Nieuwe wagen anders dan besteld

Fliene79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Nieuwe wagen anders dan besteld

#1 , 29 sep 2019 00:13

Wij hebben eind maart een nieuwe wagen besteld en hij ging toekomen ten laatste op 30 juli.
Normaal gaan wij voor een stockwagen omdat we die snel hebben maar deze keer wilden wij hem zelf configureren omdat het nu de bedoeling was dat we er lang mee zouden rijden. Hij moest dus volledig naar onze zin zijn.
Eerste probleem: hij werd niet geleverd op de voorziene datum. 14 dagen later zijn we onze oude auto gaan inleveren in de garage, zij namen hem over, en wij kregen een splinternieuwe vervangwagen waar we mee mochten rijden totdat de auto er was.
Als we goed gelezen hebben dan mochten wij eigenlijk onze wagen op 30 augustus annuleren (zelfs eerder want we zijn niet verwittigd geweest via aangetekend schrijven). Maar we hebben dat niet gedaan omdat de garagist geregeld had dat we met die vervangwagen mochten blijven rijden én ze hadden hem verzekerd dat de auto er de 3e week van september ging zijn.
Deze maandag belde hij dan dat de auto er donderdag de 26e ging zijn. Uiteindelijk kwam hij een dagje vroeger maar omdat ze er de trekhaak nog moesten opzetten spraken we af dat we er vrijdag, gisteren dus, zouden omkomen zodra onze zoon thuiskwam met de schoolbus.
We zijn de auto dan gisteren gaan ophalen én we kregen te horen dat Citroën voor een extraatje had gezorgd (vermoedelijk omdat hij zoveel te laat was): ze hadden er de 2 zeteltjes op de 3e rij ingestoken. Hun redenering was dat hij dan makkelijker verkocht zou geraken moesten wij een andere auto willen kopen.
Maar laat dat nu net de optie zijn die we zeker NIET in de auto wilden. Daarom kochten we een nieuwe en geen stockwagen omdat bijna alle stockwagens die 2 extra zeteltjes hadden.
We hebben de auto natuurlijk meegenomen naar huis want anders zaten we zonder auto én we waren blij dat we éindelijk de nieuwe auto hadden.
Maar vandaag hebben we daar over zitten nadenken en zijn tot de conclusie gekomen dat we eigenlijk niet zo blij zijn met wat ze hebben gedaan.
Als die 2 extra zeteltjes ons niet hadden uitgemaakt dan hadden we begin mei al met een nieuwe, goedkopere stockwagen kunnen rijden. Nu hebben we zó lang moeten wachten om uiteindelijk terug bij af te zijn.
We nemen de garagist niets kwalijk want hij heeft zijn uiterste best gedaan om ons te helpen.
Maar waar we nu wel zeker van zijn is dat deze auto dan toch niet de auto zal zijn waar we mee gaan blijven rijden totdat hij versleten is. Wat dus wel de bedoeling was.
Aan de ene kant hebben we zoiets van: ja, het is nu zo en we zullen er wel mee verder doen. Maar ik denk dat het wrange gevoel gaat blijven want we hadden zo uitgezien naar de nieuwe auto en dan gebeurt dit.
Hadden ze ons nu eerst gevraagd als het goed was dat ze er een 7-zitter van maakten dan hadden we nog kunnen zeggen dat dat niet hoefde.

Zouden we nu alsnog kunnen eisen van Citroën dat ze ons toch de bestelde auto leveren? Of kunnen we een soort schadevergoeding vragen? Want de auto veel vroeger dan gepland terug verkopen gaat extra geld kosten.

Pfff, van een anticlimax gesproken 🙄

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 sep 2019 00:28

garagist moet leveren wat u besteld en overeengekomen bent

stel hem hiervan via aangetekend schrijven op de hoogte en vraag naar een oplossing binnen de 14 dagen

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 sep 2019 09:25

t dat nu net de optie zijn die we zeker NIET in de auto wilden.
Was dat vermeld op de bestelbon?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 29 sep 2019 10:16

Al aan de garagist gevraagd om die twee zeteltjes er terug uit te halen en de panelen terug te monteren? Doe dit eerst vooraleer de AS te versturen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 sep 2019 10:56

t dat nu net de optie zijn die we zeker NIET in de auto wilden.
Was dat vermeld op de bestelbon?
Zoiets gebeurt niet, en hoeft uiteraard ook totaal niet


Stel je voor dat alle opties die men niet wenst, op een bestelbon zouden staan ... :roll:

Fliene79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2019 11:07

Dat stond niet op de bestelbon. We hebben hem nieuw besteld om net die zeteltjes er niét in te hebben. De garagist weet dit.
Ik heb ook geen idee wie de beslissing heeft genomen om ze er wel in te zetten.

