Beschadigd toestel in geopende verpakking (gekocht in fysieke winkel)

Gebruiker012345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Beschadigd toestel in geopende verpakking (gekocht in fysieke winkel)

#1 , 19 sep 2019 10:41

Bedrijfsnaam vervangen door X - Inazuma

Korte samenvatting:
Headset gekocht bij X. Bij thuiskomst bleek de verpakking reeds geopend en het toestel (of de beschermsticker op het toestel volgens de dienst na verkoop van X) beschadigd te zijn andere beschermstickers ontbreken of lijken 'opnieuw aangebracht'. Omdat het vertrouwen in zowel de winkel als het toestel verloren is, zou ik graag de ontbinding van de koop aangaan en het toestel terugbrengen in ruil voor een terugbetaling. Heb ik het recht hierop?

Volledige tekst:

Beste,

Afgelopen zaterdag (14/09/19) kocht ik een headset bij X in Wijnegem.

Naar deze headset was ik reeds lange tijd op zoek. Eerder werd me reeds verteld dat het toestel niet meer in voorraad is en niet meer wordt bijbesteld. Daarom was ik aangenaam verrast toen ik het toestel desalniettemin in de winkel tegenkwam.

Rond de verpakking zat een beveiliging, gelijkaardig aan die op de volgende afbeelding:https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1P9yYJXXX ... XFXXXv.jpg

Na bevestigd te hebben dat dit inderdaad het toestel is dat ik zocht, ging ik naar de kassa en kocht het product. Daar werd de beveiliging verwijdert en de verpakking en een zak gestoken.

Daarna ben ik naar huis gereden en heb ik de aankoop uit de zak gehaald. Bij het openen van de verpakking merkte ik op dat de sticker - waarmee de doos dichtgeplakt is om aan te tonen dat ze niet eerder werd geopend - reeds was doorgesneden. Eén van de hoeken van de sticker was omgeplooid en er hing zoveel stof op dat deze niet meer plakte. Dit vond ik vreemd, maar ik dacht: "iemand zal de headset hebben willen bekijken, waardoor iemand in de winkel de doos geopend zal hebben".
Vervolgens heb ik de headset uit de verpakking gehaald en viel me op dat de beschermfolie op sommige onderdelen op een abnormale manier aangebracht was. Bij de ene folie was enkel het hoekje met de tekst "hier trekken" aanwezig, maar verder geen folie te zien. Een andere beschermfolie hing er 'schots en scheef' op, waardoor ik vermoedde dat de folie reeds werd verwijderd en later opnieuw werd aangebracht. Het onderdeel waarop enkel het hoekje "hier trekken" hing vertoonde sporen van veelvuldig gebruik (krassen). Na deze gebreken bevonden te hebben besloot ik de headset terug in de verpakking te steken en zo snel mogelijk terug te brengen. Vreemd genoeg bevinden de overige onderdelen zich in perfecte nieuwstaat.

Bij het terugbrengen naar de winkel vertelde de persoon bij de 'dienst na verkoop' me dat de doos onmogelijk geopend kon zijn en dat ze geen headsets terugnemen om hygiënische redenen. Hij gaf me echter wel de optie het toestel om te ruilen voor een ander toestel, of een terugbetaling in waardebons te aanvaarden. Mijn voorkeur ging uit naar een omruiling omdat ik al zo lang naar dit toestel op zoek ben.

Gisteren (18/09/19) kreeg ik een telefoontje van X met de boodschap dat de beschadigingen zich toch op een beschermfolie bevonden en dat ze deze folie verwijderd hebben. Hierdoor ben ik nu wel een beetje achterdochtig, want zowel ik als mijn vrouw hebben - zonder hierbij zelf beschadigingen aan te brengen - ook heel goed gekeken of het niet gewoon een folie was. Wij konden geen folie zien. Verder vraag ik me ook af hoe de beschermfolie dan zo erg beschadigd kan zijn en waarom de verpakking in de eerste plaats reeds geopend was. Dit vind ik erg verdacht en ik voel me er niet op mijn gemak bij. Ik heb het gevoel dat ze me hetzelfde, gebruikte of beschadigde toestel toch willen laten meenemen naar huis. Dit is ook niet de eerste keer dat ik een gelijkaardig probleem ervaar bij X, waardoor ik nu spijt heb dat ik besloten had de winkel nog een nieuwe kans te geven.

