vonnis burgerlijke rechtbank in nadeel ivm gestolen voertuig

jo.
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

vonnis burgerlijke rechtbank in nadeel ivm gestolen voertuig

#1 , 24 okt 2019 11:38

(eventueel voorgaande topic: viewtopic.php?t=79456)

Eind 2016 kocht ik een wagen (privé) bij een koopman ingeschreven in het KBO als handelaar, hij verkocht deze wagen door voor een klant aan mij. (28500 via bank, 4000 cash)
Wagen is door keuring voor verkoop geraakt en is ingeschreven op mijn naam. na enkele maanden wouw ik een 2de sleutel bestellen bij de verdeler en daar zag men a.d.h. van de software dat het chassis nr niet overeenkwam met het ingeslagen chassis nr.

Ik ben dit direct gaan aangeven bij de politie en wat bleek is dat het om een gestolen wagen ging, gestolen 2 maand voor mijn aankoop.
Wagen is onmiddellijk in beslag genomen en het parket is een onderzoek gestart.

na 5 maanden onrust heeft mijn raadsman de brief gestuurd naar parket om mijn wagen terug te eisen. ik kreeg mijn wagen terug, ik was ter goeder trouw volgens het parket. op voorbehoud mocht mijn wagen een jaar lang niet vervreemden of verkopen zodat de eigenlijke eigenaar een revindicatie procedure kon opstarten (terugeisen van wagen). ondertussen kon ik de wagen homologeren bij de invoerder, terug inschrijven en rondrijden.

10 maanden later werd ik inderdaad gedagvaard. door de eerste eigenaar. (multinational bedrijf in verhuur van wagens)
de burgerlijke zitting kwam pas een jaar en enkele maanden later voor (2 weken geleden).

na een goede verdediging en mijn vele voordelen zoals onder andere goeder trouw en art.2279 art.2280 besluit de rechter toch mijn wagen terug te geven aan de eigenlijke eigenaar en ben ik nu +- 35000 euro armer sinds eind 2016.

Het strafdossier naar de daders is geschorst, ze staan wel geseind, de verkoper heeft 2 curators op zijn zaak staan volgens het kbo.

Ik ga wel in beroep. ik heb geen directe vraag maar heeft iemand eventueel een inzicht wat ik best nog kan doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 24 okt 2019 13:21

Wat wilt u nog bekomen, en van wie?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 24 okt 2019 13:49

Dit is een hoogst ongebruikelijk vonnis.
Ik ga ervan uit dat u de wagen aan de normale waarde hebt aangekocht.
Bovendien van een handelaar. Werd die niet in de procedure betrokken?
Indien niet dan is het des te merkwaardiger.

Hoe heeft de Rechter dit alles verantwoord in zijn vonnis?
Zou interessant zijn om dat te weten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

jo.
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2019 14:57

Wat wilt u nog bekomen, en van wie?
Ik wouw gewoon de auto behouden, en rechtmatige eigenaar zijn zodat ik terug vrij was met te wagen te doen wat ik wouw.
schadevergoeding gaan zoeken bij een nu blijkbare failliete handelaar leek me zinloos.

jo.
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2019 15:04

Dit is een hoogst ongebruikelijk vonnis.
Ik ga ervan uit dat u de wagen aan de normale waarde hebt aangekocht.
Bovendien van een handelaar. Werd die niet in de procedure betrokken?
Indien niet dan is het des te merkwaardiger.

Hoe heeft de Rechter dit alles verantwoord in zijn vonnis?
Zou interessant zijn om dat te weten.
de waarde van de auto was wel degelijk correct, weliswaar nettoprijs en deze had dan ook nog cosmetische schade.
reden van rechter: volgens wat ik telefonisch gehoord heb van advocaat, omdat ik 4000 in cash heb betaald van de 32500 en omdat ik de auto op Kapaza had zien staan? maar elke handelaar zet zijn wagen op een 2dehands website dus wij kunnen er allemaal niet bij, bij de beslissing.

Wat er met de handelaar gebeurt is weet ik niet precies, er was sowieso wel onderzoek naar hem, heb ik gehoord van de inspecteur die op de zaak stond. nu ik zie dat er 2 curators op zijn bedrijf staan volgens het kbo, die zal wel op het matje zijn geroepen? er is hier nog een forumganger die daar een gestolen wagen had gekocht, hij had meer geluk en had het net op tijd door. ik kreeg een pm van hem 1.5 jaar geleden

In mijn ogen schuift de rechter de problemen van het ene slachtoffer naar de andere, van multinational naar de gewone man. ik dacht dat die meer moreel gezind waren?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 okt 2019 16:25

Mogelijks is die multinational door zijn verzekering voor die diefstal vergoed. Hij casht dus 2 x

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 okt 2019 16:36

U schrijft in je opening topic dat je de wagen heeft gekocht bij een PARTICULIER via de garage, dus heb je van deze garage niks gekocht, en heb je GEEN factuur van deze garage.
En wat er met deze garage gebeurt is u probleem niet, daar je niks aan hem gekocht heeft !

