Thank you for your purchase! en niets besteld

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

Thank you for your purchase! en niets besteld

#1 , 24 okt 2019 09:11

Hi,

Ik heb nog geen idee waar dit gaat eindigen, hopelijk nergens. Maar ik vraag maar even om zeker te zijn.
Toen ik vanochtend mijn mailbox opendeed, vond ik een mail met 'Thank you for your purchase!'. Gaat over een kleine broche van 13$.
Ik ken de website niet, ik heb daar dus nooit iets besteld laat staan dat ik ooit een broche zou uitkiezen. Ik heb dus ook geen logingegevens én ik ga er ook geen aanmaken.
Momenteel heb ik de shop laten weten dat ik bij hen niets besteld heb en dat ze dus ook niets moeten opsturen. Via gewone mail.

Wat me afschrikt: het verzendings - én facturatieadres is volledig correct, net zoals mijn gsmnr en mijn naam. Er staat zelfs geen spelfout in. Tot nu toe zie ik geen betaling op mijn kredietkaart (oef). In geval dat ik ineens TOCH een betaling van mijn kaart zie afgaan, veronderstel ik dat ik deze zal protesteren bij mijn bank. Maar wat verder? Politie wegens identiteitsdiefstal of gaat dit te ver? bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 okt 2019 13:38

Bizar
Vraag is waarom

Bij politie kan je niets gaan doen zonder (best aantoonbare, maar minstens) strafbare feiten
En een mail sturen is dat vooralsnog niet ...



Kinderen ?
Iemand anders die je computer kàn gebruiken ?
Online aankopen worden vaak via àndere firma afgehandeld dan dewelke waar je bestelt ...

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 okt 2019 15:19

Dikwijls is dit gewoon fishing: ze sturen die mail rond en hopen dat mensen die WEL een account hebben bij die webwinkel, via de valse link in de e-mail hun logingegevens zullen invullen.

Kijk even naar het e-mail adres vanwaar de mail verzonden is. Als dit niet overeenkomt met de domeinnaam van de webshop waarover sprake in de e-mail, is het fishing. In dat geval gewoon klasseren bij de spam / verwijderen. Je kan aangifte doen bij de politie, maar daar wordt zo goed als zeker niets mee gedaan.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 okt 2019 16:51

Dikwijls is dit gewoon fishing: ze sturen die mail rond en hopen dat mensen die WEL een account hebben bij die webwinkel, via de valse link in de e-mail hun logingegevens zullen invullen.
Toch al redelijk gesofisticeerd dan, want hebben naam, adres, telefoon, en e-mail van Vraagsteller ... allemaal juist

Dit is dus niet "gewoon" phishing :idea:

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 okt 2019 09:17

Niet echt "gesofisticeerd". Het is voldoende als die info ooit op een website / webshop ingegeven is die daarna blootgesteld werd aan hacking, en die info wordt binnen de kortste keren gebruikt om fishing mails uit te sturen... Misschien iets "slimmer" dan de ordinaire versie, maar nog steeds een mass fishing attempt.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Consumenten Koop”