Omdat ik het vertrouwen in het product en in de winkel zelf verloren ben, ben ik gaan opzoeken of ik aanspraak kan maken op mijn recht tot ontbinding van de koop omdat het product niet beantwoordt aan wat ik dacht te kopen - namelijk een nieuw toestel zonder beschadigingen. Ik vind de informatie onder volgende link: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032134, maar ben niet helemaal zeker of ik nu al dan niet recht heb op het ontbinden van mijn aankoop en het terugvragen van mijn geld (in cash of via overschrijving, niet in de vorm van waardebons).

Verder nam ik contact op met de klantendienst van X om zwart op wit de algemene voorwaarden van de winkel te kunnen lezen. Zij stuurden me de informatie door die terug te vinden is onder volgende link:


Ook hieruit kan ik afleiden dat ik recht heb om binnen de 14 kalenderdagen na de aankoop mijn product terug te brengen en het betaalde bedrag terug te krijgen. Ik kan echter bevooroordeeld zijn. Daarom heb ik nog een mailtje teruggestuurd om dit extra na te vragen, zodat ik niet met foutief geïnterpreteerde informatie in de winkel terecht kom. Ook al blijf ik steeds beleefd en vriendelijk, toch heb ik het idee dat ik als 'moeilijke klant' beschouwd zal worden. Als ik dan toch de 'moeilijke klant' ben, wil ik dit liefst met correcte informatie doen. (Daarom contacteer ik jullie ook op dit forum)

Stel gerust bijkomende vragen indien nodig! Spijtig genoeg heb ik geen foto's gemaakt van de gebreken.

Om mijn vraag kort samen te vatten:
Heb ik het recht om het aangekochte product in de staat waarin het zich bevond bij de aankoop - namelijk in een reeds geopende verpakking en met sporen van gebruik - in de winkel te laten en mijn geld terug te vragen als cash/overschrijving (niet als waardebons)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 19 sep 2019 10:47

de 14 dagen herroepingsrecht zijn enkel geldig als u dit online zou gekocht hebben.

en gelieve de naam van de firma te verwijderen conform de regels van dit forum

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 19 sep 2019 10:52

Als ik de door u gegeven link opent, lees ik helemaal bovenaan:
Eerst en vooral wordt benadrukt dat deze voorwaarden enkel slaan op de verkoop door X van boeken, uitgeputte boeken, platen, video’s, DVDs en Cd-roms.
Vrij duidelijk he ?

En wat betreft de headset zelf: ben je al gaan kijken of ze je nu effectief een ongeschonden exemplaar kunnen geven ?
Het kan altijd dat zowel jij als je vrouw een folie niet opgemerkt hebben, maar dan zouden de door jou vermelde beschadigingen moeten verdwenen zijn...

Als er geen beschadiging of gebreken aan het toestel zelf zijn (en daar valt verpakking, beschermfolies en zo niet onder) denk ik niet dat je je kan beroepen op de garantie, en mag je al blij zijn dat ze je de aankoopprijs willen teruggeven in aankoopbons. Dat is een geste die al verder gaat dan wat ze wettelijk verplicht zijn.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Gebruiker012345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2019 11:25

de 14 dagen herroepingsrecht zijn enkel geldig als u dit online zou gekocht hebben.

en gelieve de naam van de firma te verwijderen conform de regels van dit forum
Kan het zijn dat ik het bericht niet kan bewerken? Ik wil gerust de naam verwijderen, maar vind geen button die me dit toelaat :?
Edit; Dit bericht kan ik wel bewerken. Moderators aanwezig die me de machtiging kunnen geven om de originele post te bewerken?

