Niet gevraagd of sterk afwijkend?

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Niet gevraagd of sterk afwijkend?

#1 , 21 okt 2019 07:52

hallo

Ik bestelde steunzolen, online met kopersbescherming van paypal. Schoenmaat J, wat overeen komt met maat 46 tot 47,5 eu.
Ik ontving een pakket met steunzolen maat G, wat overeen komt met maat 43 tot 45. De verkoper kan mij maatje J niet leveren, schrijft die zwart op wit. Dus ik stelde dat ik eerst een full refund wou en dat ik de terugzending wil doen van het ongevraagde pakket als, en alleen maar als de terugzendkosten van meer dan 20 euro vergoed worden door de verkoper. Dit in de geest van 'niet gevraagd = niet betalen. Ik beschouw dat pakket met de meer courrante schoenmaten als een voorafje, of een promotiestunt of zo, en ik wacht nog steeds op het gevraagde artikel.

Nu is paypal een andere mening toegedaan; Zij hebben mijn klacht gewijzigd om de verkoper te beschermen; " U heeft de claim ingediend omdat uw object of service sterk afwijkt van de oorspronkelijke omschrijving ".

Wat is het nu? Heb ik een pakket ontvangen dat ik niet gevraagd heb, of wijkt het enkel af van de beschrijving? Ik zal het pas terugzenden als ik een full refund + portokosten voor het terugzenden heb ontvangen. Maar als het een product betreft dat ik ongevraagd heb ontvangen houd ik het liever zelf, en dan verkoop ik het gewoon door aan iemand die geinteresseerd is; Ik ken er zo wel een paar. Dit ter compensatie van de overlast, de extra moeite en verplaatsingen die ik moet maken, en de extra zoektocht + het langer wachten om aan mijn gerief te geraken.

gegroet
Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2019 08:43

M.i. doet Paypal het juiste; het geleverde goed wijkt sterk af van wat u gekocht heeft. U kan niet serieus beweren dat het bedrijf waarmee u gecontracteerd hebt, spontaan en buiten die overeenkomst, u ongevraagd een product heeft toegestuurd in de hoop met u te contracten - u hebt dat namelijk al gedaan. Dat gelooft niemand.

Het bedrijf is overgegaan tot levering van het product, en die levering is niet conform. U vraagt uw geld terug en het goed in kwestie stuurt u terug op kosten van het bedrijf. U kan niet door die fout zomaar aanspraak maken op dat goed en dan een nieuwe levering eisen - overigens kunnen ze u de juiste maat niet leveren

Niets belet u om een commerciële geste te vragen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2019 13:14

Tja, ik vind de lijn dunnetjes. ik vraag niet maat G, maar maat J. Ik bestelde 20 units. stel nu dat het bedrijf mij slechts 2 units leverde. Dan kan je ook niet stellen dat de levering slechts afwijkt van het bestelde goed. Want dan zit je met een financieel geschil, nl 20 X de prijs van een unit vs 2 X de prijs van een unit. Justitie draait helaas nooit om gerechtigheid. het draait enkel om geld. het bedrijf heb ik eerder gecontacteerd. Ook via paypal. Ze houden vast aan hun voorwaarden om een gekocht product terug te sturen op kosten van de koper. Kunnen ze dat vasthouden als ze zelf 2 X in gebreke blijven? nl het leveren van het verkeerde artikel, en het niet in vooraad hebben van het product dat ik besteld heb, en dat op het moment van de bemiddeling nog steeds aangeboden word?
Ik zou graag een screenshotje bijsluiten dat ik net 1 minuut terug maakte. Het product staat gewoon te koop op hun site. ik kan er simpelweg nog bestellen terwijl ze toegeven dit niet in vooraad te hebben; Is dat dan niet strafbaar van hun kant? Kunnen ze leveren maar willen ze niet meer? Ik weet niet wat er van te denken.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 okt 2019 15:37

Wat is het nu? Heb ik een pakket ontvangen dat ik niet gevraagd heb, of wijkt het enkel af van de beschrijving?
Geen van beide:

U heeft het pakket besteld.
TTZ, er werd u niet ongevraagd een pakket besteld.