Als je van een garage een wagen koopt heb je een wettelijke factuur !! en deze heeft u niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jo.
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 okt 2019 19:26

U schrijft in je opening topic dat je de wagen heeft gekocht bij een PARTICULIER via de garage, dus heb je van deze garage niks gekocht, en heb je GEEN factuur van deze garage.
En wat er met deze garage gebeurt is u probleem niet, daar je niks aan hem gekocht heeft !

Als je van een garage een wagen koopt heb je een wettelijke factuur !! en deze heeft u niet .
dat dacht ik eerst, maar volgens mijn advocaat is hij nog telkens koopman die dergelijke zaken verkoopt, hij staat als handelaar in het kbo. hij zegt zelf dat hij handelaar is en verkoopt de wagen verder voor een klant. dus hij zou in principe betrouwbaar moeten zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 okt 2019 19:40



dat dacht ik eerst, maar volgens mijn advocaat is hij nog telkens koopman die dergelijke zaken verkoopt, hij staat als handelaar in het kbo. hij zegt zelf dat hij handelaar is en verkoopt de wagen verder voor een klant. dus hij zou in principe betrouwbaar moeten zijn.
Dit is een zeer veel gebruikte methode van de garage.

Hij beveelt aan, en is een soort tussen persoon tussen 2 particulieren , maar zelf heeft hij wettelijk niks met de verkoopt te maken, of deze nu een handelaar is of niet maakt hier niet uit !

U heeft deze wagen 100% van een particulier gekocht.

Begrijp niet hoe jullie denken dat je dit van een garage heeft gekocht, je heeft GEEN enkel papier of factuur van deze garage !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jo.
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 okt 2019 22:02



dat dacht ik eerst, maar volgens mijn advocaat is hij nog telkens koopman die dergelijke zaken verkoopt, hij staat als handelaar in het kbo. hij zegt zelf dat hij handelaar is en verkoopt de wagen verder voor een klant. dus hij zou in principe betrouwbaar moeten zijn.
Dit is een zeer veel gebruikte methode van de garage.

Hij beveelt aan, en is een soort tussen persoon tussen 2 particulieren , maar zelf heeft hij wettelijk niks met de verkoopt te maken, of deze nu een handelaar is of niet maakt hier niet uit !

U heeft deze wagen 100% van een particulier gekocht.

Begrijp niet hoe jullie denken dat je dit van een garage heeft gekocht, je heeft GEEN enkel papier of factuur van deze garage !
Ik heb het geld toch op zijn rekening gestort? zijn naam en de naam van zijn vrouw staan bij op de rekeningnummer alsook in het kbo, ja ook zijn vrouw.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 okt 2019 22:42

En heb je een factuur op zijn naam
Zeer rare verkoop
En nu hij failliet is
Wat ga je nu doen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jo.
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 okt 2019 10:54

En heb je een factuur op zijn naam
Zeer rare verkoop
En nu hij failliet is
Wat ga je nu doen
Hhet was een doorverkoop dus geen factuur. de tussenpersoon was handelaar dus ik achtte deze persoon wel als betrouwbaar.

kijk als alle papieren aanwezig waren, betaalprijs correct is, de autokeuring het niet kon zien dat deze vervalst is, div het niet kon zien, een persoonlijke spontane aangifte en medewerking niet uitmaakt, het parket dat u officieel als ter goeder trouw verklaart niet uitmaakt, dan moet men particulier verkoop maar verbannen.

wat ik ga doen, in beroep, die extra 1500 euro kan er ook nog wel af en daarna gewoon verder werken en mijn rekeningen betalen :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 okt 2019 11:23

Daar deze tussen persoon failliet is ga je van deze man NIKS kunnen recupereren.

Eigenlijk zou je u gram moeten gaan halen bij deze zo gezegde particulier, het is deze die u in het zak heeft gezet !

Ik heb al met zeer veel wagens naar de keuring geweest en ALTIJD kijkt men het chassis nummer na !
Daar kan ook een fout gebeurt zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 okt 2019 11:52

Stond de garagist reeds onder curatele op het ogenblik dat u het voertuig heeft "aangeschaft"?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 okt 2019 12:39

Wel weten nog altijd niet wat de juridische grondslag is van de beslissing van de rechter.
Gebrek aan goede trouw?
Niet gekocht van een handelaar?
Heb je ondertussen van je advocaat al een kopie van het vonnis ontvangen?

Terug naar “Consumenten Koop”