb je dus die reeds verstuurde aangetekend brief nodig, en liefst meerdere.
Zeker telefoontjes heb en geen enkele waarde.
Daarom na 10/14 dagen de eerste aangetekende brief de deur uit, met vermelding van uiterste datum van herstelling. Eens datum versteken, 2de aangetekende brief met nieuwe uitsteldatum, waarna onmiddellijk naar de VR voor verzoening (veel kans dat aannemer niet komt opdagen) en daarna procedure. Kan zonder advocaat, als je een klein beetje mondig bent, en in het bezit van duidelijke foto's, en de kopie van alle aangetekende brieven die je al verzonden hebt .
Met dergelijke werkwijze waren uw ramen en deuren nu al in orde geweest, en had je kunnen genieten van een fijne kerstperiode zonder kaduke ramen.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 18 nov 2019 19:54

in uw AS vermeld u alle door u gedane tussenkomsten met verwijzing in bijlage 1) telefoon dd 2) mail van 3) afspraak van enz enz.
Zo bouwt u een dossier op.
De AS met een Antwoord / Reponse kaart sturen naar de maatschappelijke zetel van de firma.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”