bedrog aankoop 2dehands

mazdamx5
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bedrog aankoop 2dehands

#1 , 02 okt 2019 11:52

Beste leden,

graag jullie advise over het volgende.
Ik heb 2 maand geleden een oldtimer mazda mx5 gekocht van een particulier.
hij zei me dat ik geen kosten meer ging hebben aan de wagen en deze tiptop is. (dit staat op mail)
we tekenen een papier waarop staat dat ik de wagen koop 'in staat van het voertuig'.
Erna ga ik ermee naar de keuring en de wagen passeert maar net de groene kaart.
Nu ga ik er echter mee naar de garage om een degelijk grote check up te laten doen: de garagist zegt dat de wagen volledige roest heeft onderaan, gaten in de carrosserie, olie lekkages en er heel veel versleten is. deze begrijpt niet dat de wagen door de keuring is geraakt. de wagen is dus niet veilig om op de baan eigenlijk te gaan.. er gaan veel kosten moeten gebeuren en dit was niet de bedoeling.
Wat zijn nu mijn rechten? graag wil ik gewoon mijn geld terug van de verkoper of dat hij ervoor opdraait.

Veeeeel dank voor jullie reacties!!
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 02 okt 2019 11:55

Jammer genoeg is er geen garantie tussen particulier.
de staat van het moment is de staat van het moment.
hij kan aanhalen dat hij als particulier geen expert is zoals een garage.

Het stond u vrij om met de auto eerst naar een garage te gaan (of een expert mee te nemen)
u heeft dit niet gedaan, dus dat was u keuze.

Met het feit dat hij de groene kaart ook eerst passeert vrees ik dat u ook hier geen reden heeft om aan te halen dat de verkoper bewust iets verzwegen heeft en niet er vanuit ging dat alles in orde zou zijn...

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2019 12:10

Bij verkoop van een 2de hands voertuig is het altijd de verkoper die met de auto naar de keuring moet gaan.
Waarom is dit hier niet gebeurd?
Ik vrees dat er nu niks meer aan te doen zal zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 02 okt 2019 12:48

Sorry, maar wie koopt er nu een auto zonder deze zelf te inspecteren? Roest, gaten, etc zijn allemaal eenvoudig waar te nemen, dus men kan niet spreken van een verborgen gebrek.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 okt 2019 13:35

we tekenen een papier waarop staat dat ik de wagen koop 'in staat van het voertuig'.
Erna ga ik ermee naar de keuring en de wagen passeert maar net de groene kaart.
VERkoper dient naar de keuring te gaan
Keuring voor verkoop
En dien car-pass af te leveren

Geen car-pass = ongeldige verkoop
https://www.car-pass.be/nl/kopen


Heeft u een geldige car-pass ontvangen van de verkoper ? (afgeleverd minder dan 2 maanden voor datum verkoop )

Nu ga ik er echter mee naar de garage om een degelijk grote check up te laten doen: de garagist zegt dat de wagen volledige roest heeft onderaan, gaten in de carrosserie, olie lekkages en er heel veel versleten is.
Dat zijn dingen die u ook had kunnen zien, en dus geen verborgen gebrek uit maken

deze begrijpt niet dat de wagen door de keuring is geraakt.
Omdat ze daar neuten over dingen die technisch OK zijn, maar niet zien wat er technisch mis is aan een auto ...

graag wil ik gewoon mijn geld terug van de verkoper of dat hij ervoor opdraait.
Als je geen car-pass gekregen hebt, is dàt je beste shot

Wat kostte je MX-5 ?

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 02 okt 2019 14:10

inderdaad. enige reddingsboei is het al dan niet afleveren van een geldige carpass.

Als u deze niet heeft kan u de koop laten ontbinden, anders niet

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 02 okt 2019 14:42

Hangt ook af van wat er op de verkoopsovereenkomst staat. Als daar bvb staat "voor onderdelen" is een carpass (en keuring voor verkoop) niet nodig.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mazdamx5
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 okt 2019 15:34

ik ben naar de keuring voro verkoop zelf gegaan omdat verkoper niet wou (hij garandeerde dat hij erdoor ging zijn en is er inderdaad door geraakt). bij de keuring heb ik een geldige carrpass ontvangen..

ik heb de wagen gecheckt bij aankoop op roest maar de garagist kijkt verder en dieper dan een leek als mij hierin.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 02 okt 2019 15:42

En hebben ze u daar een carpass gegeven?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 02 okt 2019 17:24

ik ben naar de keuring voro verkoop zelf gegaan omdat verkoper niet wou (hij garandeerde dat hij erdoor ging zijn en is er inderdaad door geraakt). bij de keuring heb ik een geldige carrpass ontvangen..
Voor of na de verkoop (data verkoopsovereenkomst en carpass ) :?:


Oude MX-5 zijn gekend als roestbakken
Wat googlen vooraf, en je weet waar te kijken - veel verder dan je garagist hoef je overigens niet te kijken ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 okt 2019 17:52

Ik vrees dat je koper niks zal kunnen doen, je heeft een keuring en je heeft een carpas, welis waar zelf geweest, een old timer gekocht in de staat dat hij bevind !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 02 okt 2019 18:59

Staat er in de verkoopsovereenkomst dat hij verkocht werd voor opmaak of voor onderdelen? Als er staat dat de auto verkocht werd in de staat waarin hij zich bevindt doch dat de KOPER de tweedehandskeuring doet NA de verkoop (en betaling) dan kan je mi idd doen wat Inazuma adviseert: per AS de ontbinding van de koop vorderen wegens ontbreken carpass etc.

Het klopt overigens dat sinds enige tijd de KOPER terug de verkoopskeuring mag doen met platen die op zijn naam staan voor inschrijving op gewone nummerplaten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 okt 2019 21:44

hoe kan men een verkoop ontbinden voor geen carpas als de verkoper en koper overeengekomen zijn om de koper naar de schouwing gaat voor een carpas?
En de wagen gekeurd voor hij ooit ingeschreven is geweest door de koper ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 03 okt 2019 00:22

hoe kan men een verkoop ontbinden voor geen carpas als de verkoper en koper overeengekomen zijn om de koper naar de schouwing gaat voor een carpas?
Als de carpass van na de verkoop dateert, is de verkoop gesloten zonder car-pass.
Wetgever heeft bepaald dat de verkoop dan ongeldig is.

Het is het enige zinnige juridische argument - geen garantie ... :wink:

VincentW
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 okt 2019 17:45

Als u de staat kende waarin hij zich bevond op moment van overdracht dan heeft u weinig kans op verweer. Tenzij u verborgen gebreken kan bewijzen.

Wie een bewering doet, moet de bewijslast leveren.
Tussen particulieren onderling is er veel minder bescherming dan tussen professioneel verkoper en particulier waar Europese richtlijnen enige bescherming bieden.

Wel is het zo dat als u voor meer dan 2/3de benadeeld werd u in een positie geplaatst werd die zodanig onevenredig is dat u wel een mogelijke vordering heeft op de andere particulier, volgens het verbintenissenrecht.

Terug naar “Consumenten Koop”