Het is een wagen die splinternieuw uit de fabriek komt. Ik ga niet aan mijn garagist vragen om er aan te beginnen prutsen. Ik wil wat ik besteld heb en waar ik voor betaald heb.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 sep 2019 11:10

Maar laat dat nu net de optie zijn die we zeker NIET in de auto wilden. Daarom kochten we een nieuwe en geen stockwagen omdat bijna alle stockwagens die 2 extra zeteltjes hadden.
We hebben de auto natuurlijk meegenomen naar huis
Dat had u beter niet gedaan.
Nu is voertuig opgeleverd, ingeschreven, gebruikt ...
Het is ook niet iets dat niet opvalt bij oplevering .


Kunnen die zetels niet verwijderd worden ? En omgebouwd naar de 5-zits versie ?

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 sep 2019 11:33

Maar laat dat nu net de optie zijn die we zeker NIET in de auto wilden. Daarom kochten we een nieuwe en geen stockwagen omdat bijna alle stockwagens die 2 extra zeteltjes hadden.
We hebben de auto natuurlijk meegenomen naar huis
Dat had u beter niet gedaan.
Nu is voertuig opgeleverd, ingeschreven, gebruikt ...
Het is ook niet iets dat niet opvalt bij oplevering .

De koper heeft twee maanden de tijd om het gebrek aan overeenkomst te melden (artikel 1649quater, paragraaf 2 van het Burgerlijk Wetboek).
.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 sep 2019 12:16

Waarom wens je die zeteltjes niet? Nemen ze teveel plaats in of wegen ze teveel?

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 29 sep 2019 12:24

Het is een wagen die splinternieuw uit de fabriek komt. Ik ga niet aan mijn garagist vragen om er aan te beginnen prutsen. Ik wil wat ik besteld heb en waar ik voor betaald heb.
Zeteltjes verwijderen en afdekpanelen plaatsen is niet “prutsen”. Kan normaliter perfect (zelf ooit zeteltjes geplaatst en later verwijderd met terugplaatsing van de panelen om reden van extra bergruimte)

Je “moet” de garagist de kans geven de fout recht te zetten zoniet zal procederen niets opleveren. Ontbinding van de verkoop vorderen - ook al omdat je de wagen aanvaard hebt - is mi een disproportionele eis waarop geen enkele rechter mi zal ingaan.

PS: kijk eens je kentekenbewijs na of de wagen 1+6 plaatsen heeft ipv 1+4. Indien 1+4 dan is er een gelijkvormigheidsprobleem die je bij ongeval met 7 inzittenden zuur zou kunnen oprispen....

Fliene79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 sep 2019 14:06

Het is inderdaad omwille van het grotere koffervolume dat wij ze niet wilde.

Ik besef zelf ook dat het buiten proportie zou zijn om te gaan procederen maar het is gewoon enorm frustrerend als je het verhaal erachter hoort.
Wij gaan al jaren bij dezelfde garage. Onze beide Berlingo 's die we hiervoor gekocht hebben waren stockwagens. Binnen de 14 dagen reden we ermee rond. Eigenlijk gingen we blijven rijden met onze Berlingo maar via het werk van mijn man konden we grote kortingen krijgen bij een ander merk. Puur uit nieuwsgierigheid ben ik toen eens gaan kijken. Om te vergelijken ben ik dan naar onze garage gegaan. Zo konden we zien als we er ons voordeel zouden kunnen uithalen om naar dat andere merk over te stappen of niet als we de huidige zouden willen verkopen.
Eens terug thuis begonnen we na te denken. De nieuwe generatie Berlingo 's stond ons niet echt aan dus toch opnieuw voor een Berlingo gaan zagen we niet zitten.
De huidige auto was 3,5 jaar oud en we beseften dat het nu het moment was om hem te verkopen wilden we er nog een mooi bedrag voor krijgen.
Dus dan toch terug naar onze garage gegaan. We zijn altijd verwend geweest door de grote kofferruimte van de Berlingo en de opvolger (waar we nu veel langer mee wilden rijden) moest dus liefst ook zo'n groot mogelijke koffer hebben.
We konden ons verzoenen met een C4 Spacetourer maar dan wel zonder de 2 extra zeteltjes omwille van die kofferruimte.
We zijn toen in de stock gaan kijken. Hadden we een stockwagen gekocht dan reden we er vóór eind april al mee rond. Maar iedere stockwagen met de opties die we wilden had ook die 2 extra zeteltjes.
Toen dachten we: kom, het is de bedoeling om met deze auto langer dan 3-4 jaar rond te rijden, we doen eens gek en bestellen ons een nieuwe, volledig naar onze wensen. Die ging dan ook wat duurder zijn maar het ging het wel waard zijn.
Bestelbon opgesteld, levering voorzien 30 juli.

