wie betaalt verzendkosten bij annulatie verkoopsovereenkomst

ricotta
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

wie betaalt verzendkosten bij annulatie verkoopsovereenkomst

#1 , 03 nov 2019 11:39

Hallo,

Wie is verantwoordelijk voor de verzendkosten bij het terugsturen van een produkt bij annulatie van de verkoopsovereenkomst?
Het gaat hier om een annulatie omwille van een product dat niet conform bleek te zijn, en na 4 herstellingen nog steeds niet conform gebleken is.
Het toestel werdbij aankooo zonder verzendkosten verstuurd.

Ik ga ervan uit dat deze kosten gedragen moeten worden door het bedrijf, het is tenslotte niet mijn schuld dat het product niet conform blijkt te zijn, maar zou hier graag zeker van zijn alvorens ik het terugstuur en de ontvanger laat betalen bij ontvangst van het toestel.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

ricotta
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2019 12:52

Het gaat idd daarover.
Webshop heeft een bepaald keurmerk, en daardoor was het mogelijk een bindende uitspraak te bekomen door digidispuut. Deze uitspraak stelt mij in het gelijk, en verplicht verkoper over te gaan tot ontbinding van de verkoopovereenkomst. (het argument dat verkoper aanhaalde om hier niet te moeten op ingaan was : dat ik een spelletje speelde, dat er helemaal niets mis was met de door mij teruggezonden toestellen, en dat het feit dat deze vervangen werden niet moest aanzien worden als een teken van niet-conformiteit maar als een "geste" van het bedrijf) Bij nader onderzoek is ook gebleken dat het probleem dat telkens gemeld werd zeer eenvoudig op te lossen was (5min), maar dat het gereedschap dat hiervoor nodig is, een op maat gemaakte sleutel, NERGENS verkrijgbaar is. Ook de producent kan geen info verstrekken ivm waar deze sleutel kon aangekocht worden.
Dit beloofd nog leuk te worden voor de eigenaars van dit toestel die na de garantieperiode dit probleem zouden ervaren. Zonder die sleutel is de enige oplossing om het ganse onderdeel (voorvork reeds bevestigd in behuizing) aan te kopen, prijs hiervan is ongeveer 1/4 van de aankoopprijs van het toestel.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 03 nov 2019 14:10

En die op maat gemaakte sleutel kunnen ze zelf ook niet op maat laten maken; of in de (echte) vakhandel?

ricotta
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2019 15:05

Bedrijf deelt alleen maar mee dat zij die sleutel niet verkopen. De echte vakhandel, en iemand die een beetje handig is en in het bezit is van een haakse slijpschijf kan zonder probleem zo een sleutel namaken.
Maar de vraag was eigenlijk wie de verzendkosten zou moeten betalen van het terugsturen toestel.

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 03 nov 2019 17:52

k Snap er niets van .... over welk product van welke waarde gaat het?

ricotta
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 nov 2019 02:25

De vraag is dus : wie moet instaan voor de kosten van het terugsturen van een toestel naar verkoper bij de annulatie van de verkoop omwille van een niet-conform produkt. het gaat om een step van ongeveer 500euro. de vermelding ivm het tool dat nodig is om de reparatie in de toekomst zelf te kunnen uitvoeren is eigenlijk niet relevant.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 nov 2019 09:44

De verzendkosten zijn uiteraard voor de verkoper, aangezien deze in verband staan met het gebrek (= schadevergoeding).

Met andere woorden: de kosten voor het terugsturen van uw e-step had u niet moeten maken indien het toestel geen gebrek vertoonde.
.

Terug naar “Consumenten Koop”