Bedrijfsnaam vervangen door X - Inazuma
Korte samenvatting:
Headset gekocht bij X. Bij thuiskomst bleek de verpakking reeds geopend en het toestel (of de beschermsticker op het toestel volgens de dienst na verkoop van X) beschadigd te zijn andere beschermstickers ontbreken of lijken 'opnieuw aangebracht'. Omdat het vertrouwen in zowel de winkel als het toestel verloren is, zou ik graag de ontbinding van de koop aangaan en het toestel terugbrengen in ruil voor een terugbetaling. Heb ik het recht hierop?
Volledige tekst:
Beste,
Afgelopen zaterdag (14/09/19) kocht ik een headset bij X in Wijnegem.
Naar deze headset was ik reeds lange tijd op zoek. Eerder werd me reeds verteld dat het toestel niet meer in voorraad is en niet meer wordt bijbesteld. Daarom was ik aangenaam verrast toen ik het toestel desalniettemin in de winkel tegenkwam.
Rond de verpakking zat een beveiliging, gelijkaardig aan die op de volgende afbeelding:https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1P9yYJXXX ... XFXXXv.jpg
Na bevestigd te hebben dat dit inderdaad het toestel is dat ik zocht, ging ik naar de kassa en kocht het product. Daar werd de beveiliging verwijdert en de verpakking en een zak gestoken.
Daarna ben ik naar huis gereden en heb ik de aankoop uit de zak gehaald. Bij het openen van de verpakking merkte ik op dat de sticker - waarmee de doos dichtgeplakt is om aan te tonen dat ze niet eerder werd geopend - reeds was doorgesneden. Eén van de hoeken van de sticker was omgeplooid en er hing zoveel stof op dat deze niet meer plakte. Dit vond ik vreemd, maar ik dacht: "iemand zal de headset hebben willen bekijken, waardoor iemand in de winkel de doos geopend zal hebben".
Vervolgens heb ik de headset uit de verpakking gehaald en viel me op dat de beschermfolie op sommige onderdelen op een abnormale manier aangebracht was. Bij de ene folie was enkel het hoekje met de tekst "hier trekken" aanwezig, maar verder geen folie te zien. Een andere beschermfolie hing er 'schots en scheef' op, waardoor ik vermoedde dat de folie reeds werd verwijderd en later opnieuw werd aangebracht. Het onderdeel waarop enkel het hoekje "hier trekken" hing vertoonde sporen van veelvuldig gebruik (krassen). Na deze gebreken bevonden te hebben besloot ik de headset terug in de verpakking te steken en zo snel mogelijk terug te brengen. Vreemd genoeg bevinden de overige onderdelen zich in perfecte nieuwstaat.
Bij het terugbrengen naar de winkel vertelde de persoon bij de 'dienst na verkoop' me dat de doos onmogelijk geopend kon zijn en dat ze geen headsets terugnemen om hygiënische redenen. Hij gaf me echter wel de optie het toestel om te ruilen voor een ander toestel, of een terugbetaling in waardebons te aanvaarden. Mijn voorkeur ging uit naar een omruiling omdat ik al zo lang naar dit toestel op zoek ben.
Gisteren (18/09/19) kreeg ik een telefoontje van X met de boodschap dat de beschadigingen zich toch op een beschermfolie bevonden en dat ze deze folie verwijderd hebben. Hierdoor ben ik nu wel een beetje achterdochtig, want zowel ik als mijn vrouw hebben - zonder hierbij zelf beschadigingen aan te brengen - ook heel goed gekeken of het niet gewoon een folie was. Wij konden geen folie zien. Verder vraag ik me ook af hoe de beschermfolie dan zo erg beschadigd kan zijn en waarom de verpakking in de eerste plaats reeds geopend was. Dit vind ik erg verdacht en ik voel me er niet op mijn gemak bij. Ik heb het gevoel dat ze me hetzelfde, gebruikte of beschadigde toestel toch willen laten meenemen naar huis. Dit is ook niet de eerste keer dat ik een gelijkaardig probleem ervaar bij X, waardoor ik nu spijt heb dat ik besloten had de winkel nog een nieuwe kans te geven.
Omdat ik het vertrouwen in het product en in de winkel zelf verloren ben, ben ik gaan opzoeken of ik aanspraak kan maken op mijn recht tot ontbinding van de koop omdat het product niet beantwoordt aan wat ik dacht te kopen - namelijk een nieuw toestel zonder beschadigingen. Ik vind de informatie onder volgende link: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032134, maar ben niet helemaal zeker of ik nu al dan niet recht heb op het ontbinden van mijn aankoop en het terugvragen van mijn geld (in cash of via overschrijving, niet in de vorm van waardebons).
Verder nam ik contact op met de klantendienst van X om zwart op wit de algemene voorwaarden van de winkel te kunnen lezen. Zij stuurden me de informatie door die terug te vinden is onder volgende link:
Ook hieruit kan ik afleiden dat ik recht heb om binnen de 14 kalenderdagen na de aankoop mijn product terug te brengen en het betaalde bedrag terug te krijgen. Ik kan echter bevooroordeeld zijn. Daarom heb ik nog een mailtje teruggestuurd om dit extra na te vragen, zodat ik niet met foutief geïnterpreteerde informatie in de winkel terecht kom. Ook al blijf ik steeds beleefd en vriendelijk, toch heb ik het idee dat ik als 'moeilijke klant' beschouwd zal worden. Als ik dan toch de 'moeilijke klant' ben, wil ik dit liefst met correcte informatie doen. (Daarom contacteer ik jullie ook op dit forum)
Stel gerust bijkomende vragen indien nodig! Spijtig genoeg heb ik geen foto's gemaakt van de gebreken.
Om mijn vraag kort samen te vatten:
Heb ik het recht om het aangekochte product in de staat waarin het zich bevond bij de aankoop - namelijk in een reeds geopende verpakking en met sporen van gebruik - in de winkel te laten en mijn geld terug te vragen als cash/overschrijving (niet als waardebons)?