Product gekocht, niet naar specificaties, reparatie?

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Product gekocht, niet naar specificaties, reparatie?

#1 , 17 okt 2019 21:27

Stel men koopt een product bij een grote Europese webshopt.
Men ontvangt het product en de specificaties kloppen niet, een grote afwijking.

Kan de klant dan bij de webshop een reparatie afdwingen of moet de klant een vervanging voor het product accepteren? (dat de reparatie door de fabrikant uitgevoerd lijkt me dan nog logisch maar volgens mij is de webshop dan de tussen persoon/contact)

Het gaat erom dat de webshop al 3x een nieuw product heeft gestuurd met elke keer dezelfde afwijking (opgegeven specs van de fabrikant).
Zij zeggen dat ze een nieuw product niet mogen testen van te voren ivm garantie (anders zouden ze het doen zeggen ze).

Kan in zo'n geval de klant zeggen en afdwingen dat er een reparatie gestart wordt, dit omdat bij een reparatie het specifieke onderdeel nagekeken, gerepareerd en getest moet worden.
Of kan de webshop afdwingen dat de klant genoegen moet nemen met het apparaat zoals het is? Of dat de webshop een ontbinding van koop kan afdwingen?

Verder vroeg ik me nog af, welke mogelijke wetten er worden overtreden als de webshop inmiddels op de hoogte is van de verkeerde specificaties maar toch het product daarmee blijft verkopen aan andere klanten?
Wat als de webshop zelfs recensies verwijdert (die geen smaad bevatten, alleen feiten) mbt het desbetreffende product en de afwijkende specificaties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 18 okt 2019 08:43

u hebt als klant 14 dagen herroepingstermijn om een niet conform product terug te sturen.

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2019 10:14

u hebt als klant 14 dagen herroepingstermijn om een niet conform product terug te sturen.
Beste Meeboo, bedankt voor Uw reactie, echter beantwoord het mijn vragen niet.

Ik stel deze vragen omdat er iets vergelijkbaars is voorgevallen bij mij.
Maar OOK omdat ik nieuwsgierig ben na hoe dit wettelijk in elkaar zit.

Chinese fabrikanten zetten vaak incorrecte specificaties op hun producten. Europese webshops verkopen deze chinese "foutieve" producten ook steeds vaker. Daarnaast ben ik benieuwd Wat er gebeurd als een bedrijf verkeerde specificaties online zet of wat ze dan wettelijk fout doen.

Reclame

GB2702
Berichten: 232

#4 , 18 okt 2019 11:53

U hebt deze vraag reeds gesteld en antwoord gekregen, waarom een nieuw topic met dezelfde vraag stellen?

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2019 14:46

U hebt deze vraag reeds gesteld en antwoord gekregen, waarom een nieuw topic met dezelfde vraag stellen?
Beste ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op de daadwerkelijke vragen die ik stelde. Mensen gingen in discussie over slechts voorbeelden die ik gaf (ik had er 3 gegeven waarvan 1 van toepassing was op mijn situatie, niet de eerste). Uiteindelijk zijn dus nooit de vragen die ik heb gesteld beantwoord.

Aangezien mijn post ook nooit verplaatst is en ik nu denk een beter idee te hebben in welke categorie ik het moet plaatsen. Ik heb om 2 redenen een nieuw topic aangemaakt.
1. Om te voorkomen dat mensen (kunnen) afwijken van mijn daadwerkelijke vragen en discussie
2. Om zelf te proberen het topic in de juiste categorie te plaatsen.

Ik zou het ook heel fijn vinden als men niet wil afwijken van de vragen en discussie in mijn eerste bericht van dit topic

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2019 12:59

Ik ben nog steeds benieuwd naar de antwoorden en zou het heel fijn vinden als iemand mij antwoord erop kan geven.

Terug naar “Consumenten Koop”