Verder heb ik ondertussen antwoord ontvangen van de klantendienst. Zei vertellen me dit:
U kunt inderdaad u artikel binnen de 14 kalenderdagen binnenbrengen in één van onze winkels. Voor een aankoop geplaatst in de winkel ontvangt u de terugbetaling in de vorm van een cadeaukaart. Alleen online bestellingen worden op de gebruikte bankrekening gestort.
Laatst gewijzigd door Gebruiker012345 op 19 sep 2019 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker012345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2019 11:27

Als ik de door u gegeven link opent, lees ik helemaal bovenaan:
Eerst en vooral wordt benadrukt dat deze voorwaarden enkel slaan op de verkoop door X van boeken, uitgeputte boeken, platen, video’s, DVDs en Cd-roms.
Vrij duidelijk he ?
Ik had hetzelfde idee toen ik de website voor het eerst opende.
Als je verder naar beneden scrolled kom je echter dit tegen:
2. Algemene verkoopsvoorwaarden voor materialen
Eerst en vooral wordt benadrukt dat deze voorwaarden enkel gelden voor de verkoop door X van technische producten aangeboden in de rubriek Micro & Telecom / Beeld & geluid van X.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 19 sep 2019 11:30



Verder heb ik ondertussen antwoord ontvangen van de klantendienst. Zei vertellen me dit:
U kunt inderdaad u artikel binnen de 14 kalenderdagen binnenbrengen in één van onze winkels. Voor een aankoop geplaatst in de winkel ontvangt u de terugbetaling in de vorm van een cadeaukaart. Alleen online bestellingen worden op de gebruikte bankrekening gestort.

dus dan hebt u inderdaad gekregen wat hun voorwaarden beloven indien u niet tevreden bent met het apparaat.

Gebruiker012345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2019 11:52



Verder heb ik ondertussen antwoord ontvangen van de klantendienst. Zei vertellen me dit:
U kunt inderdaad u artikel binnen de 14 kalenderdagen binnenbrengen in één van onze winkels. Voor een aankoop geplaatst in de winkel ontvangt u de terugbetaling in de vorm van een cadeaukaart. Alleen online bestellingen worden op de gebruikte bankrekening gestort.

dus dan hebt u inderdaad gekregen wat hun voorwaarden beloven indien u niet tevreden bent met het apparaat.
Ik vond echter ook terug dat ik de keuze heb om de bon te aanvaarden of om het bedrag in cash terug te krijgen. De exacte link weet ik niet meer, maar een snelle google levert me dit op:
Een ontbinding van de koop betekent dat je je geld terugkrijgt, maar dat kan alleen als je echt niet van je aangekochte goed hebt kunnen genieten, als het bijvoorbeeld heel snel na de aankoop is stuk gegaan.

De verkoper mag je een tegoedbon voorstellen. Hij heeft daar alle voordeel bij. Maar jij bent als consument niet verplicht om die bon te aanvaarden. Jan mag dis zijn geld terug vragen als hij vindt dat hij met die bon niets kan doen.

Mocht de winkel weigeren om cash uit te betalen en de bon verplichten, dan handelen ze tegen de wet.

Jan kan in dat geval een klacht indienen bij de FOD Econoimie, bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling.
Als de headset nu wél in goede staat is of als ik een ander toestel van hetzelfde type krijg, dan zal ik dit aanvaarden. Maar als er om één of andere reden toch gebreken zijn waardoor ik dit niet doe, klopt de bovenstaande info dan? Met de headset of cash ben ik namelijk wel iets. Met cadeaubons helemaal niets. Moest het zo ver komen dat ik toch een terugbetaling wil, dan wil ik ook niet aandringen op cash geld als dit niet mijn recht is.