Fliene79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 sep 2019 14:07

Vervolg:

Midden juli al eens gaan polsen, nog geen auto op komst. Rond de leverdatum gaan horen, nog steeds geen auto op komst. 5 dagen later, zelfde verhaal. De garagist had geen idee wat er aan de hand was want als hij ging horen kreeg hij niet echt een deftige uitleg.
Het probleem was wel dat wij 16 augustus op vakantie vertrokken. De garagist had al een koper gevonden voor onze oude Berlingo en die had hem nodig tegen midden augustus ongeveer.
Wij moesten een trekhaak hebben om de caravan te trekken. De garagist stelde voor dat wij nog op reis gingen met de Berlingo, hij zou dan de koper een vervangwagen geven. Als we terug thuis waren konden wij dan onze Berlingo binnenbrengen en kregen wij de vervangwagen.
Maar ik zag dat niet zitten want als wij in die tijd iets zouden tegenkomen dan waren we ons geld kwijt van de oude auto.
We hebben onze vakantie licht aangepast zodat we de caravan niet nodig hadden en kregen direct de vervangwagen mee.
Een gloednieuwe Berlingo met nog maar een goeie 40km op de teller, omnium verzekerd, ...
We zijn op vakantie gegaan en op 30 augustus terug naar de garage om eens te horen hoe het nu zat. In principe hadden we de auto kunnen annuleren maar ze hadden hem laten weten dat de auto er in de derde week van september ging zijn. Hij had ook geregeld met Citroën dat hij vergoed werd voor die vervangwagen tot eind september want die auto was eigenlijk niet bedoeld als vervangwagen.
Uiteindelijk is onze nieuwe wagen in de 4e week geleverd en wij waren doodcontent! Eindelijk, met 2 maanden vertraging, was hij er.
Wij blij... totdat de garagist zei dat hij een verrassing had, Citroën had voor een extraatje gezorgd zodat de auto wat meer waard was: 2 zeteltjes op de 3e rij...
En daar sta je dan hé.
Niet echt een leuke verrassing maar kom, daardoor zal de auto niet slechter rijden zeker?

Maar gisteren begonnen we na te denken. 6 maanden geleden hebben we een nieuwe wagen besteld omdat wij die 2 zeteltjes niet nodig hadden. Elke, iets goedkopere, stockwagen had die, dus we hebben geen stockwagen gekocht.

Waarom ben ik nu zo gefrustreerd?
Wij hebben netjes de 4 voorziene maanden gewacht... wij hebben, zonder al teveel morren nog 2 extra maanden gewacht.
En wat blijkt? De wagen die ze uiteindelijk leveren hadden we 6 maanden geleden uit stock kunnen kopen en we zouden er al minstens 5 maanden mee gereden hebben!

Begrijpen jullie de frustratie?
Wij zijn al zeker niet in de mogelijkheid om ieder jaar een nieuwe wagen te kopen en met deze wagen hebben we toch een klein risico genomen. Hij is iets duurder dan we zouden willen. Een stockwagen was iets veiliger geweest.

Je zou kunnen zeggen: het zijn maar 2 extra zeteltjes... da's waar. Maar ik kan er echt niet mee lachen... hoe langer ik erover nadenk, hoe groter mijn frustratie wordt. :|

Fliene79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 sep 2019 14:16

Het is een wagen die splinternieuw uit de fabriek komt. Ik ga niet aan mijn garagist vragen om er aan te beginnen prutsen. Ik wil wat ik besteld heb en waar ik voor betaald heb.
Zeteltjes verwijderen en afdekpanelen plaatsen is niet “prutsen”. Kan normaliter perfect (zelf ooit zeteltjes geplaatst en later verwijderd met terugplaatsing van de panelen om reden van extra bergruimte)

Je “moet” de garagist de kans geven de fout recht te zetten zoniet zal procederen niets opleveren. Ontbinding van de verkoop vorderen - ook al omdat je de wagen aanvaard hebt - is mi een disproportionele eis waarop geen enkele rechter mi zal ingaan.

PS: kijk eens je kentekenbewijs na of de wagen 1+6 plaatsen heeft ipv 1+4. Indien 1+4 dan is er een gelijkvormigheidsprobleem die je bij ongeval met 7 inzittenden zuur zou kunnen oprispen....
De wagen staat genoteerd met 7 zitplaatsen

Terug naar “Consumenten Koop”