bedrog aankoop 2dehands

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Re: bedrog aankoop 2dehands

#16 , 06 okt 2019 09:44

Sorry, maar wie koopt er nu een auto zonder deze zelf te inspecteren? Roest, gaten, etc zijn allemaal eenvoudig waar te nemen, dus men kan niet spreken van een verborgen gebrek.
Alle wagens kunnen gebreken hebben, ook nieuwe. Als het niet te zien is spreekt men van verborgen gebreken.
Het is trouwens niet altijd mogelijk om als particulier bij een garagehouder een afspraak te regelen om even op zijn autohefbrug een wagen te inspecteren die hij zelf niet verkoopt. Bij het verhandelen van wagens tussen particulieren zal dus een groen kaart bij keuring een beetje zekerheid brengen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#17 , 06 okt 2019 09:50


Alle wagens kunnen gebreken hebben, ook nieuwe. Als het niet te zien is spreekt men van verborgen gebreken.
Een verborgen gebrek is een gebrek dat gekend is door de verkoper, en doelbewust verborgen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#18 , 06 okt 2019 09:57


Alle wagens kunnen gebreken hebben, ook nieuwe. Als het niet te zien is spreekt men van verborgen gebreken.
Een verborgen gebrek is een gebrek dat gekend is door de verkoper, en doelbewust verborgen.
Erg grijze zone.
Gekend door de verkoper - is zeer moeilijk te bewijzen. In de wereld van autohandel zijn de beste verkopers diegenen die technisch niet zijn onderlegd.
Als het blinkt en het ziet er netjes uit wordt het verkocht.
Doelbewust verborgen - door wie en mogelijk - ondanks alle goede bedoelingen van de hersteller - gewoon knoeiwerk?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#19 , 06 okt 2019 10:12

Als de koper een verborgen gebrek inroept, moet hij kunnen bewijzen dat de verkoper het gebrek kende en het doelbewust verborgen heeft. Begin er maar mee.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#20 , 06 okt 2019 11:19

Als de koper een verborgen gebrek inroept, moet hij kunnen bewijzen dat de verkoper het gebrek kende en het doelbewust verborgen heeft. Begin er maar mee.
Ik ben technisch vrij goed geschoold en heb zo'n 40 jaar ervaring in de autobranche, geloof me, dat is onmogelijk.
Toch een uitzondering, bedrog via software ...

Terug naar “Consumenten Koop”