Het toestel werd idd via een belgische webshop aangekocht.U kocht het dus effectief in BE?
Dan is de BE wetgeving van toepassing. In NL wijkt die lichtjes af van de BE regelgeving terwijl ze beiden gebaseerd zijn op de EU regels.
In uw zaak is dus fod economie en de BE wetgeving en Be rechtbanken bevoegd.
Ik contacteerde ondertussen ook FOD economie, maar het is nog even wachten op een concreet antwoord.
Hieronder een gedeelte van hun 1e reactie :
(1) U heeft het recht op de kosteloze vervanging of herstelling van het goed (naar keuze van u-zelf, in functie van het mogelijke en redelijke),
(2) ENKEL INDIEN DE HERSTELLING OF VERVANGING ONREDELIJK OF ONMOGELIJK ZIJN OF NIET BINNEN EEN REDELIJKE TERMIJN UITGEVOERD KUNNEN WORDEN, heeft u recht op een prijsvermindering of de ontbinding van de koop.
Opmerkingen :
- De ontbinding van de koop kan echter niet gevraagd worden voor een gering gebrek (te interpreteren per geval),
- Daarnaast zou de consument eventueel ook nog een schadevergoeding kunnen bekomen,
- Na de herstelling of vervanging heeft de consument geen nieuwe garantietermijn van 2 jaar, maar loopt de reeds begonnen garantietermijn verder vanaf het ogenblik dat de herstelling of vervanging voltooid is.
=> kan ik mij beroepen op puntje 2 ? m.i. zijn de uitgevoerde herstellingen/vervangingen "onredelijk" aangezien ik na 3 pogingen nog steeds geen toestel zonder gebreken heb? ook wat betreft "niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd kunnen worden" : 2 maanden na aankoop nog steeds geen aanvaardbare herstelling/vervanging??
Verder lijkt dit mij ook geen "gering" gebrek te zijn (rijden met een voorwiel dat los staat is levensgevaarlijk)