Nieuwe voordeur veel te smal

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

Nieuwe voordeur veel te smal

#1 , 13 nov 2019 19:37

Ik liet een nieuwe voordeur opmeten door een schrijnwerker om deze te laten vervangen door een kunststof deur.
De schrijnwerker vertelde mij dat de doorgang smaller zou worden gezien de nieuwe deur dikker is dan de oude deur, aangezien de opening inclusief de deurstijlen 80.5 cm bedroeg dacht ik dat dit nog zou meevallen.
Ik ging er van uit dat de schrijnwerker de oude deurstijlen zou uitbreken om deze te vervangen door de nieuwe deurstijlen maar hij plaatste deze gewoon tussen de oude deurstijlen waardoor onze nieuwe deur wel heel smal werd.
Toen ik dit opmerkte verwijs hij naar de offerte doch uit de offerte is niet veel op te maken omdat deze geen schema van de nieuwe deur bevat.
Ik ga hier echter niet mee akkoord doch de schrijnwerker zegt dat ik goed geïnformeerd was wat ik eigenlijk niet het geval vind.
Welke stappen kan ik ondernemen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 nov 2019 19:55

Een vakman plaats geen deur op een dergelijke wijze. Als hij een kunststofdeur leverde met kunststof omlijsting, moest hij de oude omlijsting afbreken. Is het wel een gediplomeerde schrijnwerker? Hoeveel cm is de vrije doorgang, dus tussen de stijlen?
Stuur hem een aangetekende brief, om deze deur te weigeren, en maan hem aan om binnen de xx werkdagen een degelijke deur op een normale maat te leveren. Protesteer ondertussen de factuur.

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 13 nov 2019 20:33

Het zijn erkende schrijnwerkers al heel lang trouwens, de nieuwe doorgang is nu 61 cm
Hun reactie is "
Ik begrijp uw argument wel, maar het kan toch niet de bedoeling zijn, als wij een deur opmeten voor een offerte, altijd de chambran afbreken om te kijken of er extra plaats is. Normaal zit er een muur achter de chambran; dat er een houten blok achter jullie chambran zat, kunnen wij niet weten. "

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2019 08:29

61 cm ??
Een voordeur is normaal 95 cm, op 61 cm kan er nog geen frigo door !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 nov 2019 09:10

63 cm is normaal de deurbreedte van een WC deur, en dan nog.
Die houten blok kon toch worden weggekapt?
En als hij die blok achter de omlijsting niet kon zien, hoe kon hij dan die deur wel op de zogezegde goede maat maken?
Een goede schrijnwerker weet dat er achter een deurbekleding nog minstens 3 cm ruimte zit + de dikte van het hout. Lijkt me een excuus van mijn voeten, om zijn kemels te verantwoorden.
Heb jij al betaald? Indien nog niet zeker niet betalen. Laat hem maar naar de vrederechter stappen. Die zal eens goed lachen.

Terug naar “Consumenten Koop”