Garantie

benji262
Topic Starter
Berichten: 19

Garantie

#1 , 10 okt 2019 05:57

Ik had een bedenking bij een garantiebepaling bij de meeste mobielehome"s .
Men geeft bij de meeste merken 7 jaar garantie op waterdichtheid , mits je de wagen jaarlijks laat testen op waterdichtheid . Kostprijs is een 120 euro voor deze "test" . Als je moet betalen om een garantie te bekomen is het voor mij geen "garantie" . Ik vraag me al een hele tijd af of dit wel wettelijk is , men is zo al verplicht om minstens 2 jaar te geven . Kan men dit echt eisen om jaarlijks deze test te laten doen om garantie te kunnen bekomen ?

MVG ,
Benji

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 10 okt 2019 06:57

Eigenlijk hebt u de keuze.

Twee jaar garantie hebt u sowieso; als, en alleen als, u die waarborg (beperkt tot waterdichtheid) wil rekken naar 7 jaar, laat u die test doen. En betaalt u er dus ook voor. :shock:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2019 09:27

Deze bijkomende garantie komt nu zeer veel voor in de elektro winkels, je koopt een wasmachine en je heeft altijd dus 2 jaar maar mits betaling van 150€ 1/3 van de prijs geven ze u 5 jaar garantie.

Dit is wettelijk toegestaan daar deze extra kost een soort verzekering is.

Maar ik doe daar nooit aan mee, ieder wasmachine gaat sowieso 5 jaar mee, dan komt dit meestal door winkels die beweren de goedkoopste te zijn, maar inhoudelijk als je dit dan bij rekent zijn ze ver uit de duurste .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 10 okt 2019 10:30

Inderdaad Lowie.

En in het geval van een mobilhome ook een vorm van klantenbinding : ze zien de klant jaarlijks, en er is altijd wel 't een of 't ander dat vernieuwd "moet" worden, onderhoud van het motorisch gedeelte, wnter of zomerbanden.... , en na een jaar die prachtokkasie die ze in vervanging kunnen aanbieden....

Win win dus, vooral voor de verkoper dan :lol:

benji262
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 10 okt 2019 13:50

Ok , bedankt .
Ik dacht dat men 10 jaar waterdichtheid garandeert dat men dan geen verplichte kosten kon aanreken om dit jaarlijks na te kijken , als men u verplicht om jaarlijks een controle te doen zijn ze toch niet zo zeker van hun matriaal ..... is toch nog net iets anders dan u een verlengde garantie proberen aan te smeren

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2019 14:30

50 jaar geleden als je u een auto kocht gaf men je voor roest x aantal jaar garantie, maar als je elk jaar naar de controle ging en betaalde kreeg x aantal jaren erbij , maar de wagens zijn nu beter beschermd tegen roest van uit de fabriek dat dit al lang niet meer bestaat.
Dus je ziet dat deze methode niet nieuw zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 15 okt 2019 15:32

Er zijn nog genoeg automerken die verlengde garantie verkopen of "geven", mits onderhoud in de merkgarages ...

Garantie - volledig op enkel op waterdichtheid - verder dan de verplichte 2 jaar is een commercieel gegeven, en kan aan voorwaarden verbonden worden
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 okt 2019 16:13

En in het geval van een mobilhome ook een vorm van klantenbinding
Er is ook de mogelijkheid van schadebeperking ...

Door testen kan schade vroeger opgespoord worden, en sneller, goedkoper gerepareerd worden ...

Terug naar “Consumenten Koop”