Het geleverde wijkt ook niet af van de beschrijving ervan op de site van de verkoper.


Maar het geleverde is niet wat u besteld hebt ...

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2019 09:23

bedankt voor de analyse, maar dit is nu net wat ik zooooo dunnetjes vind.

Maar het geleverde is niet wat u besteld hebt ...
Kijk, ik heb dit niet gevraagd dus. Daarom mijn gekozen titel in deze topic.
Waar staat er dat ik dit ongevraagde product MOET terugzenden, op mijn kosten?????
Is daar een wetsartikel van?

Ik heb inmiddels Paypal gebeld. Er werd mij bevestigd dat zij tussenkomen in de retourkosten, dit tot 30 euro. ik weet niet of dat voldoende is. de verkoper schreef dat het meer dan 20 euro is. Maar Ik ben niet in gebreke gebleven he. er werd mij een mail gestuurd door de verkoper, nog voor het verpakken/verzenden van het artikel, met de vraag of ik werkelijk 20 units nodig heb, wat ik bevestigde. Niemand plaatst zulke grote bestellingen. Dus om dan als beste klant zo iets voor te hebben???? Stel ik mij vragen bij. In ieder geval, ik heb opnieuw een winkelmandje samengesteld, met 20 units, size J. het product is nog steeds te koop; Dus ik wil eerst het bestelde ontvangen, of ik stuur niets terug. Staat er in een wetsartikel dat ik dit, wat ik niet besteld heb, dus niet gevraagd heb, moet terugzenden. Op mijn kosten???

Geert

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2019 07:35

U kan niet door die fout zomaar aanspraak maken op dat goed en dan een nieuwe levering eisen - overigens kunnen ze u de juiste maat niet leveren
Beste forummers en juristen

Kijk, ik heb een gevuld winkelmandje staan bij dit bedrijfje.Gevuld wel te verstaan met een product dat ze niet in voorraad hebben. Mogen zij alle schoenmaten aanbieden, wetende dat ze niet kunnen leveren? En wat kan hun excuus daarvoor dan zijn? Te weinig kennis van websites bouwen misschien? Ik weet het niet hoor.
No vraag ik me nog its af. Bij mijn bestelling inkt voor de printer zat een boekje speelkaarten, en een balpen (kogelpen). Is dat een foutje en stuur ik dit best terug? Wat zegt de wetgeving over deze ongevraagde producten in mijn pakket?

Wat ik inmiddels wel weet (lees). Omdat paypal geen reactie (antwoord) krijgt van het betreffende bedrijfje is de kwestie in mijn voordeel beslist. ik krijg een full refund en houd het pakje. Is paypal nu fout, of is het eerste antwoord in deze topic nu fout? Door deze tegenstrijdige informatie raak ik nu wel een beetje in de war.

Geert

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 31 okt 2019 21:04

Waar staat er dat ik dit ongevraagde product MOET terugzenden, op mijn kosten?????
Het gaat om een fout van de leverancier vd goederen, dacht dat dat duidelijk geweest zou zijn :
Geleverde product is niet wat u besteld hebt.


Het is dan ook de leverancier die zijn fout recht diende te zetten en daar de kosten voor draagt.
Kan gaan van "Hou maar bij" tot langssturen koerierdienst om het op te pikken.


Paypal neemt de juiste beslissing, maar om de foute reden ... :wink:

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 nov 2019 22:54

paypal gaf het voordeel van de twijfel denk ik. Uiteindelijk is de zaak in mijn voordeel gesloten wegens uitblijven van reactie (van de verkoper). De verkoper contacteerde me wel meermaals buiten paypal om. Ik weet niet of dat mag wanneer paypal met de bemiddeling bezig is; ik heb in elk geval mijn 399 dollar terug. Als iemand steunzolen kan gebruiken, merk Geen merknamen - JurecaBE - moderator , geschikt voor schoenmaat 43, het is gratis; Enkel verzendkosten zou ik zeggen. Gift ook welkom uiteraard.

Dank u Inazuma voor de fantastische bijdrage.

Terug naar “Consumenten Koop”