niet herstelde fout door garagist

naclerckx
Topic Starter
Berichten: 3

niet herstelde fout door garagist

#1 , 28 sep 2019 09:12

Beste
wij hebben in april 2018 een 2dehands auto gekocht bij een erkende dealer. De auto had in het begin problemen zoals een portier dat niet meer sloot, een licht dat niet werkte, deze werden hersteld en waren nadien ok. Na 5 maanden bleek de koppeling kapot. Volgens hen geen garantie omdat dit onder slijtage viel. Na lang discuteren hebben we enkel het materiaal zelf moeten betalen 160 euro. De radio in de auto bleek niet goed te gaan, hier moesten we maar mee naar bmw zelf gaan zeiden ze. Daar zeiden ze dat er niet veel aan te doen was. Na een jaar (garantie juist afgelopen) begint de wagen gekke kuren te doen. Mijn dochter rijdt dan voor de eerste keer op de autostrade, en het begint te regenen. Plots remt de auto bruusk af, waardoor mijn dochter een grote angst opliep. We gaan naar de garage waar we de auto gekocht hebben, ze vinden niets, maar er bleek een kabeltje los te zitten, volgens hen lag het daar aan. Het zijn examens dus de dochter heeft in die tijd nauwelijks gereden met de auto. Tot ze in juli weer met de auto op de autosnelweg, het regende weer hetzelfde voor had. De auto remde heel bruusk af en haar remlichten werkten zelfs niet. In volle paniek belt ze ons op. We hebben haar gezegd dat onze garagist de auto kwam takelen.
Men heeft weken gezocht naar wat er scheelde met de auto. Bleek dat de software in de boordcomputer niet werkte, men heeft verschillende malen een update proberen te doen maar de boordcomputer wilde deze niet accepteren en verviel steeds in de oude stand. Bij het contacteren van BMW Duitsland, zei men de auto naar Duitsland te brengen, hier heeft men een nieuw software systeem in de auto gestoken. Plots werkte alles en kwam er een nieuw mankement aan het licht, ABS-pomp stuk.
Dit grapje heeft ons in totaal 4000 euro gekost. Nu zijn we via de verzekering hier verder mee gegaan, maar omdat de boordcomputer nooit een foutmelding gaf kunnen we niets bewijzen. Nu met de nieuwe software al helemaal niets meer. De garagist vind nog steeds dat ze in hun recht staan, en potverdorie hebben ze ook nog eens geluk dat men de boordcomputer niet meer kan uitlezen. Mijn dochter en haar vriendin zijn bijna geplet geweest tussen de wagens voor en achter hun en hij lacht dit gewoon weg. Kan men hem niet aansprakelijk stellen voor onopzettelijke slagen en verwondingen.
Ze heeft 2 maanden zonder auto gezeten, het heeft ons een hoop geld gekost en de garagist die lacht zich een bult

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 sep 2019 09:26

"Kan men hem niet aansprakelijk stellen voor onopzettelijke slagen en verwondingen."

neen

als dit al valt onder "verborgen gebreken" zal u dat moeten kunnen bewijzen

heeft u in het begin de garagist aangetekend op de hoogte gesteld en/of in gebreke gesteld?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2019 10:06

Hoe oud is deze wagen ??

En hoeveel km heeft hij werkelijk gedaan ??

Toch oppassen met tweede hands van dit merk, een nieuwe koppeling ???

Zeer veel km of zeer slechte bestuurders .die moet meer dan 400.000km mee gaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 29 sep 2019 22:51

Buiten garantie is buiten garantie, termijn moet toch ergens stoppen.
Als ze een auto zouden verkopen met levenslange garantie, zou ik die onmiddellijk kopen.
Het verhaal van problemen met de computer hoor je bij alle merken, zelfs bij auto's van meer dan 100 000 euro.

naclerckx
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 04 okt 2019 12:15

De auto is nu op het moment juist 6 jaar en heeft 120000 km.
Ik begrijp dat het buiten de garantie is. Maar de auto heeft bij voorgaande problemen nooit aangegeven dat er iets mis was. Ook niet toen mijn dochter bijna geplet werd tussen vrachtwagens en andere auto's. De problemen met de boordcomputer zijn pas aan het licht gekomen toen we eindelijk naar een andere garage zijn gegaan. Hij heeft een maand in Duitsland gestaan eer men wist wat er mis was. Eenmaal dat de nieuwe software geïnstalleerd werd toen kwamen de problemen pas boven.

Terug naar “Consumenten Koop”