Staat de wet verder ook niet boven de voorwaarden die een winkel stelt?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruiker012345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2019 12:07

En wat betreft de headset zelf: ben je al gaan kijken of ze je nu effectief een ongeschonden exemplaar kunnen geven ?
Het kan altijd dat zowel jij als je vrouw een folie niet opgemerkt hebben, maar dan zouden de door jou vermelde beschadigingen moeten verdwenen zijn...

Als er geen beschadiging of gebreken aan het toestel zelf zijn (en daar valt verpakking, beschermfolies en zo niet onder) denk ik niet dat je je kan beroepen op de garantie, en mag je al blij zijn dat ze je de aankoopprijs willen teruggeven in aankoopbons. Dat is een geste die al verder gaat dan wat ze wettelijk verplicht zijn.
Als er geen beschadigingen meer zijn dan neem ik hem graag mee terug, al betwijfel ik of dit het geval is. Het kan inderdaad dat wij de folie niet opgemerkt hebben, maar het is ook niet de eerste keer dat ik iets koop met zo'n beschermfolie en normaal valt die het wel op en is niet moeilijk te verwijderen. Maar inderdaad, voordeel van de twijfel. Edit; in het originele bericht had ik het woord 'mogelijk' moeten toevoegen en zou er dus "Omdat het vertrouwen in zowel de winkel als het toestel verloren is, zou ik mogelijk graag de ontbinding van de koop aangaan en het toestel terugbrengen in ruil voor een terugbetaling. Heb ik het recht hierop?"

Waar ik me vooral 'zorgen' om maak, is dat de medewerker nadrukkelijk liet weten dat ze normaal nooit headsets terugnemen en dat een open doos nooit in de winkel zal staan. Daar de doos reeds geopend was en de folie op de andere onderdelen er uit zag alsof hij er terug opgeplakt was, is dit wel tegenstrijdig met wat hij zegt. Daarom ben ik een beetje achterdochtig dat ik de volle prijs betaal voor een toonzaalmodel of een toestel dat 'per uitzondering' toch is teruggenomen. Of een apparaat dat via hun mailorder is geretourneerd na een klacht en dat ze toch nog willen verkopen. Ik weet in ieder geval dat ik voortaan alles via postorder bestel, dan lijk je meer rechten te hebben indien er iets mis is.

Ik ben me er ook van bewust dat het kan lijken alsof ik gewoon moeilijk doe, maar normaal houdt ik me niet bezig met alles zo in detail uit te zoeken. Normaal retourneer ik ook niets tenzij er écht een probleem is. Maar aan deze situatie klopt ergens iets niet, en dat maakt me achterdochtig. Daarom wil ik graag weten wat mijn rechten en plichten zijn zodat ik me niet 'in het zak' hoef te laten zetten, maar ook niet 'de moeilijke klant' moet uithangen :wink:

Gebruiker012345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 sep 2019 12:50

Bijkomende informatie:

In een eerdere post vermeldde ik dat ik gelezen had dat ik een cadeaubon niet moet aanvaarden, maar het bedrag cash mag terugvragen.

Ik heb teruggevonden waar ik dit gelezen heb:
De ontbinding van de koop betekent dat de verkoper moet overgaan tot een terugbetaling. Volgens de geest van de wet moet u als consument niet akkoord gaan met een terugbetaling in natura onder de vorm van een waardebon. De verkoper mag u dus niet verplichten om de aankoop van een ander toestel bij hem te doen.
Via https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... ieregeling onder "Kan ik een prijsvermindering of terugbetaling eisen?"

Nu rest me nog wel de vraag of dit ook hier van toepassing is. De klantendienst liet me reeds weten dat ik het toestel in ruil voor een waardebon kan inruilen. Ben ik verplicht deze bon te aanvaarden of geldt deze wet ook in mijn situatie?

Dit alles op voorbehoud dat het toestel nog steeds gebreken toont en niet vervangen kan worden, natuurlijk.

Terug naar “Consumenten Koop”