Terugbetaling voorschot

DirkE
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling voorschot

#1 , 13 okt 2019 20:56

Eind juni kochten we een bureaustoel. Dezelfde dag dat mijn vrouw de bestelbon tekende, belde ik de verkoper met de melding dat de prijs te hoog was en ik online hetzelfde vond voor minder dan de helft. De verkoper ging dit nakijken en zien wat hij kon doen.
Juli niks van hen gehoord, in augustus heb ik hen zelf gemaild met de vraag hoe het nu zat.
Zij hadden de bestelling laten doorgaan hoewel mondeling was afgesproken te wachten.
We hebben de stoel dan toch maar op 2weken proef genomen maar hem na 5 dagen terug gebracht wegens rugklachten.
Met verkoper was dit afgesproken dat wij hem gingen testen en er geen enkel probleem was om hem terug te nemen. Dit gesprek heb ik per mail bevestigd toen we de stoel gingen terugbrengen.
Op bestelbon hebben zij genoteerd dat wij hem terugbrachten en dat zij het voorschot gingen terugbetalen.
Ondertussen 1,5 maand later, niks ontvangen. Enkele malen gebeld eenvormige zaterdag langs geweest. Zaakvoerder weigert terugbetaling.

Wat kunnen wij nog doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 13 okt 2019 21:30

- Prijs zie je na voor de koop, daar hoeft de verkoper niets aan te doen.
- 14 dagen is enkel bij verkoop of afstand, is de verkoop in de winkel gebeurd?
- Heeft de verkoper ook per mail bevestigd dat hij akkoord is met de proefperiode?

DirkE
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2019 23:22

Verkoop in de winkel, stoel niet beschikbaar qua stof en kleur, enkel model.
Welke 14 dagen bedoel je: retour na bestelling (verkoopsvoorwaarden), retour na levering (consumentenbescherming) of de 14 dagen test?
Testperiode mondeling, doen ze bij al hun stoelen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 14 okt 2019 09:58

Ik bedoelde de 14 dagen voor het herroepingsrecht, wat hier niet van toepassing is aangezien in de winkel gekocht werd. Uiteraard als er in de verkoopsvoorwaarden nog iets extra is vastgelegd, telt dat ook.

Een mondelinge belofte gaan bewijzen wordt natuurlijk moeilijker.

DirkE
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 okt 2019 19:38

Correctie:stoel was niet aanwezig in de winkel. Is een model dat ik ken van vroeger toen het veel goedkoper was. Enkel mondeling besproken en zichtbaar op internet, niet in winkel.

Verkoopsvoorwaarden spreken van 2weken voor herroeping bestelling. Binnen die tijd heb ik aangegeven de prijs te hoog te vinden. Heb website met lagere prijs naar verkoper gestuurd de dag erna.

Bijkomend: na terugbrenging hebben ze in de winkel bevestigd dat terugbetaling kon. Hebben ze ook geschreven op de bestelbon: ‘annulatie bestelling. Gelieve voorschot terug te storten’

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 okt 2019 19:47

U heeft dit verkeerd begrepen die 14 dagen herroeping, als deze verkoops overeenkomst gemaakt word in de winkel, dan heeeft je GEEN recht op deze 14 dagen, dit is enkel wanneer je via een website besteld of bij u thuis een verkoper komt.

Maar zeker niet in u geval zie deze link

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... uitoefenen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”